SFBT50606 Virksomhetskommunikasjon I (tysk) (Høst 2006)
Fakta om emnet
- Studiepoeng:
- 10
- Ansvarlig avdeling:
- Avdeling for økonomi, språk og samfunnsfag
- Emneansvarlig:
- Jutta Eschenbach
- Undervisningsspråk:
- Tysk
- Varighet:
- ½ år
Emnet er tilknyttet følgende studieprogram
Emnet inngår i bachelorstudium i internasjonal kommunikasjon. Obligatorisk for studenter med tysk som hoved- eller bispråk.
Forkunnskapskrav utover opptakskrav
Generell studiekompetanse eller realkompetanse.
Undervisningssemester
Høst, 1. semester (hovedspråk), 5. semester (bispråk).
Innhold
Innføring i og trening av viktige språkhandlinger og kommunikative strategier i ulike situasjoner innenfor muntlig og skriftlig virksomhetskommunikasjon for eksempel kundekontakt, telefonkontakt, presentasjon av virksomheten og noen av dens funksjoner og produkter, kundebesøk. Oppbygging av terminologi og adekvat språkbruk
Undervisnings- og læringsformer
Forelesninger, gruppearbeid, muntlige og skriftlige øvelser, selvstendig arbeid. All undervisning foregår på tysk.
Praksis
Ingen praksis.
Arbeidskrav - vilkår for å avlegge eksamen
Det kreves 80% tilstedeværelse i muntlig undervisning, samt to muntlige presentasjoner pr. student. Dessuten skal alle levere to skriftlige arbeider som må godkjennes av faglærer.
Eksamen
Muntlig eksamen (ca. 30 minutter). Karakterskala A-F.
Litteratur
Neumann, Ingrid (1996): Geschäftssituationen. Für Außenhandel, Tourismus und Technik. Høyskoleforlaget (utvalgte kapitler)
Neumann, Ingrid (1996): Fachkommunikation für die Wirtschaft. Høyskoleforlaget (utvalgte kapitler)
Reiten, Håvard: Tysk grammatikk, Aschehoug, Oslo, siste utgave
Sist hentet fra Felles Studentsystem (FS)
18. juli 2024 02:53:01