SFBT50706 Virksomhetskommunikasjon II (tysk) (Vår 2008)

Fakta om emnet

Studiepoeng:
10
Ansvarlig avdeling:
Avdeling for økonomi, språk og samfunnsfag
Emneansvarlig:
Jutta Eschenbach
Undervisningsspråk:
Tysk
Varighet:
½ år

Emnet er tilknyttet følgende studieprogram


Obligatorisk emne i bachelorstudium i internasjonal kommunikasjon for studenter med tysk som bispråk.

Profileringsemne i bachelor i økonomi og administrasjon, profilering internasjonal kommunikasjon.

Forkunnskapskrav utover opptakskrav


Det anbefales forkunnskaper fra Virksomhetskommunikasjon I (tysk).

Undervisningssemester

Bachelor i internasjonal kommunikasjon: 2. semester (vår) (hovedspråk), 6. semester (vår) (bispråk).

Bachelor i økonomi og administrasjon, profilering internasjonal kommunikasjon: 6. semester (vår).

Innhold


Innføring i intern og ekstern virksomhetskommunikasjon så som møter, intern og ekstern korrespondanse, messedeltakelse, brukerinformasjon. Det behandles forskjellige typer tekster for eksempel referat, interne notater, briefinger.

Undervisnings- og læringsformer


Forelesninger, gruppearbeid, selvstendig arbeid, muntlige og skriftlige øvelser. All undervisning foregår på tysk.

Praksis


Ingen.

Arbeidskrav - vilkår for å avlegge eksamen

Fire godkjente skriftlige arbeider av ulik karakter og lengde. To muntlige presentasjoner.

Eksamen

Skriftlig individuell eksamen (3 timer) med karakterskala A-F.

Litteratur

Neumann, Ingrid (1996). Geschäftssituationen. Für Außenhandel, Tourismus und Technik (utvalgte kapitler). Kristiansand: Høyskoleforlaget.
Neumann, Ingrid & Grete Vahsen (1996). Fachkommunikation für die Wirtschaft (utvalgte kapitler). Kristiansand: Høyskoleforlaget.
Hartmann, Martin, Funk Rüdiger & Horst Nietmann (2003). Präsentieren. Präsentationen: zielgerichtet und adressatenorientiert. Weinheim: Beltz.
AUMA: Erfolgreiche Messebeteiligung. www.auma-messen.de
Sist hentet fra Felles Studentsystem (FS) 18. aug. 2024 02:53:13