SFF10306 Fransk muntlig språkferdighet med fagdidaktikk og praksis (Høst 2007–Vår 2008)
Fakta om emnet
- Studiepoeng:
- 15
- Ansvarlig avdeling:
- Avdeling for økonomi, språk og samfunnsfag
- Emneansvarlig:
- Pierre Lederlin
- Undervisningsspråk:
- Fransk
- Varighet:
- 1 år
Emnet er tilknyttet følgende studieprogram
Obligatorisk emne i Fransk i lærerutdanningen.Undervisningssemester
Høst- og vårsemester, (1. og 2. semester).Innhold
Muntlig språkferdighet: Studentene skal trenes i effektiv kommunikasjon i autentiske situasjoner, som f.eks. telefonsamtaler. Videre skal de også kunne legge frem stoff, bruke IKT-verktøy, forstå autentisk tekst og tale, samt lære å reagere språklig og kulturelt riktig.
Fagdidaktikk: Kort innføring i fransk didaktikk. Fremmedspråkundervisning og fremmedspråklæring. Forhold mellom mål og aktiviteter, individuell læring og aktiviteter. Læremidler i et kritisk perspektiv. Kommunikasjon, grammatikk, tekst og kulturkunnskap i et fagdidaktisk perspektiv. Vurderinger.
Undervisnings- og læringsformer
Forelesninger, gruppearbeid, øvinger, selvstudium og logg. Undervisnings- og kommunikasjonsspråk er fransk.Praksis
3 uker i midten av 2. semester ved en ungdomsskole.Arbeidskrav - vilkår for å avlegge eksamen
Studentene skal produsere en mappe knyttet til egen læringsprosess. Den enkelte student må delta i oppgaveløsning og muntlige presentasjoner for å kunne fremstille seg til eksamen. Det samme gjelder for fjernstudenter, som må sende inn digitale lydfiler til fastsatte frister og delta i oppgaveløsning for å få adgang til eksamen. Praksis må være godkjent.
Arbeidskravene skal utføres innen angitte frister og godkjennes av faglærer.
Eksamen
Individuell muntlig eksamen. Varighet: ca. 30-45 minutter. Kandidaten blir testet i muntlig forståelse og muntlig produksjon. Karakter A-F.Litteratur
Muntlig språkferdighet: Faglærer deler ut relevante tekster og stoff.
Fagdidaktikk:Les langues vivantes: apprendre, enseigner, évaluer: un cadre européen commun de référence (Conseil de l'Europe, Strasbourg)
Læreplaner (utdrag)
Cuq: Cours de didactique du FLE , PUG, 2002 (utv. kapitler)
Cyr : Les stratégies d'apprentissage, CLE ,1998 (utv.kap.) k
Faglærer oppgir annen relevant litteratur etter behov.