SFF10308 Fransk muntlig språkferdighet med fagdidaktikk og praksis (Høst 2008–Vår 2009)
Fakta om emnet
- Studiepoeng:
- 20
- Ansvarlig avdeling:
- Avdeling for økonomi, språk og samfunnsfag
- Emneansvarlig:
- Pierre Lederlin
- Undervisningsspråk:
- Fransk
- Varighet:
- 1 år
Emnet er tilknyttet følgende studieprogram
Obligatorisk emne i Fransk i lærerutdanningen.Undervisningssemester
Høst- og vårsemester, (1. og 2. semester).Innhold
Muntlig språkferdighet: Studentene skal trenes i effektiv kommunikasjon i autentiske situasjoner, som f.eks. telefonsamtaler. Videre skal de også kunne legge frem stoff, bruke IKT-verktøy, forstå autentisk tekst og tale, samt lære å reagere språklig og kulturelt riktig.
Fagdidaktikk: Kort innføring i fransk didaktikk. Fremmedspråkundervisning og fremmedspråklæring. Forhold mellom mål og aktiviteter, individuell læring og aktiviteter. Læremidler i et kritisk perspektiv. Kommunikasjon, grammatikk, tekst og kulturkunnskap i et fagdidaktisk perspektiv. Vurderinger.
Undervisnings- og læringsformer
Forelesninger, gruppearbeid, øvinger, selvstudium og logg, samt forum. Undervisnings- og kommunikasjonsspråk er fransk.Praksis
3 uker i midten av 2. semester ved en ungdomsskole.Arbeidskrav - vilkår for å avlegge eksamen
- Produksjon av en mappe knyttet til egen læringsprosess
- Delta i oppgaveløsning og muntlige presentasjoner
- Gjennomført og godkjent praksis
Samme arbeidskrav gjelder også for fjernstudenter. Arbeidskravene skal utføres innen angitte frister og godkjennes av faglærer.
Arbeidskravene må være godkjent før studenten kan fremstille seg til eksamen.
Eksamen
Individuell muntlig eksamen. Varighet: ca. 30-45 minutter. Kandidaten blir testet i muntlig forståelse og muntlig produksjon. Karakter A-F.Litteratur
Muntlig språkferdighet: Faglærer deler ut relevante tekster og stoff.
Fagdidaktikk:Les langues vivantes: apprendre, enseigner, évaluer: un cadre européen commun de référence (Conseil de l'Europe, Strasbourg)
Læreplaner (utdrag)
Cuq: Cours de didactique du FLE , PUG, 2002 (utv. kapitler)
Cyr : Les stratégies d'apprentissage, CLE ,1998 (utv.kap.) k
Faglærer oppgir annen relevant litteratur etter behov.