SFT40504 Tysk: Språk, språkundervisning og IKT (Vår 2007)

Fakta om emnet

Studiepoeng:
15
Ansvarlig avdeling:
Avdeling for økonomi, språk og samfunnsfag
Emneansvarlig:
Frode Lundemo
Undervisningsspråk:
Norsk
Varighet:
½ år

Emnet er tilknyttet følgende studieprogram

Del av tysk fordypning i 90-poengsenheten som kan inngå i Bachelorstudium i samfunn, språk og kultur eller som del av videreutdanning i tysk

Undervisningssemester

Vårsemester

Innhold

Språkferdighet: Øvelse i å skrive tyskspråklige tekster vil i hovedsak gå ut på å beskrive arbeidet med emnet, for eksempel i form av en blogg.

Tyskdidaktikk: Didaktikkdelen organiseres som et praktisk seminar hvor ulike undervisningskonsept og idéer diskuteres. I den grad aktive tysklærere deltar vil det bli invitert til erfaringsutveksling

IKT: Det arbeides i stor grad praktisk. Eksempler på IKT-bruk i språklæring legges til grunn for både teoridiskusjon og arbeid med praktiske oppgaver.

Undervisnings- og læringsformer

Tre deler: Språkferdighet (muntlig og skriftlig), tyskdidaktikk og IKT. Undervisninga er delvis organisert som blokkseminar og nettbasert undervisning.

Arbeidskrav - vilkår for å avlegge eksamen

3 oppgaver i skriftlig språkferdighet skal leveres inn for godkjenning til avtalt tid.

Eksamen

1) Prosjektarbeid IKT

2) 2 muntlige tekster (digitale lydfiler) som skal leveres til avtalt tid.

3) Muntlig prøve (25-30 minutter). Studentene presenterer et tema innenfor tyskdidaktikk (ca. 8 minutter). Dessuten prøves studentene i de delene som emnet omfatter, deriblant også muntlig språkferdighet.

Det settes en samlet helhetlig karakter.

Litteratur

LUNDEMO, Frode/SOLFJELD, Kåre: Kompendium i IKT og tyskdidaktikk. Halden, 2005.

NYBØLE, R. Steinar/SOLFJELD, Kåre: Also sprach der Computer. Sprachtraining. Halden 2005
Sist hentet fra Felles Studentsystem (FS) 17. juli 2024 02:51:12