SFBE51107 Innføring i markedsføring (Høst 2009)
Fakta om emnet
- Studiepoeng:
- 10
- Ansvarlig avdeling:
- Avdeling for økonomi, språk og samfunnsfag
- Undervisningsspråk:
- Engelsk
- Varighet:
- ½ år
Emnet er tilknyttet følgende studieprogram
Obligatorisk emne i bachelorstudiet i internasjonal kommunikasjon.
Forkunnskapskrav utover opptakskrav
Undervisningssemester
3. semester (høst).
Innhold
Planleggingsprosessen i strategisk markedsføring har en sentral rolle i emnet: Bedriftens visjon og strategiske mål. SWOT-analyse. Analyse av markedspotensiale.
Markedssegmentering. Valg av markedsføringsstrategi. Posisjonering og relasjonsbygging. Marketing mix: produkt, pris, distribusjon og kommunikasjon.
Andre temaer er: Sosialt ansvar og markedsføringsetikk. E-markedsføring.
Markedsføring på forbruker- og bedriftsmarkedet. Tjenestemarkedsføring. Markedsforskning.
Undervisnings- og læringsformer
Forelesninger, gruppearbeid, veiledning. Undervisningsspråk er engelsk.
Arbeidskrav - vilkår for å avlegge eksamen
To innleveringsoppgaver (gruppearbeider) må være godkjent for å kunne fremstille seg til eksamen.
Eksamen
Skriftlig individuell eksamen, 4 timer. Besvarelsen skrives på engelsk eller norsk. Karakterskala A - F. Ingen hjelpemidler til eksamen.
Litteratur
Armstrong, Gary & Philip Kotler (2007). Marketing: An Introduction. 8th ed. Upper Saddle River, N.J.: Pearson/Prentice Hall. 656 s.