SFE11108 Engelsk: Kulturstudier I med didaktikk (Høst 2008)

Fakta om emnet

Studiepoeng:
15
Ansvarlig avdeling:
Avdeling for økonomi, språk og samfunnsfag
Emneansvarlig:
Magne Dypedahl
Undervisningsspråk:
Engelsk
Varighet:
½ år

Emnet er tilknyttet følgende studieprogram

Emnet er obligatorisk i Engelsk årsstudium - retning engelsk i allmennlærerlærerutdanningen og i emnegruppen Engelsk 1 (30 studiepoeng).

Undervisningssemester

1. semester (høst). 

Innhold

Studentene vil få en innføring i emner innenfor fagområdet interkulturell kommunikasjon som er relevante for å bygge opp interkulturell kompetanse. I kulturkunnskap vil det bli lagt vekt på de emnene som antas å skape best forståelse for typiske britiske verdier og normer. Det vil bli gitt en kronologisk fremstilling av grunnlaget for utviklingen av nasjonale institusjoner, politikk, samfunnsliv og kultur.
Innen litteratur gis det en oversikt over den litteraturhistoriske utvikling fra 1600-tallet frem til i dag. I løpet av semesteret skal det leses et utvalg romaner, skuespill, noveller og dikt. Tekstene blir studert i sammenheng med den tid og de samfunnsforhold de er sprunget ut av.
Studentene vil få en innføring i litteraturpedagogikk og kulturpedagogikk og få en oversikt over bakgrunnen for kompetanseområdet %Dkultur, samfunn og litteratur%D i læreplanen i engelsk for grunnskolen. Videre vil det bli lagt vekt på å bevisstgjøre studentene på læringsstrategier, læringsstiler og læringsmiljø gjennom ulike arbeidsoppgaver og samarbeidsformer. Kunnskaper om å planlegge, begrunne, gjennomføre, og opplæring i engelsk etter intensjonene i læreplanen. Gjennom teori og praksis vil lærerens rolle som språkmodell, veileder og tilrettelegger stå i fokus.
I emnet inngår også Innføring i litteraturvitenskap som en obligatorisk del. Denne introduksjonen skal gi studentene en grunnleggende innføring i litteraturvitenskapelig terminologi og analyse samt i sjangerteori. Her tematiseres også hvilken funksjon litterære tekster spiller i fremmedspråksundervisning på ulike nivå. Studentene skal reflektere over hva som utgjør litteraturens egenart; de skal bli kjent med og kunne redegjøre for sentral litteraturvitenskapelig terminologi og begynne å bruke denne i praksis. Innføringskurset skal også gjøre studentene bevisste med hensyn til litteraturens plass i fremmedspråksundervisningen. Kurset tematiserer særtegn ved litterære tekster. Sentralt står sjangerperspektivet: de tre hovedsjangerne epikk, dramatikk og lyrikk presenteres og diskuteres. Videre behandles hovedprinsippene for litterær analyse. Kurset består av forelesninger og praktiske øvelser. Undervisningen foregår på norsk (eller et annet skandinavisk språk). Det gis også oversikt over terminologien på målspråket.

Undervisnings- og læringsformer

Undervisningen gis i form av forelesninger og gruppetimer. Det forutsettes at studentene tar aktivt del i diskusjoner og gruppeoppgaver. I tillegg legges det til rette for kollokviegrupper der studentene kan diskutere pensum og arbeide sammen med oppgaver. Med unntak av kurset Innføring i litteraturvitenskap er undervisningsspråket engelsk.

 

Praksis

Praksisopplæringen er en integrert del av studiet og gjennomføres i nært samarbeid mellom student, praksisveileder og faglærer. Praksisperioden i høstsemesteret på Engelsk i allmenlærerutdanningen er normalt fem dager i løpet av høstsemesteret (ti dager for de som bare tar Engelsk 1).

Arbeidskrav - vilkår for å avlegge eksamen

Studentene skal levere inn og få tilbakemelding på to oppgaver med fagdidaktiske temaer. Disse skal bearbeides før de leveres til godkjenning. I den siste oppgaven er det krav til bruk og dokumentering av sekundærlitteratur.
Den enkelte student må delta på minst 80 % av øvelsene i kurset Innføring i litteraturvitenskap. Undervisning i fagdidaktikk er obligatorisk (minimum 80 % tilstedeværelse). Studenter som ikke har anledning til å oppfylle kravet om obligatorisk tilstedeværelse må sende begrunnet søknad om fritak.
Arbeidskrav må være godkjent før studenten kan fremstille seg til eksamen.

Eksamen

Fem-timers skriftlig eksamen. Tillatt hjelpemiddel: Godkjent engelsk-engelsk ordbok. Karakterskala A-F.

Litteratur

·        Knutsen, K. og M. Dypedahl. Kompendium: Culture Studies 1 (Tilgjengelig i bokhandel, HiØ)
·    Alexander, M. A History of English Literature
·    Peck, J. and M. Coyle. Literary Terms and Criticism
·    Griffith, K. Writing Essays about Literature   I kurset Innføring i litteraturvitenskap brukes:
·   Knutsen, K. og E. N. Vestli. Kompendium: Innføring i litteraturvitenskap for språkstudenter (Kan lastes ned i Blackboard eller kjøpes i bokhandel, HiØ)  

Klassiske barnebøker:
Studentene velger én av disse:
Louisa May Alcott. Little Women.
Eleanor H. Porter. Pollyanna.
L. Frank Baum. The Wonderful Wizard of Oz.
Lucy Maud Montgomery. Anne of Green Gables.

Studentene skal lese et utvalg av følgende litteraturtekster (endelig pensumliste kunngjøres senest ved semesterstart): Romaner:
·   Jane Austen: Sense and Sensibility
·   Roddy Doyle: The Woman Who Walked into Doors
·   Virginia Woolf: Mrs. Dalloway
·   J. K. Rowling: Harry Potter and the Philosopher’s Stone  
Skuespill:
·   William Shakespeare: Hamlet
·   Tom Stoppard: Rosencrantz and Guildenstern Are Dead  

Alle litteraturtekstene nedenfor (poesi, prosa og noveller) inngår i kurskompendiet Culture Studies
1.  Poesi:
William Shakespeare: 2 sonnets
John Donne: ”Batter my heart”
Wordsworth: “Upon Westminster Bridge
John Keats: “Ode to a Nightingale”
William Butler Yeats: “Easter 1916”
Wilfred Owen: “Anthem for Doomed Youth”
Dylan Thomas: “Fern Hill”
W.H. Auden: “Musée des Beaux Arts”
Seamus Heaney: “Punishment”
Ted Hughes: “Night Ride on Ariel”, “Sam”  

2.Prosa og noveller:

Jonathan Swift: “A Modest Proposal”
Katherine Mansfield: “The Voyage”
Doris Lessing: “To Room 19”  

KULTURKUNNSKAP

·   Oakland, J. (2002) British Civilization: An Introduction (5th ed.)

·   McDowall, D. An Illustrated History of Britain. Longman (nyeste utgave).

·   Knutsen, K. og M. Dypedahl. Kompendium: Culture Studies 1 (Tilgjengelig i bokhandel, HiØ)  FAGDIDAKTIKK

.   Munden, J. & Myhre, A. (2002): Twinkle Twinkle –  English 1-4. Høyskoleforlaget.

·   Bøhn et al. Kompendium: Fagdidaktikk. (Tilgjengelig i bokhandel, HiØ)

·   Drew, I. & Sørheim, B. (2004): English Teaching Strategies – Methods for English Teachers of 10 to 16-year-olds. Det Norske Samlaget.

·   Kunnskapsløftet (2006): Læreplaner for gjennomgående fag i grunnskolen og videregående opplæring, Utdannings- og forskningsdepartementet.

·   Relevant materiale fra Europarådet

·   Roald Dahl: The Magic finger.      

Alle studenter må dessuten ha tilgang til en engelsk-engelsk ordbok, for eksempel Collins Cobuild Dictionary, Longman Dictionary of Contemporary English, Oxford Advanced Learner’s Dictionary eller en annen ordbok bregnet på brukere som ikke har engelsk som morsmål (Learner’s dictionaries).  

Til oppslag og supplement i fagdidaktikk:

Bakke, B. & Millar, N. (2000): IKT – også DET!. NKS-Forlaget.                 

Bautz, M. (1984): Better English in the Classroom. NKS-Forlaget/Pensumtjenesten.

Halliwell, S. (1992): Teaching English in the Primary Classroom. Longman.          

Harmer, J. (3rd ed. 2001): The Practice of English Language Teaching. Longman.

Korsvold, A.K. (2000): Engelsk i 10c. Universitetsforlaget.

Pinter, A. (2006): Teaching Young Language Learners. Oxford UP.

Scott, W. A. & Ytreberg, L.H. (1990): Teaching English to Children,. Longman.

Ytreberg, L.H. (1993): Engelsk i grunnskolen, En fagdidaktisk introduksjon. Tano.
Sist hentet fra Felles Studentsystem (FS) 18. juli 2024 02:53:22