SFB12202 Strategisk entreprenørskap og forretningsplan (Høst 2007–Vår 2008)

Fakta om emnet

Studiepoeng:
10
Ansvarlig avdeling:
Avdeling for økonomi, språk og samfunnsfag
Emneansvarlig:
Egil Norvald
Undervisningsspråk:
Norsk
Varighet:
1 år

Emnet er tilknyttet følgende studieprogram

Obligatorisk emne i bachelor i økonomi og administrasjon med 3. års profilering i Nyskaping.

Valgfritt videreføringsemne i bachelor i økonomi og administrasjon, øvrige profileringer. 

Valgfritt emne for bachelor i informasjonssystemer og IT-ledelse.

Valgfritt emne for studenter fra andre studieprogrammer.

Forkunnskapskrav utover opptakskrav



Undervisningssemester

Høst- og vårsemester. Emnet går over to semestre.

Bachelor i informasjonssystemer og IT-ledelse: 5. og 6. semester (høst og vår).

Innhold


Emnet vil gi studentene en forståelse av at entreprenørskap er en viktig prosess for å gi entreprenøriell suksess. Emnet er delt i to hoveddeler:

1. Utarbeidelse av forretningsplan med følgene hovedtemaer: Forretningsplanen: Idé, Marked, Budsjettering, Organisering og Finansiering.
2. Mennesket som entreprenør. Idéskaperen, Strategisk plattform, Rådgiver, Fallgruver, Suksessfaktorer - Entreprenøren.

Studentene skal arbeide med konkrete prosjekter og forretningsmuligheter de allerede kjenner godt fra de øvrige emnene. Her skal fokus settes på kommersialisering av ideene.

Undervisnings- og læringsformer


Ti obligatoriske samlinger i tilknytning til mappeinnleveringer. Veiledning underveis. Kursmaterialet ligger på Blackboard.

Arbeidskrav - vilkår for å avlegge eksamen

Ingen spesielle.

Eksamen

Mappevurdering med 10 obligatoriske innleveringer etter fastsatte frister. Samlet enhetlig karakter gis på en samlet vurdering av alle 10 mappeinnleveringer. Karakterskala: A-F.

Litteratur

Olav R. Spilling (red.) (1998). Entreprenørskap på norsk. Bergen: Fagbokforlaget. 230 s.
Kubr, Thomas, Daniel Ilar og Heinz Marchesi (2000). Fra idé til ny virksomhet - en håndbok for nye vekstselskaper. Oslo: McKinnsey & Co. 255 s.
Olav R. Spilling (red) (2002). NyskapingsNorge. Bergen: Fagbokforlaget. 279 s.
Philip A. Wickham (2004). Strategic Entrepreneurship, 3rd ed. Harlow: FT/Prentice Hall. 619 S.
Sist hentet fra Felles Studentsystem (FS) 18. juli 2024 02:53:06