SFS40406 Organisasjons- og ledelsesutvikling (Høst 2008–Vår 2009)

Fakta om emnet

Studiepoeng:
30
Ansvarlig avdeling:
Avdeling for økonomi, språk og samfunnsfag
Emneansvarlig:
Frode Haaland
Undervisningsspråk:
Norsk
Varighet:
1 år

Emnet er tilknyttet følgende studieprogram

Obligatorisk emne i masterstudiet i organisasjon og ledelse.

Forkunnskapskrav utover opptakskrav

Emnet SFS40303 Ledelse og styring eller tilsvarende må være bestått.

Undervisningssemester

5. og 6. semester (høst og vår). Deltid med åtte tre-dagerssamlinger totalt i høst- og vårsemester.

Innhold

 

Moderne organisasjonsformer stiller særlig strenge krav til lederes kompetanse, og behovet for å utvikle slik kompetanse er blitt et viktig fokus for utvikling i mange organisasjoner - særlig på ledelsesnivå. Studiet har som mål å sette studentene i stand til å gjennomføre utviklingsarbeid i egen organisasjon, innenfor rammen av egen lederstilling eller som del av stabsfunksjoner. Grunnlaget for å gjennomføre slikt utviklingsarbeid, er en kritisk analyse av organisasjonens virkemåte, god forståelse for de særegne betingelser som gjør seg gjeldende i endringsprosesser, og hensiktsmessige valg av virkemidler.

Ledere har behov for mentale verktøy for å fortolke strømningene i arbeids- og samfunnsliv på en kritisk og
konstruktiv måte, men også konkrete handlingsorienterte verktøy for å avstedkomme ønskede endringer. Det doble formålet om å være både kritisk og konstruktiv er et bærende element i studiet.

Dette er behov for kunnskap på en rekke områder, der det prosessuelle perspektivet på endringsprosesser blir sentralt. I studieenheten vil studentene arbeide med modeller for utvikling av organisasjoner gjennom metoder som f.eks. service, kvalitet, den lærende organisasjon, gruppebaserte og individuelt baserte strategier for endring. Slike modeller for utvikling er ikke bare teknikker for å løse spesifikke problem, de er også dypt rotfestet i en historisk, økonomisk og idémessig kontekst. Vi ser f.eks. hvordan økonomismen og svingninger i holdninger til offentlig sektor har gitt ledere helt nye utfordringer og orientert deres virksomhet i større grad mot nye virkemidler i utviklingsarbeidet - og har gitt dem nye indikatorer for virksomhetens "vellykkethet". En samfunnsvitenskapelig forankret forståelse vil være et viktig redskap for å forholde seg til slike strømninger på en reflektert og kritisk måte.

Individuelle og gruppebaserte tilnærminger virker ofte besnærende og enkle, men viser seg ved nærmere analyse å gripe dypt inn i organisatoriske betingelser, maktforhold, det politiske spill osv. Forenklede modeller for forbedring viser seg derfor ofte ikke å ha den ønskede effekt. Studentene må derfor utvikle en mer kompleks og kritisk forståelse både for de tiltak man ønsker å iverksette, og de betingelser man opererer innenfor.

Gjennom vitenskapsteori og metodiske tilnærminger vil studentene utvikle kunnskap som kan hjelpe dem i slike prosesser. Aktuelle tema er her undersøkelsesmetodikk, problemfortolkning, evalueringsmetodikk, indikatorproblematikk, og lignende.


Undervisnings- og læringsformer


Studiet bygger på deltakernes egen erfaring, og det kreves stor aktivitet og engasjement fra studentenes side, både på og mellom samlingene. Samlingene vil ha preg av workshops, der man vil arbeide mye i grupper med å utvikle metoder og redskap for organisasjons- og ledelsesutvikling. Forelesninger og gjennomgang av litteratur vil utgjøre bare en mindre del av samlingene. Dette legger stort ansvar på studentene i forhold til å arbeide selvstendig med pensum og å ta opp vanskelige tema herfra på samlingene i form av spørsmål.


Eksamen

Mappeeksamen.
Dette innebærer at studentene gjennom hele studieåret arbeider med ulike oppgaver som utgjør eksamens- grunnlaget. Eksamenskommisjonen vurderer et utvalg av disse arbeidene etter studiets avslutning. Utvalget gjøres av kommisjonen.


Det benyttes karakterregel bestått/ikke bestått.

Litteratur

Samling 1: Organisasjonsutvikling
Augustine, Norman R. (1995). Managing the Crisis You Tried to Prevent. Harvard Business Review. Vol. 73, No. 6. P. 147-158. 11 sider. (Kompendium 1)
Jacobsen, Dag Ingvar (2004). Organisasjonsendringer og endringsledelse. Bergen: Fagbokforlaget. 332 sider.
Klemsdal, Lars (2006). Den intuitive organisasjon: Forny virksomheten med de samme menneskene. Oslo: Gyldendal Akademisk. 233 sider.
Kotter, John P. (1995). Leading Change: Why Transformation Efforts Fail. Harvard Business Review. Vol. 73, No. 2. P. 59-67. 9 sider. (Kompendium 1)
Nonaka, Ikujiro (1994). A Dynamic Theory of Organizational Knowledge Creation. Organization Science. Vol. 5. No. 1. P. 14-35. 20 sider. (Kompendium 1)
Tronsmo, Per (1998). Myten om menneskers og organisasjoners iboende motstand mot forandring. Magma: Tidsskrift for økonomi og ledelse. Nr. 1. 9 sider. (Kompendium 1)
Weick, Karl E. & Quinn, Robert E. (1999). Organizational Change and Development. Annual Review of Psychology. Vol.50. P.361-386. 25 sider. (Kompendium 1)

Samling 2: Ledelse av- og i kunnskapsorganisasjoner
Filstad, Cathrine & Blåka, Gunnhild (2007). Learning in Organizations. Oslo: Cappelen Akademisk. 180 sider. (Norskspråklig/innholdsmessig noe dårligere alternativ: Blåka, Gunnhild & Filstad, Cathrine (2007). Læring i helseorganisasjoner. Oslo: Cappelen Akademisk. 158 sider).
Annen litteratur oppgis senere.

Samling 3: Leder- og ledelsesutvikling
Dale, Frode & Haaland, Frode Hübertz (2006). Å være ny som leder - for første-, andre-...og n'te gang! Ansvarsforhold og læringsaktiviteter i lederskifter. Oslo: De Gode Hjelperne. Ca. 45 sider. (Særtrykk)
Dyrkorn, Reidulv (1992). Perspektiv på lederutvikling. I: Strand, Torodd: Ledelse kan læres. Oslo: Bedriftsøkonomens Forlag. P.132-147. 15 sider. (Kompendium 2)
Haaland, Frode Hübertz & Dale, Frode (2005). På randen av ledelse: En veiviser i førstegangsledelse. Oslo: Gyldendal Akademisk. 205 sider.
Haaland, Frode Hübertz (1999). Lederutviklingens hoveddimensjoner. Upublisert manuskript. Ca. 21 sider. (Kompendium 2)
Haaland, Frode Hübertz (1996). Utvikling av lederkompetanse. Veiledning - kunnskap - refleksjon. Halden: Høgskolen i Østfold/ASF, Arbeidsrapport Nr. 1-1996. 40 sider. (Særtrykk)
Hjelpelitteratur:
Jakobsen, Cathrine Filstad (2003). Nyansatte i organisasjoner: perspektiver på læring og organisasjons-sosialisering. Oslo: Abstrakt Forlag. 220 sider.

Samling 4:
1. forskningsseminar: Oppgis senere.

Samling 5: Oppgis senere.

Samling 6: Det nye arbeidslivet
Skorstad, Egil (2002). Organisasjonsformer: Kontinuitet eller forandring? Oslo: Gyldendal Akademisk. 330 sider.
Jakobsen, Liselotte & Jan Ch Karlsson (1995). "Värmländska välfärder - ett livsformsperspektiv", i Bertil Lundberg & Bengt Dahlgren (red.): Ditt Värmland. Välfärder och färdvägar. Karlstad: Länsstyrelsen. P. 134-156. 12 sider. (Kompendium 1)
Karlsson, Jan Ch. (2006). Bra och dålig flexibilitet - en litteraturöversikt. Arbetsmarknad & Arbetsliv. Vol. 12, nr 3. P.135-146. 11 sider. (Kompendium 1)

Samling 7 og 8: Metode og vitenskapsteori
Andersen, Svein S. (1997). Case-studier og generalisering. Forskningsstrategi og design. Oslo: Fagbokforlaget. Kap. 1. 25 sider. (Kompendium 2)
Baklien, Bergljot (2000). Evalueringsforskning for og om forvaltningen. I: Foss, Olaf og Jan Mønnesland (red.): Evaluering av offentlig virksomhet, NIBRs Pluss-serie 4-2000. 23 sider. (Kompendium 2)
Guneriussen, Willy (1999). Aktør, handling og struktur. Grunnlagsproblemer i samfunnsvitenskapene. Tromsø: Tano Aschehoug. Innledningskapitlet, kap. 9, 12, 13, 14, 15, 16 + Sluttkommentar til del IV. 137 sider.
Hjelpelitteratur:
Jakobsen, Dag Ingvar (2000). Hvordan gjennomføre undersøkelser? Innføring i samfunnsvitenskapelig metode. Kristiansand: Høyskoleforlaget.

Sist hentet fra Felles Studentsystem (FS) 18. juli 2024 02:53:25