SFB50206 Innføring i økonomi og organisasjonsteori (Høst 2007)
Fakta om emnet
- Studiepoeng:
- 10
- Ansvarlig avdeling:
- Avdeling for økonomi, språk og samfunnsfag
- Emneansvarlig:
- Ulrich Heuberger
- Undervisningsspråk:
- Norsk
- Varighet:
- ½ år
Emnet er tilknyttet følgende studieprogram
Obligatorisk emne i bachelorstudium i internasjonal kommunikasjon.
Forkunnskapskrav utover opptakskrav
Ingen spesielle.
Undervisningssemester
1. semester (høst).
Innhold
Grunnleggende begreper fra samfunns- og bedriftsøkonomi og fra organisasjonsteori (marked, inflasjon, rente, lønnsomhet, kalkyler, regnskap, organisasjonsstruktur, organisasjonskultur) belyses, differensieres og settes i sammenheng. Begrepene hentes fra en konkret problemstilling, for eksempel fra avisartikler, radio- eller fjernsynsmeldinger med mer.
Undervisnings- og læringsformer
Emnet gjennomføres ved forelesninger, gruppearbeid, drøftingsseminarer med mer. Enkelte (under-) begreper bearbeides selvstendig av studentene, og presenteres/diskuteres i plenum. Undervisningsspråk er norsk.
Arbeidskrav - vilkår for å avlegge eksamen
Studentene må ha levert og fått godkjent en skriftlig innleveringsoppgave til fastsatt frist.
Eksamen
4 timers skriftlig eksamen. Karakterskala A-F.
Litteratur
Ytterhus, Bjarne E (2001). Samfunnsstyring og økonomisk politikk. Oslo: Cappelen.Jacobsen, Dag I & Jan Thorsvik (2002, el. siste utg.). Hvordan organisasjoner fungerer. Bergen: Fagbokforlaget.
Sist hentet fra Felles Studentsystem (FS)
30. juni 2024 02:51:46