SFBE51107 Innføring i markedsføring (Høst 2009)

Fakta om emnet

Studiepoeng:
10
Ansvarlig avdeling:
Avdeling for økonomi, språk og samfunnsfag
Undervisningsspråk:
Engelsk
Varighet:
½ år

Emnet er tilknyttet følgende studieprogram

Obligatorisk emne i bachelorstudiet i internasjonal  kommunikasjon.

Forkunnskapskrav utover opptakskrav

 

Undervisningssemester

3. semester (høst).

Innhold

Planleggingsprosessen i strategisk markedsføring har en sentral rolle i emnet: Bedriftens visjon og strategiske mål. SWOT-analyse. Analyse av markedspotensiale.
Markedssegmentering. Valg av markedsføringsstrategi. Posisjonering og relasjonsbygging. Marketing mix: produkt, pris, distribusjon og kommunikasjon.
Andre temaer er: Sosialt ansvar og markedsføringsetikk. E-markedsføring.
Markedsføring på forbruker- og bedriftsmarkedet. Tjenestemarkedsføring. Markedsforskning.

Undervisnings- og læringsformer

Forelesninger, gruppearbeid, veiledning. Undervisningsspråk er engelsk.

Arbeidskrav - vilkår for å avlegge eksamen

To innleveringsoppgaver (gruppearbeider) må være godkjent for å kunne fremstille seg til eksamen.

Eksamen

Skriftlig individuell eksamen, 4 timer. Besvarelsen skrives på engelsk eller norsk. Karakterskala A - F. Ingen hjelpemidler til eksamen.

Litteratur

Armstrong, Gary & Philip Kotler (2007). Marketing: An Introduction. 8th ed. Upper Saddle River, N.J.: Pearson/Prentice Hall. 656 s.

Sist hentet fra Felles Studentsystem (FS) 18. juli 2024 02:53:35