SFS40103 Ledelse (Høst 2006–Vår 2007)

Fakta om emnet

Studiepoeng:
30
Ansvarlig avdeling:
Avdeling for økonomi, språk og samfunnsfag
Emneansvarlig:
Tom Bjørge Gundersen
Undervisningsspråk:
Norsk
Varighet:
1 år

Emnet er tilknyttet følgende studieprogram


Obligatorisk

Forkunnskapskrav utover opptakskrav


Bachelorutdanning (tilsvarende) og tre års relevant yrkespraksis

Undervisningssemester


Deltid med åtte tre-dagerssamlinger totalt i høst- og vårsemester

Innhold


Det legges vekt på

  • å plassere temaet ledelse innenfor et organisasjonsteoretisk og organisasjonsanalytisk rammeverk. Ledelse utøves i situasjoner og organisasjoner der endringer i og press fra omgivelsene får større og større føringer for utøvelsen av ledelse. Slike endringer og press, blant annet økte krav til kostnadseffektivitet, setter også press på organisasjonens interne strukturer og prosesser. Krav til omorganisering og omstillinger øker behovet for kompetanse i samhandling generelt, med særlig vekt på krav til forståelse av kommunikasjon og dermed kommunikative ferdigheter, konflikters årsaker, dynamikk og løsninger samt forhandlingsteknikk.
  • å presentere ulike perspektiver på organisasjoner og hendelser i organisasjoner. Eksempelvis vil perspektiver presenteres kronologisk etter inndelingen modernistiske, symbolsk-fortolkende og postmodernistiske, men også tematisk etter inndelingen strukturelle, menneskelige relasjoner (HR), politiske og symbolske.
  • å belyse endringer i organisasjonsdesign og hvordan sammenhengen er mellom organisasjoners formål, struktur og prosesser. Organisasjonsanalyse er et sentralt tema, og det legges i denne sammenheng særlig vekt på et systemteoretisk perspektiv.
  • å utvikle ferdigheter til å analysere makt- og autoritetsforhold i organisasjoner, slik at man blir bevisst hvilke ulike kilder til makt som finnes og hvordan man kan påvirke organisasjonen i ønsket retning ved å utnytte samspillet mellom ulike påvirkningskilder. Analyse av tid som sosialt fenomen og organisasjonsvariabel, delegering og myndiggjøring (empowerment) gir grunnlag for utvikling av ferdigheter og endring av praksis i egen organisasjon.
  • organisasjonens mikroprosesser, det vil si den nære og hverdagslige samhandlingen mellom organisasjonsmedlemmene, i og mellom grupper, på tvers av avdelinger/etater og organisasjoner. Temaet består derfor av ulike sosiologiske og sosialpsykologiske handlingsteorier som det teoretiske grunnlag.
  • å utvikle praktiske ferdigheter på basis av teoretiske innsikter og tidligere erfaringer. Konflikt, forhandling og teambygging er eksempler på områder hvor utvikling av praktiske ferdigheter skjer i lys av utvidete perspektiver på årsaker, funksjoner, hensikter og hvordan vi mennesker sosialt konstruerer vår virkelighet.

  • Undervisnings- og læringsformer


    Undervisningen vil veksle mellom forelesninger, gruppearbeid, øvelser og plenums­diskusjoner. Tematisk innhold og behandlingsmåte vil, der det er mulig, bli fastlagt i samarbeid med deltakerne, og så langt som mulig ta utgangspunkt i de problemstillingene som deltakerne møter i sitt daglige arbeid.

    Emnet forutsetter stor egeninnsats fra studentenes side både på og utenom samlingene. Dette omfatter gjennomgang av litteratur som har tilknytning til studiet og gjennomføring av øvelser og undersøkelser. Det blir organisert arbeidsgrupper for å løse oppgaver, arbeide med litteraturstudier etc. i fellesskap mellom samlingene.

    Et bærende element i dette emnet utgjøres av et større prosjektarbeid på 15 studiepoeng. Prosjektet bør ha tilknytning til og være til nytte for studentenes eget arbeidsområde og organisasjon. Temaet skal fortrinnsvis fastsettes i samarbeid med arbeidsgiver. Besvarelsen må imidlertid ha tilstrekkelig bredde i forhold til det som er hovedsiktemålet med programmet. Blant annet bør man kunne vise hvordan faglig utvikling kan bidra til en mer effektiv problemløs­ning. Prosjektarbeidet kan enten gjøres individuelt eller i samarbeid med flere.

    Det vil bli avsatt tid til diskusjon av prosjektarbeid under samlingene. Individuell veiledning fra lærerstaben vil bli gitt under gjennomføringen av prosjektarbeidet, men utenfor samlingene.

    Eksamen

    Emnet evalueres ved en skriftlig prosjektoppgave og muntlig eksamen.

     

    For å kunne gå opp til muntlig eksamen, må prosjektoppgaven være bestått. Det gis en samlet helhetlig karakter for prosjektoppgaven og muntlig eksamen.

     

    Dersom en kandidat ønsker å forbedre sine karakter, kan dette gjøres på to måter:

    1. Kandidaten kan gå opp til ny muntlig eksamen basert på den samme prosjektoppgaven som ved forrige eksamen.
    2. Kandidaten kan levere inn en ny eller en forbedret prosjektoppgave samt avlegge muntlig eksamen.

    Det gjøres oppmerksom på at kandidaten i disse tilfellene ikke har rett til veiledning.

    Litteratur

    Generelt:
    Bolman, Lee G. og Deal, Terrence E.: Nytt perspektiv på organisasjon og ledelse. Gyldendal Akademisk 3. utg. 2004, alternativt - Ad Notam, Oslo, 2. utgave 1998. 515 sider
    Strand, Torodd: Ledelse, organisasjon og kultur. Fagbokforlaget, Bergen 2001, del I og III 245 sider

    Anbefalt litteratur:
    Hatch, Mary Jo: Organisasjonsteori: Moderne, symbolske og postmoderne perspektiver. Oslo: Abstrakt forlag 2001 400 sider
    Scott, W. Richard: Organizations: Rational, Natural and Open Systems New Jersey: Prentice Hall 2003 5. utg. 370 sider

    < b>
    Jacobsen, Dag Ingvar: Hvordan gjennomføre undersøkelser? Innføring i samfunnsvitenskapelig metode. Høyskoleforlaget 2000 400 sider
    For de som ønsker mer om det kvalitative intervjuet, anbefales:
    Kvale, Steinar: Det kvalitative forskningsintervju. Ad Notam 1997 eller senere (224 sider)
    Ryen, Anne: Det kvalitative intervjuet. Fra vitenskapsteori til feltarbeid. Fagbokforlaget 2002 (282 sider) Repstad, Pål: Mellom nærhet og distanse. Universitetsforlaget 1993 (120 sider)

    Høst:
    I kopisamling 1 for Masterstudiet i organisasjon og ledelse, som er å få kjøpt i høgskolens bokhandel Index, finner du de tre første artiklene (+ tre artikler for våren, se nedenfor):
    Røvik, Kjell Arne: 'Institusjonaliserte organisasjonsoppskrifter', kap.1 i Røvik, Kjell Arne: Moderne organisasjoner. Trender i organisasjonstenkningen ved tusenårsskiftet. Fagbokforlaget 1998 17 sider Kopisamling 1
    Flaa m.fl.: "Organisasjoners målsetting", kap.7 i Flaa m.fl.: Innføring i organisasjonsteori Universitetsforlaget 1995 16 sider Kopisamling 1
    Gundersen, Tom Bjørge 'Fra egenart til styringsform', kap. 1 i Björk og Bjørkquist (red.): Mellom plikt og rett - tanker om og arbeid med Kvalitetsreformen ved Avdeling for samfunnsfag og fremmedspråk. Høgskolen i Østfold 2003 22 sider Kopisamling 1
    Ry Nielsen J.C. Ry, Morten Anderledes tanker om Leavitt - en klassiker i ny belysning Nyt fra Samfundsvidenskaberne København 20020920 39 sider

    Vår:
    Lysgaard, Sverre Arbeiderkollektivet Universitetsforlaget 3. utgave 2001 318 sider
    Supplement til denne boken, kan være: Sørensen, Bjørg Aase og Grimsmo, Asbjørn: Varme og kalde konflikter i det nye arbeidslivet Tiden norsk Forlag 2001 Hotvedt, Terje: Konflikt og konflikthåndtering i arbeidslivet. Ad Notam Gyldendal, Oslo 1997 kap. 24, 68, 1113 og 16 (153 sider)
    Anbefalt om kommunikasjon:
    Røkenes, Odd Harald og Hanssen, Per Halvard: Bære eller briste. Kommunikasjon og relasjon i arbeid med mennesker. Fagbokforlaget 2006, Bergen.
    Tafjord, Inger: Linedansen. På liv og død. Læringslaben 2006, Oslo.
    Wahl, Anna, Holgersson, Charlotte, Höök, Pia og Linghag, Sophie: Det ordnar sig Teorier om organisation og kön Studentlitteratur 2001 226 sider + et kompendium (kommer senere)
    Repstad, Pål: Dugnadsånd og forsvarsverker. Universitetsforlaget 2004 Utvalgte deler: Kapittel 14, 8 155 sider
    Wadel, Cato: Den samfunnsvitenskapelige konstruksjon av virkeligheten. SEEK A/S 1990 eller senere 130 sider

    All litteratur nedenfor er å få kjøpt i høgskolensskolens bohandel Index. Dybedahls, Stiengs og Haalands foreligger som egne trykk: Dybedahl, Magne: Interkulturell kommunikasjon Kopisamling 2 for Masterstudiet i organisasjon og ledelse 48 sider Stieng, Gunn Helen: Mellomlederen administrator eller kollega?
    Norsk voksenpedagogisk forskningsinstitutt 1990 74 sider
    Haaland, Frode: Ledelse: Gary A. Yukls teori om ledelse i organisasjoner. ØDH Arbeidsrapport 1993:10 27 sider
    I kopisamling 1 for Masterstudiet i organisasjon og ledelse, som er å få kjøpt i høgskolens bokhandel Index, finner du også de tre nedenforstående artiklene:
    Schou Andreassen, Kjell og Wadel, Cato: "Ledelse som teamarbeid og teamoppbygging", kap. 2 i Andreassen/Wadel: Ledelse, teamarbeid og teamutvikling. 1990 SEEK A/S Flekkefjord 14 sider
    Kormanski, Ed.D. og Mozenter, Andrew: "A new model of teambuilding", i The 1987 Annual: Developing Human Resources. J.W.Pfeiffer, Editor University Associates 1987 12 sider
    Kihle, Svein M.: "Helsefarlig lederskap", i Stig Lundberg (red.): Personalledelse. Bedriftsøkonomens Forlag 1991 14 sider

    <>
    Sist hentet fra Felles Studentsystem (FS) 17. juli 2024 02:50:59