SFS40406 Organisasjons- og ledelsesutvikling (Høst 2008–Vår 2009)
Fakta om emnet
- Studiepoeng:
- 30
- Ansvarlig avdeling:
- Avdeling for økonomi, språk og samfunnsfag
- Emneansvarlig:
- Frode Haaland
- Undervisningsspråk:
- Norsk
- Varighet:
- 1 år
Emnet er tilknyttet følgende studieprogram
Obligatorisk emne i masterstudiet i organisasjon og ledelse.
Forkunnskapskrav utover opptakskrav
Emnet SFS40303 Ledelse og styring eller tilsvarende må være bestått.Undervisningssemester
5. og 6. semester (høst og vår). Deltid med åtte tre-dagerssamlinger totalt i høst- og vårsemester.
Innhold
Moderne organisasjonsformer stiller særlig strenge krav til lederes kompetanse, og behovet for å utvikle slik kompetanse er blitt et viktig fokus for utvikling i mange organisasjoner - særlig på ledelsesnivå. Studiet har som mål å sette studentene i stand til å gjennomføre utviklingsarbeid i egen organisasjon, innenfor rammen av egen lederstilling eller som del av stabsfunksjoner. Grunnlaget for å gjennomføre slikt utviklingsarbeid, er en kritisk analyse av organisasjonens virkemåte, god forståelse for de særegne betingelser som gjør seg gjeldende i endringsprosesser, og hensiktsmessige valg av virkemidler. Ledere har behov for mentale verktøy for å fortolke strømningene i arbeids- og samfunnsliv på en kritisk og |
Undervisnings- og læringsformer
Studiet bygger på deltakernes egen erfaring, og det kreves stor aktivitet og engasjement fra studentenes side, både på og mellom samlingene. Samlingene vil ha preg av workshops, der man vil arbeide mye i grupper med å utvikle metoder og redskap for organisasjons- og ledelsesutvikling. Forelesninger og gjennomgang av litteratur vil utgjøre bare en mindre del av samlingene. Dette legger stort ansvar på studentene i forhold til å arbeide selvstendig med pensum og å ta opp vanskelige tema herfra på samlingene i form av spørsmål. |
Eksamen
Mappeeksamen. |
Det benyttes karakterregel bestått/ikke bestått.
Litteratur
Samling 1: Organisasjonsutvikling
Augustine, Norman R. (1995). Managing the Crisis You Tried to Prevent. Harvard Business Review. Vol. 73, No. 6. P. 147-158. 11 sider. (Kompendium 1)
Jacobsen, Dag Ingvar (2004). Organisasjonsendringer og endringsledelse. Bergen: Fagbokforlaget. 332 sider.
Klemsdal, Lars (2006). Den intuitive organisasjon: Forny virksomheten med de samme menneskene. Oslo: Gyldendal Akademisk. 233 sider.
Kotter, John P. (1995). Leading Change: Why Transformation Efforts Fail. Harvard Business Review. Vol. 73, No. 2. P. 59-67. 9 sider. (Kompendium 1)
Nonaka, Ikujiro (1994). A Dynamic Theory of Organizational Knowledge Creation. Organization Science. Vol. 5. No. 1. P. 14-35. 20 sider. (Kompendium 1)
Tronsmo, Per (1998). Myten om menneskers og organisasjoners iboende motstand mot forandring. Magma: Tidsskrift for økonomi og ledelse. Nr. 1. 9 sider. (Kompendium 1)
Weick, Karl E. & Quinn, Robert E. (1999). Organizational Change and Development. Annual Review of Psychology. Vol.50. P.361-386. 25 sider. (Kompendium 1)
Samling 2: Ledelse av- og i kunnskapsorganisasjoner
Filstad, Cathrine & Blåka, Gunnhild (2007). Learning in Organizations. Oslo: Cappelen Akademisk. 180 sider. (Norskspråklig/innholdsmessig noe dårligere alternativ: Blåka, Gunnhild & Filstad, Cathrine (2007). Læring i helseorganisasjoner. Oslo: Cappelen Akademisk. 158 sider).
Annen litteratur oppgis senere.
Samling 3: Leder- og ledelsesutvikling
Dale, Frode & Haaland, Frode Hübertz (2006). Å være ny som leder - for første-, andre-...og n'te gang! Ansvarsforhold og læringsaktiviteter i lederskifter. Oslo: De Gode Hjelperne. Ca. 45 sider. (Særtrykk)
Dyrkorn, Reidulv (1992). Perspektiv på lederutvikling. I: Strand, Torodd: Ledelse kan læres. Oslo: Bedriftsøkonomens Forlag. P.132-147. 15 sider. (Kompendium 2)
Haaland, Frode Hübertz & Dale, Frode (2005). På randen av ledelse: En veiviser i førstegangsledelse. Oslo: Gyldendal Akademisk. 205 sider.
Haaland, Frode Hübertz (1999). Lederutviklingens hoveddimensjoner. Upublisert manuskript. Ca. 21 sider. (Kompendium 2)
Haaland, Frode Hübertz (1996). Utvikling av lederkompetanse. Veiledning - kunnskap - refleksjon. Halden: Høgskolen i Østfold/ASF, Arbeidsrapport Nr. 1-1996. 40 sider. (Særtrykk)
Hjelpelitteratur:
Jakobsen, Cathrine Filstad (2003). Nyansatte i organisasjoner: perspektiver på læring og organisasjons-sosialisering. Oslo: Abstrakt Forlag. 220 sider.
Samling 4:
1. forskningsseminar: Oppgis senere.
Samling 5: Oppgis senere.
Samling 6: Det nye arbeidslivet
Skorstad, Egil (2002). Organisasjonsformer: Kontinuitet eller forandring? Oslo: Gyldendal Akademisk. 330 sider.
Jakobsen, Liselotte & Jan Ch Karlsson (1995). "Värmländska välfärder - ett livsformsperspektiv", i Bertil Lundberg & Bengt Dahlgren (red.): Ditt Värmland. Välfärder och färdvägar. Karlstad: Länsstyrelsen. P. 134-156. 12 sider. (Kompendium 1)
Karlsson, Jan Ch. (2006). Bra och dålig flexibilitet - en litteraturöversikt. Arbetsmarknad & Arbetsliv. Vol. 12, nr 3. P.135-146. 11 sider. (Kompendium 1)
Samling 7 og 8: Metode og vitenskapsteori
Andersen, Svein S. (1997). Case-studier og generalisering. Forskningsstrategi og design. Oslo: Fagbokforlaget. Kap. 1. 25 sider. (Kompendium 2)
Baklien, Bergljot (2000). Evalueringsforskning for og om forvaltningen. I: Foss, Olaf og Jan Mønnesland (red.): Evaluering av offentlig virksomhet, NIBRs Pluss-serie 4-2000. 23 sider. (Kompendium 2)
Guneriussen, Willy (1999). Aktør, handling og struktur. Grunnlagsproblemer i samfunnsvitenskapene. Tromsø: Tano Aschehoug. Innledningskapitlet, kap. 9, 12, 13, 14, 15, 16 + Sluttkommentar til del IV. 137 sider.
Hjelpelitteratur:
Jakobsen, Dag Ingvar (2000). Hvordan gjennomføre undersøkelser? Innføring i samfunnsvitenskapelig metode. Kristiansand: Høyskoleforlaget.