SFB12202 Strategisk entreprenørskap og forretningsplan (Høst 2006–Vår 2007)

Fakta om emnet

Studiepoeng:
10
Ansvarlig avdeling:
Avdeling for økonomi, språk og samfunnsfag
Emneansvarlig:
Egil Norvald
Undervisningsspråk:
Norsk
Varighet:
1 år

Emnet er tilknyttet følgende studieprogram


Obligatorisk for BOKAD-studenter som velger 3. års profilering i Nyskaping. Valgfritt videreføringsemne for andre BOKAD-studenter og studenter fra andre studieprogrammer.

Forkunnskapskrav utover opptakskrav


Ingen spesielle ut over studiekompetanse.

Undervisningssemester


Høstsemester og vårsemester. Emnet går over to semestre.

Innhold


Emnet vil gi studentene en forståelse av at entreprenørskap er en viktig prosess for å gi entreprenøriell suksess. Emnet er delt i to hoveddeler:

1. Utarbeidelse av forretningsplan med følgene hovedtemaer: Forretningsplanen: Idé, Marked, Budsjettering, Organisering og Finansiering.
2. Mennesket som entreprenør. Idéskaperen, Strategisk plattform, Rådgiver, Fallgruver, Suksessfaktorer - Entreprenøren.

Studentene skal arbeide med konkrete prosjekter og forretningsmuligheter de allerede kjenner godt fra de øvrige emnene. Her skal fokus settes på kommersialisering av ideene.

Undervisnings- og læringsformer


Ti obligatoriske samlinger i tilknytning til mappeinnleveringer. Veiledning underveis. Kursmaterialet ligger på Blackboard.

Arbeidskrav - vilkår for å avlegge eksamen


10 obligatoriske mappeinnleveringer. Emnet består av 2 hoveddeler med fem innleveringer hver som må være godkjent for å gå opp til eksamen.

Eksamen


Mappevurdering. Tre innleveringer fra hver emnedel trekkes av faglærer ut fra mappen til endelig vurdering og teller 1/3 hver av sluttkarakteren.

Litteratur


Olav R. Spilling (red.) (1998). Entreprenørskap på norsk. Bergen: Fagbokforlaget. 230 s.

Kubr, Thomas, Daniel Ilar og Heinz Marchesi (2000). Fra idé til ny virksomhet - en håndbok for nye vekstselskaper. Oslo: McKinnsey & Co. 255 s.

Olav R. Spilling (red) (2002). NyskapingsNorge. Bergen: Fagbokforlaget. 279 s.

Philip A. Wickham (2004). Strategic Entrepreneurship, 3rd ed. Harlow: FT/Prentice Hall. 619 S.

Sist hentet fra Felles Studentsystem (FS) 17. juli 2024 02:50:55