SFS40406 Organisasjons- og ledelsesutvikling (Høst 2007–Vår 2008)
Fakta om emnet
- Studiepoeng:
- 30
- Ansvarlig avdeling:
- Avdeling for økonomi, språk og samfunnsfag
- Emneansvarlig:
- Frode Haaland
- Undervisningsspråk:
- Norsk
- Varighet:
- 1 år
Emnet er tilknyttet følgende studieprogram
Obligatorisk
Forkunnskapskrav utover opptakskrav
Emnet SFS40303 Ledelse og styring eller tilsvarende må være bestått.Undervisningssemester
Deltid med åtte tre-dagerssamlinger totalt i høst- og vårsemester
Innhold
Moderne organisasjonsformer stiller særlig strenge krav til lederes kompetanse, og behovet for å utvikle slik Ledere har behov for mentale verktøy for å fortolke strømningene i arbeids- og samfunnsliv på en kritisk og |
Undervisnings- og læringsformer
Studiet bygger på deltakernes egen erfaring, og det kreves stor aktivitet og engasjement fra studentenes side, både på og mellom samlingene. Samlingene vil ha preg av workshops, der man vil arbeide mye i grupper med å utvikle metoder og redskap for organisasjons- og ledelsesutvikling. Forelesninger og gjennomgang av litteratur vil utgjøre bare en mindre del av samlingene. Dette legger stort ansvar på studentene i forhold til å arbeide selvstendig med pensum og å ta opp vanskelige tema herfra på samlingene i form av spørsmål. |
Eksamen
Mappeeksamen. |
Det benyttes karakterregel bestått/ikke bestått.
Litteratur
PENSUMLISTE 2007/2008
* = Kompendium nr.1 (bokhandelen på Remmen)
** = Kompendium nr.2 (bokhandelen på Remmen)
*** Særtrykk (bokhandelen på Remmen)
**** = Særtrykk selges på samling eller www.nysomleder.no
Bøker kan kjøpes i alle bokhandlere
Samling 1: Organisasjonsutvikling
* Augustine, Norman R.: Managing the Crisis You Tried to Prevent. Harvard Business Review. Vol.73, No.6, p.147-158, 1995 (11 sider)
* Jacobsen, Dag Ingvar: Motstand mot forandring, eller: 10 gode grunner til at du ikke klarer å endre en organisasjon. Magma: Tidsskrift for økonomi og ledelse. Fagbokforlaget. Nr. 1, 1998. (17 sider)
Klemsdal, Lars: Den intuitive organisasjon: Forny virksomheten med de samme menneskene. Gyldendal Akademisk, Oslo, 2006 (233 sider)
* Kotter, John P.: Leading Change: Why Transformation Efforts Fail. Harvard Business Review. p.59-67, Vol.73, No.2, 1995 (9 sider)
Levin, Morten & Klev, Roger: Forandring som praksis: Læring og utvikling i organisasjoner. Fagbokforlaget, Bergen, 2002 p.1 - 170, dvs. t.o.m. kap.13 (170 sider)
* Nonaka, Ikujiro: A Dynamic Theory of Organizational Knowledge Creation. Organization Science. Vol.5. No.1 1994 p.14-35 (20 sider)
* Tronsmo, Per: Myten om menneskers og organisasjoners iboende motstand mot forandring. Magma: Tidsskrift for økonomi og ledelse. Fagbokforlaget. Nr. 1, 1998. (9 sider)
* Weick, Karl E. & Quinn, Robert E.: Organizational Change and Development. Annual Review of Psychology. Vol.50, p.361-386, 1999 (25 sider)
Samling 2: Ledelsesutvikling
**** Dale, Frode & Haaland, Frode Hübertz: Å være ny som leder - for første-, andre- og n'te gang! Ansvarsforhold og læringsaktiviteter i lederskifter. De Gode Hjelperne, Oslo, 2006 (ca.45 sider)
** Dyrkorn, Reidulv: Perspektiv på lederutvikling. I: Strand, Torodd: Ledelse kan læres. Bedriftsøkonomens Forlag, Oslo, p.132-147, 1992 (15 sider)
Haaland, Frode Hübertz & Dale, Frode: På randen av ledelse: En veiviser i førstegangsledelse. Gyldendal Akademisk, Oslo, 2005 (205 sider)
** Haaland, Frode Hübertz: 'Lederutviklingens hoveddimensjoner'. Upublisert manuskript. (1999) (ca. 21 sider)
*** Haaland, Frode Hübertz: Utvikling av lederkompetanse. Veiledning - kunnskap - refleksjon. Høgskolen i Østfold/ASF, Halden, Arbeidsrapport #1, 1996 (40 sider)
Samling 3: Forandring og forandringsprosesser
Haukedal, Willy: Arbeids- og Lederpsykologi. Cappelen Akademisk, Oslo, 2005 (460 sider)
Filstad, Cathrine & Blåka, Gunnhild: Learning in Organizations. Cappelen Akademisk, Oslo, 2007 (180 sider). Norskspråklig/noe dårligere alternativ: Blåka, Gunnhild & Filstad, Cathrine: Læring i helseorganisasjoner. Cappelen Akademisk, Oslo, 2007 (158 sider)
Hjelpelitteratur:
Jakobsen, Cathrine Filstad: Nyansatte i organisasjoner: perspektiver på læring og organisasjonssosialisering. Abstrakt Forlag, Oslo, 2003 (220 sider)
Samling 5: Det nye arbeidslivet
Skorstad, Egil: Organisasjonsformer: Kontinuitet eller forandring? Gyldendal Akademisk, Oslo, 2002 (330 sider)
* Jakobsen, Liselotte & Jan Ch Karlsson: 'Värmländska välfärder - ett livsformsperspektiv', i Bertil Lundberg & Bengt Dahlgren (red.): Ditt Värmland. Välfärder och färdvägar. Karlstad: Länsstyrelsen. 1995, p.134-156. (12 sider)
* Karlsson, Jan Ch.: 'Bra och dålig flexibilitet - en litteraturöversikt.' Arbetsmarknad & Arbetsliv, vol. 12, nr 3, p.135-146, 2006. (11 sider)
Samling 6: LØFT i ledelse og konflikthåndtering
Langslet, Gro Johnsrud: LØFT for ledere: løsningsfokusert tilnærming til typiske ledelsesutfordringer. Gyldendal Akademisk, Oslo, 2002 (175 sider)
Samling 7 og 8: Metode og vitenskapsteori
** Andersen, Svein S.: Case-studier og generalisering. Forskningsstrategi og design. Fagbokforlaget, Oslo, 1997, kap. 1 (25 sider).
** Baklien, Bergljot: Evalueringsforskning for og om forvaltningen. I: Foss, Olaf og Jan Mønnesland (red.): Evaluering av offentlig virksomhet, NIBRs Pluss-serie 4-2000. (23 sider).
Guneriussen, Willy: Aktør, handling og struktur. Grunnlagsproblemer i samfunnsvitenskapene. Tano Aschehoug, Tromsø, 1999, Innledningskapitlet, kap. 9, 12, 13, 14, 15, 16 + Sluttkommentar til del IV (137 sider).
Hjelpelitteratur:
Jakobsen, Dag Ingvar: Hvordan gjennomføre undersøkelser? Innføring i samfunnsvitenskapelig metode. Høyskoleforlaget, Kristiansand, 2000