SFE11208 Engelsk: Språk og kommunikasjon med didaktikk (Høst 2008)

Fakta om emnet

Studiepoeng:
15
Ansvarlig avdeling:
Avdeling for økonomi, språk og samfunnsfag
Emneansvarlig:
Karen P. Knutsen
Undervisningsspråk:
Engelsk
Varighet:
½ år

Emnet er tilknyttet følgende studieprogram

Emnet er obligatorisk i engelsk årsstudium – retning engelsk i allmennlærerutdanningen og i emnegruppen Engelsk 1 (30 studiepoeng).

Undervisningssemester

1. semester (høst).

Innhold

I den muntlige delen av emnet vil studentene få innblikk i forskjellige former for muntlig kommunikasjon, blant annet formelle og uformelle samtaler og forskjellige typer presentasjoner. I seminar- og gruppetimene vil studentene øve mye på å presentere. Studentene vil i tillegg få en innføring i fonetikk med intonasjon, med vekt på praktiske ferdigheter. Siden det er viktig å sette kommunikasjon i en kulturell sammenheng, vil emnet også inneholde eksempler på moderne engelskspråklig litteratur. Det vil bli diskusjon av litteraturpensumet med vekt på argumentasjon og problemløsning.
I den skriftlige delen av emnet vil studentene få innblikk i forskjellige tekststrategier og skriving av lengre tekster. Viktige stikkord er tekstbinding, avsnittsinndeling, sjangere, språklige virkemidler og stilnivå. I tillegg vil emnet inneholde en innføring i hvordan man søker, vurderer, bruker og refererer til kilder, blant annet gjennom bibliotekundervisning. Studentene vil også få en innføring i språklige strukturer, inkludert en innføring i grammatisk terminologi og syntaktisk analyse.
Studentene vil få en innføring i bakgrunnen for kompetanseområdene 'språklæring' og 'kommunikasjon' i engelsk for grunnskolen. Videre vil det blir lagt vekt på å bevisstgjøre studentene på læringsstrategier, læringsstiler og læringsmiljø gjennom ulike arbeidsoppgaver og samarbeidsformer. Kunnskaper om å planlegge, begrunne, gjennomføre og vurdere opplæring i engelsk etter intensjonen i læreplanen vil stå sentralt. Gjennom teori og praksis vil lærerens rolle som språkmodell, veileder og tilrettelegger stå i fokus.
Innføring i allmenn lingvistikk tar for seg ulike sider av begrepet 'språk', blant annet språklyder, hvordan ord og setninger dannes, forholdet mellom betydning og ord, språkfamilier og språket i utvikling.

Undervisnings- og læringsformer

Forelesninger, seminarer og mindre grupper. Undervisningsspråket er engelsk, med unntak av Innføring i allmenn lingvistikk.

Praksis

Praksisopplæringen er en integrert del av studiet og gjennomføres i nært samarbeid mellom student, praksisveileder og faglærer. Praksisperioden i høstsemesteret på Engelsk i allmennlærerutdanningen er normalt fem dager i løpet av høstsemesteret (ti dager for de som bare tar Engelsk 1).

Arbeidskrav - vilkår for å avlegge eksamen

  • To muntlige presentasjoner.
  • Obligatorisk oppmøte på bibliotekundervisning og undervisning i fagdidaktikk (minimum 80 % tilstedeværelse). Studenter som ikke har anledning til å oppfylle kravet om obligatorisk tilstedeværelse må sende begrunnet søknad om fritak.
  • Kurset Innføring i allmenn lingvistikk, som avsluttes med en nettbasert test 
    I praksisperioden skal det føres logg som dokumenterer studentens arbeidsprosess. Denne leveres i tråd med frister i semesterplanen og godkjennes av faglærer. 

Arbeidskravene må være godkjent til fastsatt tid ifølge semesterplanen for at studenten skal kunne fremstille seg til eksamen.

Eksamen

Mappevurdering og muntlig eksamen
Mappe med tre skriftlige arbeider og muntlig eksamen.
I mappen skal det inngå en praksisrapport på engelsk med utgangspunkt i et selvvalgt fokusområde innenfor fagdidaktikken, med refleksjon over egne erfaringer og tilbakemeldinger fra øvingslærer og med teoretisk støtte i pensumlitteraturen. Studenter som ikke skal ha praksis, skriver en didaktisk oppgave med teoretisk støtte i pensumlitteraturen.
Muntlig eksamen (ca. 25 minutter) kan justere endelig karakter med ett trinn på karakterskalaen A - F. For å få bestått karakter i emnet, må både skriftlig og muntlig eksamen være bestått.
Ingen hjelpemidler til muntlig eksamen.

Litteratur

Bøhn, H. et al. Kompendium: Language and Communication. (Tilgjengelig i bokhandel, HiØ)
Elton, B. (2002). Dead Famous. Black Swan.
Griffith, K. Writing Essays about Literature: A Guide and Style Sheet. Harcourt Brace.
Gibaldi, J. MLA Handbook for Writers of Research Papers.Drew,
I. & Sørheim, B. (2004): English Teaching Strategies - Methods for English Teachers of 10 to 16-year-olds. Det Norske Samlaget.

Bøhn et al. Kompendium: Fagdidaktikk. (Tilgjengelig i bokhandel, HiØ)
Kunnskapsløftet (2006): Læreplaner for gjennomgående fag i grunnskolen og videregående opplæring, Utdannings- og forskningsdepartementet.
Relevant materiale fra Europarådet.      
Ved Innføring i allmenn lingvistikk brukes:
Uri, H. (2004). Hva er språk? Universitetsforlaget.
I tillegg vil relevant stoff bli utdelt under kurset.
Alle studenter må dessuten ha tilgang til en engelsk-engelsk ordbok, for eksempel Collins Cobuild Dictionary, Longman Dictionary of Contemporary English, Oxford Advanced Learner's Dictionary eller en annen ordbok beregnet på brukere som ikke har engelsk som morsmål (Learner's dictionaries).
Til oppslag og supplement i fagdidaktikk:
Bakke, B. & Millar, N. (2000): IKT - også DET!. NKS-Forlaget.                 
Bautz, M. (1984): Better English in the Classroom. NKS-Forlaget/Pensumtjenesten.
Halliwell, S. (1992): Teaching English in the Primary Classroom. Longman.          
Harmer, J. (3rd ed. 2001): The Practice of English Language Teaching. Longman.
Korsvold, A.K. (2000): Engelsk i 10c. Universitetsforlaget.
Munden, J. & Myhre, A. (2002): Twinkle Twinkle -  English 1-4. Høyskoleforlaget.
Pinter, A. (2006): Teaching Young Language Learners. Oxford UP.
Scott, W. A. & Ytreberg, L.H. (1990): Teaching English to Children,. Longman.
Ytreberg, L.H. (1993): Engelsk i grunnskolen, En fagdidaktisk introduksjon. Tano.
Sist hentet fra Felles Studentsystem (FS) 18. juli 2024 02:53:22