SFB12208 Strategisk entreprenørskap og forretningsplan (Høst 2008–Vår 2009)
Fakta om emnet
- Studiepoeng:
- 10
- Ansvarlig avdeling:
- Avdeling for økonomi, språk og samfunnsfag
- Emneansvarlig:
- Egil Norvald
- Undervisningsspråk:
- Norsk
- Varighet:
- 1 år
Emnet er tilknyttet følgende studieprogram
Obligatorisk for studenter som tar bachelorstudiet i økonomi og administrasjon, og som velger 3. års profilering i Nyskaping.
Valgfritt videreføringsemne for andre studenter som tar bachelorstudiet i økonomi og administrasjon og studenter fra andre studieprogrammer.
Undervisningssemester
Høstsemester og vårsemester. Emnet går over to semestre.
Innhold
Emnet vil gi studentene en forståelse av at entreprenørskap er en viktig prosess for å gi entreprenøriell suksess. Emnet er delt i to hoveddeler:
1. Utarbeidelse av forretningsplan med følgene hovedtemaer: Forretningsplanen: Idé, Marked, Budsjettering, Organisering og Finansiering.
2. Mennesket som entreprenør. Idéskaperen, Strategisk plattform, Rådgiver, Fallgruver, Suksessfaktorer - Entreprenøren.
Studentene skal arbeide med konkrete prosjekter og forretningsmuligheter de allerede kjenner godt fra de øvrige emnene. Her skal fokus settes på kommersialisering av ideene.
Emnet vil kunne også kunne tas av engelskspråklige studenter etter ett tilrettelagt opplegg.
Undervisnings- og læringsformer
Ti obligatoriske samlinger i tilknytning til mappeinnleveringer. Veiledning underveis. Kursmaterialet ligger på Blackboard.
Arbeidskrav - vilkår for å avlegge eksamen
10 obligatoriske mappeinnleveringer. Emnet består av 2 hoveddeler med fem innleveringer hver som må være godkjent for å gå opp til eksamen.
Eksamen
Mappevurdering. Tre innleveringer fra hvert tema/del trekkes av faglærer ut fra mappen til endelig vurdering og teller 1/3 hver av sluttkarakteren. Karakterskala A - F.
Litteratur
Olav R. Spilling (red.) (1998). Entreprenørskap på norsk. Bergen: Fagbokforlaget. 230 s.
Kubr, Thomas, Daniel Ilar og Heinz Marchesi (2000). Fra idé til ny virksomhet - en håndbok for nye vekstselskaper. Oslo: McKinnsey & Co. 255 s.
Olav R. Spilling (red) (2002). NyskapingsNorge. Bergen: Fagbokforlaget. 279 s.
Philip A. Wickham (2004). Strategic Entrepreneurship, 3rd ed. Harlow: FT/Prentice Hall. 619 S.
Nils Per Hovland (2008). Entreprenørskap og innovasjonsledelse. Oslo: Cappelen Akademisk forlag. 198 s.