SFF10306 Fransk muntlig språkferdighet med fagdidaktikk og praksis (Høst 2007–Vår 2008)

Fakta om emnet

Studiepoeng:
15
Ansvarlig avdeling:
Avdeling for økonomi, språk og samfunnsfag
Emneansvarlig:
Pierre Lederlin
Undervisningsspråk:
Fransk
Varighet:
1 år

Emnet er tilknyttet følgende studieprogram

Obligatorisk emne i Fransk i lærerutdanningen.

Undervisningssemester

Høst- og vårsemester, (1. og 2. semester).

Innhold

Muntlig språkferdighet: Studentene skal trenes i effektiv kommunikasjon i autentiske situasjoner, som f.eks. telefonsamtaler. Videre skal de også kunne legge frem stoff, bruke IKT-verktøy, forstå autentisk tekst og tale, samt lære å reagere språklig og kulturelt riktig.

Fagdidaktikk: Kort innføring i fransk didaktikk. Fremmedspråkundervisning og fremmedspråklæring. Forhold mellom mål og aktiviteter, individuell læring og aktiviteter. Læremidler i et kritisk perspektiv. Kommunikasjon, grammatikk, tekst og kulturkunnskap i et fagdidaktisk perspektiv. Vurderinger.

Undervisnings- og læringsformer

Forelesninger, gruppearbeid, øvinger, selvstudium og logg. Undervisnings- og kommunikasjonsspråk er fransk.

Praksis

3 uker i midten av 2. semester ved en ungdomsskole.

Arbeidskrav - vilkår for å avlegge eksamen

Studentene skal produsere en mappe knyttet til egen læringsprosess. Den enkelte student må delta i oppgaveløsning og muntlige presentasjoner for å kunne fremstille seg til eksamen. Det samme gjelder for fjernstudenter, som må sende inn digitale lydfiler til fastsatte frister og delta i oppgaveløsning for å få adgang til eksamen. Praksis må være godkjent.

Arbeidskravene skal utføres innen angitte frister og godkjennes av faglærer.

Eksamen

Individuell muntlig eksamen. Varighet: ca. 30-45 minutter. Kandidaten blir testet i muntlig forståelse og muntlig produksjon. Karakter A-F.

Litteratur

Muntlig språkferdighet: Faglærer deler ut relevante tekster og stoff.

Fagdidaktikk:Les langues vivantes: apprendre, enseigner, évaluer: un cadre européen commun de référence (Conseil de l'Europe, Strasbourg)
           Læreplaner (utdrag)
           Cuq: Cours de didactique du FLE , PUG, 2002 (utv. kapitler)                    
           Cyr : Les stratégies d'apprentissage, CLE ,1998 (utv.kap.) k

Faglærer oppgir annen relevant litteratur etter behov.

Sist hentet fra Felles Studentsystem (FS) 18. juli 2024 02:53:10