SFS10606 Komparative velferdsmodeller (Vår 2007)

Fakta om emnet

Studiepoeng:
10
Ansvarlig avdeling:
Avdeling for økonomi, språk og samfunnsfag
Emneansvarlig:
Geir C. Tufte
Undervisningsspråk:
Norsk
Varighet:
½ år

Emnet er tilknyttet følgende studieprogram

Valgfag i bachelorstudium i samfunn, språk og kultur.

Forkunnskapskrav utover opptakskrav

Generell studiekompetanse eller realkompetanse.

Undervisningssemester

Vår, 4.- eller 6. semester (etter fullført fordypningsenhet i enten tysk, engelsk eller statsvitenskap).

Innhold

Det gis en innføring i velferdsmodellenes egenart slik de har utviklet seg i en rekke OECD-land, med fokus på erfaringer fra Europa. Velferdspolitikk sees på som et ledd i medborgerskapets utvikling, d.v.s. forholdet mellom stat og borger. Europeiske velferdsregimer belyses også noe utfra den ikke-vestlig erfaring for å kunne sette de europeiske velferdsmodellene i perspektiv. Det settes søkelys på de utfordringer som privatisering av offentlige tjenester og globalisering på det økonomiske plan medfører for staters evne og muligheter til å imøtekomme borgernes sosio-økonomiske velferdsbehov. Det gis en innføring i de historiske prosessene som ligger bak utviklingen av dagens velferdsstater slik som nasjonsbyggingsprosesser, former for politisk mobilisering av befolkningen og krav om etablering av sosiale sikkerhetssystemer. Her vil forholdet mellom medborgerskap og utviklingen av sosiale og økonomiske rettigheter knyttet til klasse, kjønn, rase og minoritetsgrupper bli belyst.

Emnet gir studentene en innføring i velferdsmodellenes egenart slik de har utviklet seg i en rekke OECD-land, med fokus på erfaringer fra Europa. Velferdspolitikk sees på som et ledd i medborgerskapets utvikling der det etableres politiske, økonomiske og sosiale rettigheter og plikter mellom stat og borger. Det gis en innføring i de historiske prosessene som ligger bak utviklingen av dagens velferdsstater. Det settes søkelys på de utfordringer som privatisering av offentlige tjenester og globalisering på det økonomiske plan medfører for staters evne og muligheter til å imøtekomme borgernes sosio-økonomiske velferdsbehov.

Undervisnings- og læringsformer

Undervisningen er organisert som forelesninger og gruppearbeid rundt utvalgte tema relatert til forelesningene. Undervisningen søkes tilpasset de ulike studentgruppers forutsetninger. Biblioteket vil være involvert i undervisning og veiledning i bl.a. litteratursøk og i bruk av nettbaserte oppslagsverk. Undervisningsspråk er norsk.

Praksis

Ingen praksis.

Arbeidskrav - vilkår for å avlegge eksamen

Studentene skal skrive en selvstendig prosjektoppgave (12-15 sider) om et selvvalgt emne og med selvvalgt litteratur. Emnet skal godkjennes av en av faglærerne. Det er avsatt to timer til veiledning pr student. Studenten skal ha to obligatoriske veiledningsøkter.

Eksamen

Individuelle presentasjon av prosjektoppgaven i grupper bestående av faglærere og medstudenter. En uke før presentasjonen skal studenten utarbeide og innlevere et sammendrag av prosjektoppgaven. Ved presentasjonen kan det stilles spørsmål så vel fra fellespensumet som fra fordypningslitteraturen. Både faglærere og medstudenter kan stille spørsmål til kandidaten. Karakterskala A-F.

Litteratur

Fellespensum:

Fellespensum dekker ca 800 sider. I tillegg kommer 200 sider i selvvalgt emne som studenten setter opp i forbindelse med prosjektoppgaven

Hovedbøker i emnet er
Cochrane, A, Clarke, J. and Gewirtz, S. (2001): Comparing Welfare States, second edition, London: Sage. (ca 300 sider)

Bay, A-H., Hvinden, B., og Koren, C. (2001):Virker velferdsstaten? Steinkjer: Høyskoleforlaget.

I tillegg kommer et kompendium med utvalgte artikler som kan kjøpes på høyskolen.
Sist hentet fra Felles Studentsystem (FS) 18. juli 2024 02:53:17