SFB50506 Strategisk kommunikasjon (Høst 2008)
Fakta om emnet
- Studiepoeng:
- 10
- Ansvarlig avdeling:
- Avdeling for økonomi, språk og samfunnsfag
- Emneansvarlig:
- Bjørg Hellum
- Undervisningsspråk:
- Engelsk
- Varighet:
- ½ år
Emnet er tilknyttet følgende studieprogram
Obligatorisk emne i bachelorstudium i internasjonal kommunikasjon.
Profileringsemne i bachelor i økonomi og administrasjon, profilering: internasjonal kommunikasjon.
Forkunnskapskrav utover opptakskrav
Det anbefales forkunnskaper fra avsluttet første år av bachelorstudiet i internasjonal kommunikasjon, eller tilsvarende.Undervisningssemester
Bachelor i internasjonal kommunikasjon: 3. semester (høst).
Bachelor i økonomi og administrasjon, profilering internasjonal kommunikasjon: 5. semester (høst).
Innhold
Aspekter og teorier som gjennomgås er:- Organisasjonsidentitet og offisiell identitet
- Merkevarebygging (corporate branding)
- Bygging og vedlikehold av image og omdømme
- Interessentrelasjoner
- Bedriftens samfunnsansvar
- Betydningen av symbolsk ledelse
- Visjon og virksomhetsidé
- Krisekommunikasjon og forholdet til media
- Historiefortelling som merkevarebygging, ledelsesverktøy og kulturformidler.
Undervisnings- og læringsformer
Emnet er organisert i to blokker. Første halvdel av semesteret består av forelesninger med oppgaver i tilknytning til temaene som tas opp. I andre halvdel gjennomføres et case/prosjekt med veiledning. Prosjektet gjennomføres som individuelt arbeid eller gruppearbeid i små grupper (to eller tre studenter i gruppen).
Emnet gjennomføres på engelsk med engelskspråklig pensumlitteratur. Casestudierapporten skrives på engelsk.
Arbeidskrav - vilkår for å avlegge eksamen
1) Én avtalt veiledning.
2) Muntlig forhåndspresentasjon av caserapport.
Arbeidskrav må være godkjent før studenten kan fremstille seg til eksamen.
Eksamen
Et case/prosjekt gjennomføres i andre del av semesteret og ender opp i en skriftlig sluttrapport på 10-15 sider (ca. 5000 ord). Casestudien tar utgangspunkt i en eller flere konkrete organisasjoner eller tilfeller og knyttes til ett av de gjennomgåtte temaene. Casestudierapporten vurderes med karakter på skala A-F.Litteratur
- Artikkelsamling: Corporate Communication. Utgitt ved HiØ, 2008
- Handouts fra forelesningene.
Liste over støttelitteratur deles ut ved kursstart.