SFB50506 Strategisk kommunikasjon (Høst 2006)

Fakta om emnet

Studiepoeng:
10
Ansvarlig avdeling:
Avdeling for økonomi, språk og samfunnsfag
Emneansvarlig:
Bjørg Hellum
Undervisningsspråk:
Norsk
Varighet:
½ år

Emnet er tilknyttet følgende studieprogram

Emnet inngår i bachelorstudium i internasjonal kommunikasjon. Obligatorisk.

Forkunnskapskrav utover opptakskrav

Det anbefales forkunnskaper fra avsluttet første år av bachelorstudiet i internasjonal kommunikasjon.

Undervisningssemester

Høst, 3. semester.

Innhold

Aspekter og teorier som gjennomgås er:
  • Identitetsbygging
  • Merkevarebygging
  • Bygging og vedlikehold av image og omdømme
  • Interessentrelasjoner
  • Betydningen av samfunnsansvar
  • Organisasjonskulturens betydning for identitet og omdømme
  • Betydningen av symbolsk ledelse
  • Visjon og virksomhetside
  • Krisekommunikasjon og forholdet til media
  • Historiefortelling som merkevarebygging, ledelsesverktøy og kulturformidler.
Videre skrives en oppgave i tilknytning til ett eller flere av hovedtemaene. Caset/prosjektet tar utgangspunkt i en eksisterende organisasjon eller et virkelig tilfelle.

Undervisnings- og læringsformer

Emnet er organisert i to blokker. Første halvdel av semesteret består av forelesninger med oppgaver i tilknytning til temaene som tas opp. I andre halvdel gjennomføres et case/prosjekt med veiledning. Prosjektet gjennomføres som gruppearbeid i små grupper (to eller tre studenter i gruppen).

Emnet foreleses på engelsk med engelskspråklig pensumlitteratur. Oppgaven skrives på norsk eller engelsk.

Praksis

Ingen.

Eksamen

Et case/prosjekt gjennomføres i andre del av semesteret og ender opp i en skriftlig sluttrapport på 10-15 sider. Den skriftlige sluttrapporten vurderes med karakter på skala A-F.

Litteratur

  • Kompendium/artikkelsamling
  • Cornelissen, Joep (2004). Corporate Communications: Theory and Practice. London: Sage.
Liste over støttelitteratur deles ut ved kursstart.
Sist hentet fra Felles Studentsystem (FS) 18. juli 2024 02:53:00