SFB50506 Strategisk kommunikasjon (Høst 2008)

Fakta om emnet

Studiepoeng:
10
Ansvarlig avdeling:
Avdeling for økonomi, språk og samfunnsfag
Emneansvarlig:
Bjørg Hellum
Undervisningsspråk:
Engelsk
Varighet:
½ år

Emnet er tilknyttet følgende studieprogram

Obligatorisk emne i bachelorstudium i internasjonal kommunikasjon.
Profileringsemne i bachelor i økonomi og administrasjon, profilering: internasjonal kommunikasjon.

Forkunnskapskrav utover opptakskrav

Det anbefales forkunnskaper fra avsluttet første år av bachelorstudiet i internasjonal kommunikasjon, eller tilsvarende.

Undervisningssemester

Bachelor i internasjonal kommunikasjon: 3. semester (høst).
Bachelor i økonomi og administrasjon, profilering internasjonal kommunikasjon: 5. semester (høst).

Innhold

Aspekter og teorier som gjennomgås er:
- Organisasjonsidentitet og offisiell identitet
- Merkevarebygging (corporate branding)
- Bygging og vedlikehold av image og omdømme
- Interessentrelasjoner
- Bedriftens samfunnsansvar 
- Betydningen av symbolsk ledelse
- Visjon og virksomhetsidé
- Krisekommunikasjon og forholdet til media
- Historiefortelling som merkevarebygging, ledelsesverktøy og kulturformidler.

Undervisnings- og læringsformer

Emnet er organisert i to blokker. Første halvdel av semesteret består av forelesninger med oppgaver i tilknytning til temaene som tas opp. I andre halvdel gjennomføres et case/prosjekt med veiledning. Prosjektet gjennomføres som individuelt arbeid eller gruppearbeid i små grupper (to eller tre studenter i gruppen).
Emnet gjennomføres på engelsk med engelskspråklig pensumlitteratur. Casestudierapporten skrives på engelsk.

Arbeidskrav - vilkår for å avlegge eksamen

1) Én avtalt veiledning.
2) Muntlig forhåndspresentasjon av caserapport.
Arbeidskrav må være godkjent før studenten kan fremstille seg til eksamen.

Eksamen

Et case/prosjekt gjennomføres i andre del av semesteret og ender opp i en skriftlig sluttrapport på 10-15 sider (ca. 5000 ord). Casestudien tar utgangspunkt i en eller flere konkrete organisasjoner eller tilfeller og knyttes til ett av de gjennomgåtte temaene. Casestudierapporten vurderes med karakter på skala A-F.

Litteratur

- Artikkelsamling: Corporate Communication. Utgitt ved HiØ, 2008
- Handouts fra forelesningene.
Liste over støttelitteratur deles ut ved kursstart.

Sist hentet fra Felles Studentsystem (FS) 30. juni 2024 02:51:57