SFBT50706 Virksomhetskommunikasjon II (tysk) (Vår 2008)
Fakta om emnet
- Studiepoeng:
- 10
- Ansvarlig avdeling:
- Avdeling for økonomi, språk og samfunnsfag
- Emneansvarlig:
- Jutta Eschenbach
- Undervisningsspråk:
- Tysk
- Varighet:
- ½ år
Emnet er tilknyttet følgende studieprogram
Obligatorisk emne i bachelorstudium i internasjonal kommunikasjon for studenter med tysk som bispråk.
Profileringsemne i bachelor i økonomi og administrasjon, profilering internasjonal kommunikasjon.
Forkunnskapskrav utover opptakskrav
Det anbefales forkunnskaper fra Virksomhetskommunikasjon I (tysk).
Undervisningssemester
Bachelor i internasjonal kommunikasjon: 2. semester (vår) (hovedspråk), 6. semester (vår) (bispråk).
Bachelor i økonomi og administrasjon, profilering internasjonal kommunikasjon: 6. semester (vår).
Innhold
Innføring i intern og ekstern virksomhetskommunikasjon så som møter, intern og ekstern korrespondanse, messedeltakelse, brukerinformasjon. Det behandles forskjellige typer tekster for eksempel referat, interne notater, briefinger.
Undervisnings- og læringsformer
Forelesninger, gruppearbeid, selvstendig arbeid, muntlige og skriftlige øvelser. All undervisning foregår på tysk.
Praksis
Ingen.
Arbeidskrav - vilkår for å avlegge eksamen
Fire godkjente skriftlige arbeider av ulik karakter og lengde. To muntlige presentasjoner.Eksamen
Skriftlig individuell eksamen (3 timer) med karakterskala A-F.Litteratur
Neumann, Ingrid (1996). Geschäftssituationen. Für Außenhandel, Tourismus und Technik (utvalgte kapitler). Kristiansand: Høyskoleforlaget.Neumann, Ingrid & Grete Vahsen (1996). Fachkommunikation für die Wirtschaft (utvalgte kapitler). Kristiansand: Høyskoleforlaget.
Hartmann, Martin, Funk Rüdiger & Horst Nietmann (2003). Präsentieren. Präsentationen: zielgerichtet und adressatenorientiert. Weinheim: Beltz.
AUMA: Erfolgreiche Messebeteiligung. www.auma-messen.de
Sist hentet fra Felles Studentsystem (FS)
18. aug. 2024 02:53:13