SFF10308 Fransk muntlig språkferdighet med fagdidaktikk og praksis (Høst 2008–Vår 2009)

Fakta om emnet

Studiepoeng:
20
Ansvarlig avdeling:
Avdeling for økonomi, språk og samfunnsfag
Emneansvarlig:
Pierre Lederlin
Undervisningsspråk:
Fransk
Varighet:
1 år

Emnet er tilknyttet følgende studieprogram

Obligatorisk emne i Fransk i lærerutdanningen.

Undervisningssemester

Høst- og vårsemester, (1. og 2. semester).

Innhold

Muntlig språkferdighet: Studentene skal trenes i effektiv kommunikasjon i autentiske situasjoner, som f.eks. telefonsamtaler. Videre skal de også kunne legge frem stoff, bruke IKT-verktøy, forstå autentisk tekst og tale, samt lære å reagere språklig og kulturelt riktig.

Fagdidaktikk: Kort innføring i fransk didaktikk. Fremmedspråkundervisning og fremmedspråklæring. Forhold mellom mål og aktiviteter, individuell læring og aktiviteter. Læremidler i et kritisk perspektiv. Kommunikasjon, grammatikk, tekst og kulturkunnskap i et fagdidaktisk perspektiv. Vurderinger.

Undervisnings- og læringsformer

Forelesninger, gruppearbeid, øvinger, selvstudium og logg, samt forum. Undervisnings- og kommunikasjonsspråk er fransk.

Praksis

3 uker i midten av 2. semester ved en ungdomsskole.

Arbeidskrav - vilkår for å avlegge eksamen

  • Produksjon av en mappe knyttet til egen læringsprosess
  • Delta i oppgaveløsning og muntlige presentasjoner
  • Gjennomført og godkjent praksis

Samme arbeidskrav gjelder også for fjernstudenter. Arbeidskravene skal utføres innen angitte frister og godkjennes av faglærer.
Arbeidskravene må være godkjent før studenten kan fremstille seg til eksamen.

Eksamen

Individuell muntlig eksamen. Varighet: ca. 30-45 minutter. Kandidaten blir testet i muntlig forståelse og muntlig produksjon. Karakter A-F.

Litteratur

Muntlig språkferdighet: Faglærer deler ut relevante tekster og stoff.

Fagdidaktikk:Les langues vivantes: apprendre, enseigner, évaluer: un cadre européen commun de référence (Conseil de l'Europe, Strasbourg)
           Læreplaner (utdrag)
           Cuq: Cours de didactique du FLE , PUG, 2002 (utv. kapitler)                    
           Cyr : Les stratégies d'apprentissage, CLE ,1998 (utv.kap.) k

Faglærer oppgir annen relevant litteratur etter behov.

Sist hentet fra Felles Studentsystem (FS) 18. juli 2024 02:53:23