SFB11507 Internasjonal markedsføring (Høst 2009)
Fakta om emnet
- Studiepoeng:
- 10
- Ansvarlig avdeling:
- Avdeling for økonomi, språk og samfunnsfag
- Emneansvarlig:
- Ulf Ombustvedt
- Undervisningsspråk:
- Engelsk
- Varighet:
- ½ år
Emnet er tilknyttet følgende studieprogram
Obligatorisk emne i bachelorstudiet i internasjonal kommunikasjon.
Valgfritt emne i andre bachelorprogram.
Forkunnskapskrav utover opptakskrav
Emnet bygger på emnene SFB10502 Markedsføring og foretaksstrategi (10 studiepoeng) og SFBE51107 Innføring i markedsføring (10 studiepoeng) eller tilsvarende.
Undervisningssemester
5. semester (høst).
Innhold
Sentralt står planleggingsprosessen i internasjonal markedsføring: Analyse av markedsmuligheter, valg av land og markeder, valg av markedsføringsstrategi m.h.t. geografisk ekspansjon, posisjonering og markedsetablering, tilpasning i produkt-, pris- og kommunikasjonspolitikk i flernasjonale omgivelser. Andre emner er: Internasjonaliseringsprosess og konkurranseevne. Etableringsformer i utlandet og relasjonsbygging til utenlandske kunder og mellomledd. Kartlegging av internasjonale omgivelser. Kulturell tilpasning. E-marketing i det globale marked. Utvalgte problemer fra eksportfinansiering og eksportlogistikk. Støtteordninger. Det tas utgangspunkt i et globalt markedsperspektiv med en viss fokusering på de europeiske land som markedsregion.
Undervisnings- og læringsformer
Forelesninger, gruppearbeid, veiledning.
Undervisningsspråk er engelsk.
Arbeidskrav - vilkår for å avlegge eksamen
Godkjenning av to term papers (gruppearbeider) er forutsetning for å gå opp til avsluttende individuell skriftlig eksamen.
Eksamen
4 timers individuell, skriftlig eksamen. Besvarelsen skrives på norsk eller engelsk. Tillatte hjelpemidler: ordbøker: morsmål-engelsk og engelsk-morsmål. Karakterskala A - F.
Litteratur
Albaum, Gerald, Edwin Duerr, Jesper Strandskov (2008). International Marketing and Export Management. 6th ed. Harlow: Financial Times / Prentice Hall. 736 s.