SFT40504 Tysk: Språk, språkundervisning og IKT (Vår 2008)
Fakta om emnet
- Studiepoeng:
- 15
- Ansvarlig avdeling:
- Avdeling for økonomi, språk og samfunnsfag
- Emneansvarlig:
- Frode Lundemo
- Undervisningsspråk:
- Tysk
- Varighet:
- ½ år
Emnet er tilknyttet følgende studieprogram
Valgfag:
Del av tysk fordypning i 90-poengsenheten som kan inngå i Bachelorstudium i samfunn, språk og kultur eller som del av videreutdanning i tysk
Undervisningssemester
4. semester (vår) i 90-poengsenheten i tysk.
4. eller 6. semester i bachelorstudiet i samfunnsfag, språk og kultur.
Innhold
Tyskdidaktikk: Didaktikkdelen organiseres som et praktisk seminar hvor ulike undervisningskonsept og ideer diskuteres. I den grad aktive tysklærere deltar vil det bli invitert til erfaringsutveksling.
IKT: Det arbeides i stor grad praktisk. Eksempler på IKT-bruk i språklæring legges til grunn for både teoridiskusjon og arbeid med praktiske oppgaver.
Språkferdighet: Øvelse i å skrive tyskspråklige tekster vil i hovedsak gå ut på at studentene bruker blogg som et prosess- og refleksjonsverktøy i arbeidet med emnet og prosjektet. Det vil også bli arbeidet med muntlig kommunikasjon og de muligheter som gis med moderne IKT.
Undervisnings- og læringsformer
Emnet beståt av tre deler: Språkferdighet (muntlig og skriftlig), tyskdidaktikk og IKT.
Undervisninga er organisert som blokkseminar og nettbasert undervisning.
Arbeidskrav - vilkår for å avlegge eksamen
IngenEksamen
Eksamen består av tre komponenter:
a) Prosjektarbeid tyskdidaktikk/IKT
b) To muntlige tekster (digitale lydfiler) som skal leveres til avtalt tid.
c) Muntlig prøve (25-30 minutter). Studentene presenterer et tema innafor tyskdidaktikk (ca. 8 minutter). Dessuten prøves studentene i de delene som emnet omfatter, deriblant muntlig språkferdighet.
Det settes en samlet helhetlig karakter. Karakterskala A-F.
Litteratur
LUNDEMO, Frode/SOLFJELD, Kåre: Kompendium i IKT og tyskdidaktikk. Halden, 2009.
NYBØLE, R. Steinar: Also sprach der Computer zum homo ludens. Halden 2007.