SFT40404 Tysk: Litteratur og kulturkunnskap: Tyskspråklig barne- og ungdomslitteratur (Vår 2008)
Fakta om emnet
- Studiepoeng:
- 15
- Ansvarlig avdeling:
- Avdeling for økonomi, språk og samfunnsfag
- Undervisningsspråk:
- Tysk
- Varighet:
- ½ år
Emnet er tilknyttet følgende studieprogram
Valgfag: Del av tysk fordypning i 90-poengsenheten som kan inngå i Bachelorstudium i samfunn, språk og kultur eller som del av videreutdanning i tysk.Undervisningssemester
4. semester (vår) i 90-poengsenheten i tysk.
4. eller 6. semester i bachelorstudiet i samfunnsfag, språk og kultur.
Innhold
Emnet er ei fordypning i tyskspråklig barne- og ungdomslitteratur fra ca. 1950 og til i dag. Bruk av litteratur i tyskundervisninga står sentralt, både ut fra et litteraturdidaktisk perspektiv og - framfor alt - gjennom arbeid med konkrete undervisningsprosjekt.Undervisnings- og læringsformer
Blokkundervisning (20 timer undervisning fordelt på 2 samlinger). Kontakt via læringsplattform i mellomperiodene.
Arbeidskrav - vilkår for å avlegge eksamen
Ingen.Eksamen
Mappeevaluering.
Vurdering skjer på grunnlag av ei mappe med to oppgaver:
a) en bokanmeldelse av en (selvvalgt) tyskspråklig barne- eller ungdomsbok for et norsk publikum (ca. 2 sider). Bokanmeldelsen skrives på norsk.
b) en større oppgave. Mulige tema er f. eks. utarbeidelse av et undervisningskonsept eller leseprosjekt som forankres i litteraturdidaktiske problemstiller, en tekstanalyse av ett eller flere verk, et komparativt arbeid eller en litteraturhistorisk framstilling. Dette arbeidet (12-15 sider tekst, inkl. litteraturliste og noteapparat) skrives på tysk.
Tema for oppgavene avtales i samråd med faglærer. Det gis individuell underveisveiledning. Ved bedømmelsen legges det vekt på kunnskap, refleksjon, evne til fordypning, selvstendighet og språklig nivå.
Karakterskala A-F.
Litteratur
Primærlitteratur:
ABEDI, Isabel/NEUENDORF, Silvio: Blöde Ziege. Dumme Gans (ArsEdition 2007). BACH, Tamara: Marsmädchen (dtv 2005).
ENDE, Michael: Momo (Thienemann 2005).
FRANZ, Cornelia: Verrat (dtv junior 2002).
FUNKE, Cornelia: Tintenherz (Dressler 2003).
GEISLER, Dagmar: Wandas geheime Notizen (dtv junior 2003).
HEIDELBACH, Nikolaus: Prinz Alfred (Beltz 2002).
JANOSCH erzählt Grimms Märchen und zeichnet für Kinder von heute (2 eventyr etter eget valg; Beltz 1996).
KÄSTNER, Erich: Die Konferenz der Tiere (dtv Taschenbücher Bd. 70491).
GREDER, Arnim: Die Insel: eine tägliche Geschichte (Sauerländer 2002).
NÖSTLINGER, Christine: Wir pfeifen auf den Gurkenkönig (Rowohlt 1977).
SCHAMI, Rafik: Wie ich Papa die Angst vor Fremden nahm (Hanser 2003).
SCHEFFLER, Ursel: Tote trinken keine Cola. Kommissar Kugelblitz. Ratekrimi (Schneider Verlag 2005).
SCHINDLER, Nina: Schritte hinter mir (Arena 2005).
SCHLÜTER, Andreas: Crash! Kurierdienst Rattenzahn (dtv junior 2004).
STEINHÖFEL, Andreas: David Tage Mona Nächte (Carlsen 2001).
Bakgrunnslitteratur:
GANSEL, Carsten: Moderne Kinder- und Jugendliteratur. Ein Praxishandbuch für den Unterricht (Cornelsen Scriptor 1999).
KOPPENSTEINER, Jürgen: Literatur im DaF-Unterricht. Eine Einführung in produktiv-kreative Teckniken (öbv&hpt VerlagsgmbH & Co. 2001). SCHIKORSKY, Isa: Schnellkurs Kinder-und Jugendliteratur (Dumont 2003).