SFBE50606 Virksomhetskommunikasjon I (engelsk) (Høst 2006)

Fakta om emnet

Studiepoeng:
10
Ansvarlig avdeling:
Avdeling for økonomi, språk og samfunnsfag
Emneansvarlig:
Henrik Bøhn
Undervisningsspråk:
Engelsk
Varighet:
½ år

Emnet er tilknyttet følgende studieprogram


Emnet inngår i bachelorstudium i internasjonal kommunikasjon.
Obligatorisk for studenter med engelsk hoved- eller bispråk.

Forkunnskapskrav utover opptakskrav


Ingen spesielle.

Undervisningssemester


Høst, 1. semester.

Innhold


I den muntlige delen av emnet vil studentene få innblikk i forskjellige former for muntlig forretningskommunikasjon, blant annet informative og 'selgende' presentasjoner. Siden det er viktig å sette forretningskommunikasjon i en kulturell sammenheng, vil emnet også inneholde eksempler på moderne engelskspråklig litteratur. I gruppetimene vil studentene øve mye på å presentere. En del av tiden vil også benyttes til diskusjon av litteraturpensumet og case-studier; med vekt på argumentasjon og problemløsning. En egen bolk av dette høstemnet finner sted i språklaboratoriet med intensiv trening i fonetikk og telefonering. Dette er en 8-timersblokk med obligatorisk oppmøte.

I den skriftlige delen av emnet vil studentene få innblikk i forskjellige former for engelsk handelskorrespondanse og grunnleggende terminologi. Siden gode grunnleggende skriveferdigheter er en forutsetning for god skriftlig forretningskommunikasjon, vil studentene også få en innføring i generell tekstproduksjon og språklige strukturer (inkludert enkel syntaktisk analyse). Viktige stikkord her er tekststruktur, koherens, stilnivå og hensynet til leseren.

Undervisnings- og læringsformer


Forelesninger, grupper og språklab. Undervisningsspråk er engelsk.

Praksis


Ingen

Arbeidskrav - vilkår for å avlegge eksamen


Telefoneringsblokken samt to obligatoriske muntlige presentasjoner må være godkjent til fastsatt tid for å kunne gå opp til eksamen.

Eksamen


Mappe med tre skriftlige tekster. Karakterskala A-F.

Litteratur


Kaczmarek, S. & Locker, K. (2004), Business Communication: Building Critical Skills. New York: McGraw-Hill.
Lodge, D. (1989). Nice Work. Penguin Books.

Sist hentet fra Felles Studentsystem (FS) 18. juli 2024 02:53:00