SFB50506 Strategisk kommunikasjon (Høst 2006)
Fakta om emnet
- Studiepoeng:
- 10
- Ansvarlig avdeling:
- Avdeling for økonomi, språk og samfunnsfag
- Emneansvarlig:
- Bjørg Hellum
- Undervisningsspråk:
- Norsk
- Varighet:
- ½ år
Emnet er tilknyttet følgende studieprogram
Emnet inngår i bachelorstudium i internasjonal kommunikasjon. Obligatorisk.Forkunnskapskrav utover opptakskrav
Det anbefales forkunnskaper fra avsluttet første år av bachelorstudiet i internasjonal kommunikasjon.Undervisningssemester
Høst, 3. semester.Innhold
Aspekter og teorier som gjennomgås er:- Identitetsbygging
- Merkevarebygging
- Bygging og vedlikehold av image og omdømme
- Interessentrelasjoner
- Betydningen av samfunnsansvar
- Organisasjonskulturens betydning for identitet og omdømme
- Betydningen av symbolsk ledelse
- Visjon og virksomhetside
- Krisekommunikasjon og forholdet til media
- Historiefortelling som merkevarebygging, ledelsesverktøy og kulturformidler.
Undervisnings- og læringsformer
Emnet er organisert i to blokker. Første halvdel av semesteret består av forelesninger med oppgaver i tilknytning til temaene som tas opp. I andre halvdel gjennomføres et case/prosjekt med veiledning. Prosjektet gjennomføres som gruppearbeid i små grupper (to eller tre studenter i gruppen).Emnet foreleses på engelsk med engelskspråklig pensumlitteratur. Oppgaven skrives på norsk eller engelsk.
Praksis
Ingen.Eksamen
Et case/prosjekt gjennomføres i andre del av semesteret og ender opp i en skriftlig sluttrapport på 10-15 sider. Den skriftlige sluttrapporten vurderes med karakter på skala A-F.Litteratur
- Kompendium/artikkelsamling
- Cornelissen, Joep (2004). Corporate Communications: Theory and Practice. London: Sage.
Sist hentet fra Felles Studentsystem (FS)
18. juli 2024 02:53:00