LMUNAT10218 NAT102 Fysikk, astronomi og meteorologi (5-10) (Vår 2021)

Fakta om emnet

Studiepoeng:
15
Ansvarlig avdeling:
Fakultet for lærerutdanninger og språk
Studiested:
Halden
Emneansvarlig:
Josef Thingnes
Undervisningsspråk:
Norsk
Varighet:
½ år

Emnet er tilknyttet følgende studieprogram

Emnet er obligatorisk for studenter som velger naturfag som undervisningsfag (60 studiepoeng) i Grunnskolelærerutdanning 5-10.

Undervisningssemester

2. semester (vår).

Studentens læringsutbytte etter bestått emne

Kunnskap
Kandidaten

  • har kunnskap om energibevaring og energikvalitet og ulike måter å omdanne, transportere og lagre energi på. 

  • har kunnskap om bruk av ulike modeller for å forutsi eller beskrive naturfaglige prosesser og systemer og gjøre rede for modellenes styrker og begrensninger. 

  • har kunnskap om fordeler og ulemper ved ulike fagdidaktiske tilnærmingsmetoder overfor ulike alderstrinn, inklusive behov for en tilpasset opplæring

  • har kunnskap om utforskende arbeidsmåter og naturvitenskapelige praksiser

  • har kunnskap om bruk av partikkelmodellen til å forklare faseoverganger og egenskaper til faste stoffer, væsker og gasser

  • kan beskrive og visualisere hvordan døgn, månefaser og årstider oppstår, og samtale om hvordan dette påvirker livet på jorda. 

  • kan gjøre rede for jordas forutsetninger for liv og sammenligne med andre himmellegemer i universet

  • kan gjøre rede for hvordan det geologiske kretsløpet, platetektonikk og ytre krefter er med på å forme og endre ulike landskap jordas oppbygning og geologiske utvikling

Ferdigheter
Kandidaten

  • kan utforske elektriske og magnetiske krefter gjennom forsøk og samtaler om hvordan vi benytter elektrisk energi i dagliglivet

  • kan drøfte hvordan energiproduksjon og energibruk kan påvirke miljøet lokalt og globalt.

  • kan analysere, forstå og lage teknologiske systemer

  • kan designe og lage et produkt baser på brukerbehov

  • kan drøfte hvordan teknologisk utvikling påvirker samfunnet og naturen

  • kan bruke programmering til å utforske naturfaglige fenomener

  • kan organisere ekskursjoner til geologiske områder med mange relevante elementer

  • kan planlegge, gjennomføre og reflektere over egen undervisning på mellom- og ungdomstrinnet forankret i forskning, teori og praksis og med spesielt fokus på utforskende arbeidsmåter og integrasjon av alle grunnleggende ferdigheter

  • kan analysere, vurdere og dokumentere elevers læring og gi formative tilbakemeldinger tilpasset elevers forutsetninger og behov

  • kan benytte fysiske begreper og forklaringsmodeller om fenomener og enkel teknologi og som gir god progresjon mellom ulike trinn

  • kan skrive tekster i ulike sjangre, bla. rapport fra fysikkforsøk

  • kan avdekke og forklare vanlige hverdagsforestillinger i naturfag

  • kan sette opp, gjennomføre og analysere enkle eksperimenter med og uten digitale verktøy

  • kan gjennomføre teknologiundervisning med fokus på å designe og lage teknologiske produkter og knytte teknologi til relevante tema i naturfag

Generell kompetanse
Kandidaten

  • kan analysere og bruke gjeldende læreplan for mellom- og ungdomstrinnet som utgangspunkt for naturfagundervisning

  • har utviklet egne positive holdninger til fagområdet og er i stand til å drive undervisning som bidrar til å bearbeide elevenes hverdagsforestillinger

  • har utviklet evner og holdninger hos elever med ulik sosial og kulturell bakgrunn for å skape positiv interesse for realfag og for naturfaglig tenke- og arbeidsmetoder

  • har evne til å vurdere egen og andres undervisningsformer og veiledning via egen praksis, i litteratur og via forelesninger

  • har evne til å se sammenhenger mellom ulike fagområder i naturfag i et tverrfaglig perspektiv

  • kan vurdere hvordan fysikk og teknologi har vært med på å endre samfunnet samt diskutere etiske, sosiale, økonomiske og politiske aspekter omkring de valg som tas

  • har innsikt i fagdidaktisk forskning om undervisning og læring i naturfag med fokus på progresjon og dybde i begrepsdanning, kritisk tenkning og argumentasjon

Innhold

Emnet skal gi faglig trygghet i sentrale områder av naturfaget for trinn 5-10. Det legges vekt på å utvikle kunnskaper og kompetanse som sikrer elevenes progresjon i grunnleggende emner i naturfaget og som legger til rette for videre faglig utvikling. Vesentlige deler av denne kompetansen er å kunne videreutvikle elevenes begrepslæring, utforskning og naturfagspråk og å kunne trene elever i å innhente, analysere, argumentere og kommunisere resultater. Didaktikk og fag skal ses i sammenheng.

I emnet inngår følgende tema:

  • partikkelmodellen for å forklare fysiske endringer og fenomener i dagliglivet og i naturen

  • gjennomføre og analysere enkle eksperimenter

  • utforskende arbeidsmåter

  • fysiske begreper og forklaringsmåter om hverdagsfenomener og enkel teknologi

  • energi og energikilder

  • elektrisitet og magnetisme

  • grunnleggende teknologiske innretninger

  • programmering i naturfag

  • jordas geologiske utvikling og forutsetninger for liv 

  • platetektonikk

  • Østfolds geologi og landformer

Undervisnings- og læringsformer

Temaene vil bli behandlet i forelesninger, på ekskursjoner, laboratoriearbeid, selvstudier og gjennom gruppearbeid. Rapporter i etterkant kan være muntlige, skriftlige eller digitale framstillinger. Kameratvurdering vil kunne bli praktisert.

Digitale arbeidsformer i emnet er blant annet produksjon av sammensatte tekster, digital databehandling og utregning, nettsøk med kildekritikk, utprøving av relevante nettressurser og programmering.

Arbeidsomfang

Emnet er beregnet til totalt 400 timers arbeidsinnsats, inkl. timeplanlagt undervisning, selvstudium, arbeidskrav, eksamensforberedelser og eksamensgjennomføring.

Praksis

Det er tre uker praksis i 2. semester. Se nærmere informasjon i programplan for Grunnskolelærerutdanning 5-10 og Plan for praksis (5-10).

Fagpulje 2, emne 102 (ENGELSK/MATEMATIKK/FRANSK/SPANSK/SAMFUNNSFAG) har hovedansvar for praksisperioden.

Arbeidskrav - vilkår for å avlegge eksamen

  1. Deltakelse på dagsekskursjon til INSPIRIA-vitensenter med fokus på alternativ læringsarena.

  2. Delta på en dags geologiekskursjon med tilhørende gruppevis rapport

  3. En praktisk teknologi- og programmeringsoppgave etter nærmere beskrivelse

  4. Studenten får jevnlig ukesoppgaver av faglig og/eller fagdidaktisk karakter i tilknytning til temaet det arbeides med. Oppgavenes karakter og gjennomgangsform vil variere og defineres nærmere i semesterplanen. Studenten må få godkjent 5 ukesoppgaver. De som ved semesterets slutt har færre enn 5 slike oppgaver godkjent, får tilbud om å gjøre nye oppgaver på en dato som oppgis av fagansvarlig.

Alle arbeidskrav må være godkjent før studenten kan fremstille seg til eksamen.

Eksamen

Individuell muntlig eksaminasjon. Varighet: ca. 35 minutter

Eksamen bygger på pensum, gjennomgått stoff i teoretisk og praktisk undervisning og arbeidskrav.

Karakterregel: A-F.

Sensorordning

Ekstern og intern sensor.

Evaluering av emnet

Studentene vil få anledning til å evaluere emnet skriftlig og anonymt på tilpasset skjema (EVA3). Emneansvarlig har ansvaret for oppfølging av emneevalueringen.

Litteratur

Litteraturlisten er sist oppdatert 2.desember 2019

Bjørndal, C. R. P. (2017). Det vurderende øyet. Observasjon, vurdering og utvikling i pedagogisk praksis. Oslo: Gyldendal Akademisk. (168 sider).

Pople, S. 2017. Complete physics for Cambridge IGCSE (3.utgave). - Oxford. Oxford University Press.

Vorderman, C. 2016. Hjelp barna med biologi, fysikk og kjemi. - Spektrum

Utdelte kompendier

Sist hentet fra Felles Studentsystem (FS) 18. juli 2024 02:52:47