SFBT50706 Virksomhetskommunikasjon II (tysk) (Vår 2007)

Fakta om emnet

Studiepoeng:
10
Ansvarlig avdeling:
Avdeling for økonomi, språk og samfunnsfag
Emneansvarlig:
Jutta Eschenbach
Undervisningsspråk:
Tysk
Varighet:
½ år

Emnet er tilknyttet følgende studieprogram


Emnet inngår i bachelorstudium i internasjonal kommunikasjon.
Obligatorisk for studenter med tysk som hoved- eller bispråk.

Forkunnskapskrav utover opptakskrav


Det anbefales forkunnskaper fra Virksomhetskommunikasjon I (tysk).

Undervisningssemester


Vår, 2. semester (hovedspråk), 6. semester (bispråk).

Innhold


Innføring i intern og ekstern virksomhetskommunikasjon så som møter, intern og ekstern korrespondanse, messedeltakelse, brukerinformasjon. Det behandles forskjellige typer tekster for eksempel referat, interne notater, briefings.

Undervisnings- og læringsformer


Forelesninger, gruppearbeid, selvstendig arbeid, muntlige og skriftlige øvelser. All undervisning foregår på tysk.

Praksis


Ingen.

Arbeidskrav - vilkår for å avlegge eksamen


Fire godkjente skriftlige arbeider av ulik karakter og lengde. To muntlige presentasjoner, og 80% obligatorisk tilstedeværelse i de muntlige kursene.

Eksamen


Skriftlig individuell eksamen (4 timer) med karakterskala A-F.

Litteratur


Neumann, Ingrid (1996): Geschäftssituationen. Für Außenhandel, Tourismus und Technik. Høyskoleforlaget (utvalgte kapitler)
Neumann, Ingrid (1996): Fachkommunikation für die Wirtschaft. Høyskoleforlaget (utvalgte kapitler)
Hartmann, Martin / Funk, Rüdiger / Nietmann, Horst (2003: Präsentieren. Presäntationen - zielgerichtet und adressatenorientert. Weinheim, Basel, Berlin. Beltz Verlag

Sist hentet fra Felles Studentsystem (FS) 18. juli 2024 02:53:16