LMUENG10317 ENG103 Engelsk språk, grammatikk og fonetikk (5-10) (Vår 2021)

Fakta om emnet

Studiepoeng:
15
Ansvarlig avdeling:
Fakultet for lærerutdanninger og språk
Studiested:
Halden
Emneansvarlige:
  • Nazareth Amlesom Kifle
  • Lasse Ellefsen
Undervisningsspråk:
Engelsk
Varighet:
½ år

Emnet er tilknyttet følgende studieprogram

Emnet er obligatorisk for studenter som velger engelsk som

  • masterfordypning (150 studiepoeng) i Grunnskolelærerutdanning 5-10

  • undervisningsfag (90 studiepoeng) i kombinasjon med Profesjonsrettet pedagogikk som masterfordypning i Grunnskolelærerutdanning 5-10

  • undervisningsfag (60 studiepoeng) i kombinasjon med Norsk eller Tysk som masterfordypning i Grunnskolelærerutdanning 5-10

Absolutte forkunnskaper

  • Bestått praksisperioder i 1. studieår

  • Bygger på emnene ENG101 (5-10) og ENG 102 (5-10)

Undervisningssemester

4. semester (vår)

Studentens læringsutbytte etter bestått emne

Kunnskap

Kandidaten har

  • god kunnskap om gjeldende læreplan for engelskfaget i skolen

  • god kunnskap om læringsfremmende kartleggings- og vurderingsformer knyttet til utviklingen av de grunnleggende ferdighetene

  • kunnskap om ulike faktorer som kan påvirke barns motivasjon for å lære engelsk og kunnskap om læringsstrategier og tilpasset opplæring

  • god kunnskap om ulike tilnærminger og metoder i engelskopplæringen i et samtidig og historisk perspektiv

  • god kunnskap om lydsystemet og intonasjon i engelsk, språkets grammatikk, ordtilfanget samt kulturelle konvensjoner for språkbruk, og hvordan dette gir valg og muligheter i kommunikasjon og samhandling

  • kunnskap om hvordan mening er skapt ved bruk av språk i ulike medier og hvordan samhandling i digitale omgivelser utvider kommunikasjonsrommet, samt utfordrer og forandrer tradisjonelle relasjoner læringen inngår i

  • kunnskap om ulike typer tekster, normer for akademisk tekstproduksjon, ansvarlig kildebruk og personvern

Ferdigheter

Kandidaten kan

  • kritisk vurdere egen faglig praksis i henhold til gjeldende læreplan i engelsk

  • bruke målspråket sikkert og funksjonelt muntlig og skriftlig

  • veilede elever i deres språkutvikling ved å gjøre dem bevisst ulike trekk ved det engelske språket, skriftlig så vel som muntlig, som skiller det fra førstespråket

  • legge til rette for elevenes selvstendige språklæring og utvikling av ulike læringsstrategier

  • kombinere ulike didaktiske metoder i faget med digital teknologi, digitale læremidler og læringsressurser

  • legge til rette for varierte og differensierte læringsaktiviteter og vurderingspraksiser som fremmer elevenes reseptive og produktive språkferdigheter

Generell kompetanse

Kandidaten kan

  • utvise og reflektere over holdninger som er tjenlige for å undervise i engelsk ved å være seg bevist sin rolle som språkmodell, tilrettelegger og veileder i tråd med skolens etiske grunnverdier og ansvar for barns og unges personlige vekst

  • planlegge, gjennomføre og reflektere over undervisning i digitale omgivelser, alene og i samarbeid med andre, med utgangspunkt i styringsdokumenter og forsknings- og erfaringsbasert kunnskap

  • arbeide selvstendig og sammen med andre for å kartlegge elevers læring og tilrettelegge for tilpasset språkopplæring

  • utvikle og vedlikeholde egen engelskspråklig kompetanse, samt forstå og kritisk evaluere aspekter ved engelsk grammatikk og fonetikk

Innhold

Studentene vil arbeide videre med Kunnskapsløftet, med både overordnet del og læreplan i engelsk. I didaktikken legges hovedvekten på å stimulere og utvikle studentenes språkbevissthet og didaktiske ferdigheter gjennom arbeid med elevtekster, innsikt i språkforskjeller og hensiktsmessige tilnærminger og metoder i engelskopplæringen. Ulike vurderingsformer vil være i fokus. Kunnskaper om og ferdigheter i å planlegge, begrunne, gjennomføre og vurdere opplæring i engelsk knyttet til lærerens rolle som språkmodell, veileder og tilrettelegger videreutvikles.   

Emnet tar for seg det grammatiske og fonetiske formverket. Eksempler på sentrale temaer i grammatikk er fraseoppbygging, setningstyper, setningsanalyse, verbformer og ordstilling. Hensikten er blant annet å vise sammenhengen mellom grammatisk form og betydning. Det gjøres sammenligninger med norsk for å gi økt bevissthet om forskjeller og likheter mellom de to språkene. I fonetikk lærer studentene blant annet å bruke begrepsapparatet for å beskrive og analysere engelsk uttale. Praktiske øvelser inngår. Det blir fokusert hovedsakelig på to varianter av engelsk, britisk og amerikansk.  Det arbeides også med andre varianter av engelsk. Det arbeides videre med både skriftlig og muntlig språkferdighet.

Undervisnings- og læringsformer

Undervisningen blir gitt i forelesninger, seminarer og gruppetimer. Læringsplattform og andre digitale verktøy er en integrert del av emnet.

Arbeidsomfang

Emnet er beregnet til totalt 400 timers arbeidsinnsats, inkl. timeplanlagt undervisning, selvstudium, arbeidskrav, eksamensforberedelser og eksamensgjennomføring.

Praksis

Det er tre uker praksis i 3. semester. Se nærmere informasjon i programplan for Grunnskolelærerutdanning 5-10 og Plan for praksis (5-10).

Fagpulje 1, emne 103 (NOR/TYS/KRO/NAT) har hovedansvar for praksisperioden. E

Arbeidskrav - vilkår for å avlegge eksamen

  1. 80 % obligatorisk oppmøte

  2. Ett oppgavesett i grammatikk og fonetikk (individuelt, skriftlig/muntlig)

  3. Deltakelse på profesjonsdager

Arbeidskrav må være levert til fastsatt tid og godkjent før studenten kan fremstille seg til eksamen.

Eksamen

Individuell skriftlig eksamen, 6 timer.

Ingen hjelpemidler til eksamen.

Karakterregel: A-F.

Sensorordning

To interne sensorer.

Evaluering av emnet

Tilbakemelding fra studentene er avgjørende for at vi skal kunne tilby emner og studieprogrammer av høy kvalitet. Dette emnet evalueres på følgende måte:

  • midtsemesterevaluering

  • løpende evaluering/sluttevaluering

Resultatene behandles av/i:

  • lærergruppe

  • studieleder

  • lokalt studiekvalitetsutvalg

Litteratur

Litteraturlisten er sist oppdatert 28. mai 2020.

Dörnyei, Z. (1994). Motivation and motivating in the foreign language classroom. Modern Language Journal 78, 273-284.

Dörnyei, Z. & Csizér, K. (1998). Ten commandments for motivating language learners: Results of an empirical study. Language Teaching Research 2, 203-229.

Drew & B. Sørheim. (2012). The Young Language Learner: Research-Based Insights into Teaching and Learning. Bergen: Fagbokforlaget. (s. 119-130)

Dypedahl, M., Hasselgård, H. & Løken, B. (2018). Introducing English Grammar (3. utg.).  Bergen: Fagbokforlaget. Fagfornyelsen LK20 (2019), Læreplan i engelsk ENG01-04. Utdannings- og forskningsdepartementet. (Udir)  

Flognfeldt, M. E. & Lund, R. E. (2016). English for Teachers and Learners. Oslo: Cappelen. Damm. (kap.  4 "Varieties of English") (s. 267-308)

Jones, D. (2011). English Pronouncing Dictionary. (18. utg.). Cambridge: Cambridge UP.

Knudsen, S. V., Aamotsbakken, B. & Skjelbred, D. (2007). Tekst i vekst: teoretiske, historiske og analytiske perspektiver på pedagogiske tekster. Oslo: Novus.

Littlewood, W. & Yu, B. (2011). First language and target language in the foreign language classroom. Language Teaching 44/1, 64-77. (doi: 10.1017/S0261444809990310) Myhill, D. A., Jones, S. M., Lines, H. & Watson, A. (2012). Re-thinking grammar: the impact of embedded grammar teaching on students¿ writing and students¿ metalinguistic understanding. Research Papers in Education 27(2), 139-166.

Munden, J. (2014). Engelsk på mellomtrinnet. Oslo: Gyldendal Akademiske.

Nilsen, T. S. & Rugesæter, K. (2015). English Phonetics for Teachers. (3. utg.). Bergen: Universitetsforlaget.

Rugesæter, K. (2012). Phonological competence in English among Norwegian pupils and the implications for teaching of pronunciation in the English classroom. I A. Hasselgreen, I. Drew & B. Sørheim (Red.). The Young Language Learner: Research-Based Insights into Teaching and Learning (s. 119-130). Bergen: Fagbokforlaget. Forøvrig: Artikler, presentasjoner og annet materiale som deles ut eller lenkes til regnes også som obligatorisk pensum i emnet.  

Til oppslag:

Artikler og annet relatert materiale som deles ut:

Fremmedspråksenterets Læringsressurser: http://www.fremmedspraksenteret.no/nor/ fremmedspraksenteret/larings---ressurser/om-vare-laringsressurser?lang=nor.

Pinter, A. (2006). Teaching Young Language Learners. Oxford: Oxford UP.

Relevant materiale fra Europarådet.

Sist hentet fra Felles Studentsystem (FS) 18. juli 2024 02:52:45