SFBT50606 Virksomhetskommunikasjon I (tysk) (Høst 2006)

Fakta om emnet

Studiepoeng:
10
Ansvarlig avdeling:
Avdeling for økonomi, språk og samfunnsfag
Emneansvarlig:
Jutta Eschenbach
Undervisningsspråk:
Tysk
Varighet:
½ år

Emnet er tilknyttet følgende studieprogram


Emnet inngår i bachelorstudium i internasjonal kommunikasjon. Obligatorisk for studenter med tysk som hoved- eller bispråk.

Forkunnskapskrav utover opptakskrav


Generell studiekompetanse eller realkompetanse.

Undervisningssemester


Høst, 1. semester (hovedspråk), 5. semester (bispråk).

Innhold


Innføring i og trening av viktige språkhandlinger og kommunikative strategier i ulike situasjoner innenfor muntlig og skriftlig virksomhetskommunikasjon for eksempel kundekontakt, telefonkontakt, presentasjon av virksomheten og noen av dens funksjoner og produkter, kundebesøk. Oppbygging av terminologi og adekvat språkbruk

Undervisnings- og læringsformer


Forelesninger, gruppearbeid, muntlige og skriftlige øvelser, selvstendig arbeid. All undervisning foregår på tysk.

Praksis


Ingen praksis.

Arbeidskrav - vilkår for å avlegge eksamen


Det kreves 80% tilstedeværelse i muntlig undervisning, samt to muntlige presentasjoner pr. student. Dessuten skal alle levere to skriftlige arbeider som må godkjennes av faglærer.

Eksamen


Muntlig eksamen (ca. 30 minutter). Karakterskala A-F.

Litteratur


Neumann, Ingrid (1996): Geschäftssituationen. Für Außenhandel, Tourismus und Technik. Høyskoleforlaget (utvalgte kapitler)
Neumann, Ingrid (1996): Fachkommunikation für die Wirtschaft. Høyskoleforlaget (utvalgte kapitler)
Reiten, Håvard: Tysk grammatikk, Aschehoug, Oslo, siste utgave

Sist hentet fra Felles Studentsystem (FS) 18. juli 2024 02:53:01