LMBVIT40420 VIT404 Vitenskapsteori og metode (1-7) (Vår 2021)

Fakta om emnet

Studiepoeng:
15
Ansvarlig avdeling:
Fakultet for lærerutdanninger og språk
Studiested:
Halden
Emneansvarlig:
Bosse Bergstedt
Undervisningsspråk:
Norsk
Varighet:
½ år

Emnet er tilknyttet følgende studieprogram

Emnet er obligatorisk for studenter i Grunnskolelærerutdanning 1-7.

Absolutte forkunnskaper

  • Bestått praksisperioder i 3. studieår

  • Bestått minimum 150 studiepoeng fra 1.-3. studieår, hvorav alle obligatoriske emner må være bestått (90 studiepoeng)

  • Bestått 60 studiepoeng fra masterfordypningsfaget

  • Bestått FoU-oppgaven i 3. studieår

Undervisningssemester

8. semester (vår).

Studentens læringsutbytte etter bestått emne

Kunnskap
Kandidaten har

  • kunnskap om sentrale vitenskapsteoretiske tradisjoner med relevans for masterfaget

  • inngående kunnskap om forskningsmetoder, både kvalitative og kvantitative, og deres vitenskapelige forankring

  • kunnskap om hvorledes ulike kunnskapssyn påvirker forskingsprosesser

  • inngående kunnskap om forskningsetiske problemstillinger og formelle forskningsetiske prosedyrer

Ferdigheter
Kandidaten kan

  • formulere problemstillinger relevante for skole- og klasseromsforskning

  • vurdere hvilken forskningsdesign som passer til ulike problemstillinger

  • kritisk analysere og diskutere teori som kan ha relevans for skole- og klasseromsrelaterte problemstillinger

  • vurdere ulike metoder for innsamling, analyse og drøfting av empiriske data

  • utvikle et metodisk og teoretisk velfundert prosjektdesign

Generell kompetanse
Kandidaten

  • kan ta stilling til forskningsetiske problemstillinger

  • kan kritisk vurdere egne og andres resonnementer ut fra vitenskapsteoretiske og metodiske perspektiver

  • har god formidlingsevne skriftlig og muntlig og behersker akademisk skriving

Innhold

Dette emnet skal sette studentene i stand til å planlegge og gjennomføre et selvstendig forskningsarbeid. Målet er at studentene skal tilegne seg et vitenskapsteoretisk grunnlag for å forstå ulike forskningsdesign. Studentene skal også få trening i å vurdere relevant forskingslitteratur, ulike typer datamateriale, og teoretiske og metodologiske valg relevante for skole- og klasseromsforskning. Studentene skal også få kunnskap som gjør dem i stand til å analysere og drøfte innsamlet data. Studentene skal reflektere over etiske perspektiver knyttet til barn og unge som informanter i et forskningsprosjekt.

I samarbeid med biblioteket vil det bli undervist i referanseteknikk og avansert litteratursøk.

Undervisnings- og læringsformer

Emnet undervises med en fellesdel for alle studenter i GLU 1-7 og GLU 5-10. I tillegg kommer en fagspesifikk del.

Det vil bli lagt opp til varierte undervisningsformer:

  • Forelesinger og seminar

  • Diskusjoner og presentasjoner i grupper og i plenum

  • Praktisk oppgaveløsing, alene og i grupper

Ikke alle temaene i emnet kan behandles i forelesninger eller seminar. Det er studentens ansvar å tilegne seg pensum.

Arbeidsomfang

Emnet er beregnet til totalt 400 timers arbeidsinnsats, inkl. timeplanlagt undervisning, selvstudium, arbeidskrav, eksamensforberedelser og eksamensgjennomføring.

Praksis

Det er fire uker praksis i 8. semester. Se nærmere informasjon i programplan for Grunnskolelærerutdanning 1-7 og Plan for praksis (1-7).

Ansvar for praksis er lagt til masterfordypningsfaget (emne 402).

Arbeidskrav - vilkår for å avlegge eksamen

  1. 80 % deltakelse i undervisning (jf. semesterplanen)

  2. Muntlig presentasjon knyttet til problemstilling i responsgrupper

  3. Godkjent førsteutkast til prosjektbeskrivelse for egen masteroppgave.

  4. Vitenskapsteoretisk og forskningsetisk essay på 2000 ord.

Arbeidskravene må være godkjent før studenten kan framstille seg til eksamen.

Eksamen

Individuell hjemmeeksamen. Varighet: 5 dager.
Oppgave relatert til faget, f.eks. essay, tekster, dokumenter.

Karakterregel: A-F

Sensorordning

Ekstern og intern sensor

Evaluering av emnet

Tilbakemelding fra studentene underveis og sluttevaluering.

Litteratur

Litteraturlisten er sist oppdatert 7. desember 2020.

Fellespensum
Thurén, Torsten (2009) Vitenskapsteori for nybegynnere. Oslo: Gyldendal norsk forlag (ikke kapittel 14 og 15) (175 sider).

Stengers Isabelle, (2018) Another Science is Possible. A Manifesto for Slow Science, Cambridge: Polity Press kap 1 och 5 (49 sider)

Brinkman S, Kvale, S. (2015) Kvale, Brinkmann, Det kvalitative forskningintervjun, Gyldendal Akademisk. (210 sider)

Postholm, M. B. & Jacobsen, D. I. (2018). Forskningsmetode for masterstudenter i lærerutdanningen. Cappelen Damm. (300 sider)

Den nasjonale forskningsetiske komité for samfunnsvitenskap og humaniora (NESH) (2006). Forskningsetiske retningslinjer for samfunnsvitenskap, humaniora, juss og teologi (2006). (44 sider)

Kjørup, Søren (2014): Kapittel 13. Hermeneutikken i Menneskevidenskaberne 2. Roskilde Universitetsforlag.

Kjørup, Søren (2014) 'Humaniora' i Menneskevidenskaberne. Problemer og traditioner i humanioras videnskabsteori. Roskilde universitetsforlag (kap 1-3, 72 sider)

Creswell, J. W. % Creswell, J. D. (2018) Research Design. Qualitative, Quantitative & Mixed Methods Approaches. 5th ed. Sage Publications. Ch. 8: "Quantitative Methods" (pp. 147-177).

Pensum for norsk
Aa, Leif Inge og Randi Neteland (2020). Å studere til master i norsk – skulens største fag. I Aa, Leif Inge og Randi Neteland (der.) Master i norsk. Metodeboka 1. Oslo: Universitetsforlaget

Aa, Leiv Inge (2020). Å studere språkleg variasjon i korpus. I Neteland, Randi og Leiv Inge Aa (red.) Master i norsk. Metodeboka 2. Oslo: Universitetsforlaget

Berge, Kjell Lars; Skar, Gustaf Bernhard Uno; Matre, Synnøve; Solheim, Randi; Evensen, Lars Sigfred; Otnes, Hildegunn & Thygesen, Ragnar (2019). Introducing teachers to new semiotic tools for writing instruction and writing assessment: consequences for students’ writing proficiency. Assessment in education: Principles, Policy & Practice 26(1), s 6–25

Claudi, Mads B. (2013). Litteraturteori. Bergen: Fagbokforlaget. (et utvalg)

Høyvoll, Åse og Marianne Røskeland (2020). Skjønnlitterær analyse som metode. I Aa, Leif Inge og Rande Neteland (der.) Master i norsk. Metodeboka 1. Oslo: Universitetsforlaget

Hårstad, Stian, Terje Lohndal og Brit Mæhlum (2017). Innganger til språkvitenskap. Oslo: Cappelen Akademisk.

Neteland, Randi og Leiv Inge Aa (2020). Å designe og gjennomføre eit forskingsprosjekt. I Neteland, Randi og Leiv Inge Aa (red.) Master i norsk. Metodeboka 2. Oslo: Universitetsforlaget

Nygård, Mari (2020). Grammatiske studier av elevers skriftspråkskompetense. I Neteland, Randi og Leiv Inge Aa (red.) Master i norsk. Metodeboka 2. Oslo: Universitetsforlaget

Sandøy, Helge (2013). Perspektiv på norsk talemålsforsking siste 100 åra. I Talemålsforsking i Norden dei siste 100 åra. Lennart Elmevik & Ernst Håkon Jahr (red). Uppsala: Kungl. Gustav Adolfs Akademien för svensk folkkultur, s. 79–108.

Tonne, Ingebjørg og Kirsten Palm (2015). Andrespråksdidaktisk forskning– en oversikt over hva, hvordan og hvorfor i andrespråk i grunnskolen i 30 år. NOA – Norsk som andrespråk, s. 40–76.

Winther Jørgensen og Louise Phillips (1999) 'Det diskursanalytiske felt' kap. 1 i Diskursanalyse som teori og metode. Roskilde UniversItetsforlag. (25 sider)

Et utvalg kortere skjønnlitterære tekster

Valgfritt pensum
Velg to artikler fra to forskjellige av disse tidsskriftene:

Norsk Lingvistisk Tidskrift
Maal og Minne
Edda
Norsklæreren

Pensum for engelsk
Et utvalg av kapitler fra følgende bøker (ca. 400 sider):

Culler, J. (2011). Literary theory: a very short introduction. Oxford, Oxford University Press. Total number of pages 184.

Hasselgren, A., Drew, I. & Sørheim, B. (Red.). (2012). The Young Language Learner: Research-based insights into Teaching and Learning. Bergen: Fagbokforlaget. 45 pages, Chs. 3, 6, 14, 15. Total number of Pages 45.

Mackey, A. and S. M. Gass (2012). Research methods in second language acquisition: a practical guide. Chichester, Wiley-Blackwell.

McDonough, J. and S. H. McDonough (2014). Research methods for English language teachers. Abingdon, Oxon, New York, New York, Routledge. Chs.3, 4, 5. Total number of Pages 43.

Pensum for matematikk didaktikk
Research methods / design

  • Bryman (2016). Part One: The research process. 120 sider

  • Postholm, M.B., & Jacobsen; D. I. (2017). Læreren med førsteblikk: Innføring i vitenskapelig metode for lærerstudenter. Kristiansand: Høyskoleforlaget, 160 sider

Ethics

  • Tangen, R.(2014). Balancing Ethics and Quality in Educational Research—the Ethical Matrix Method. Scandinavian Journal of Educational Research, 58(6), 678-694. 16 sider

Philosophy and ethics of math

  • Ernest, P. (2018). The philosophy of mathematics education. In: Ernest, P. (2018). The philosophy of math education today. Springer 2018, pp. 13-38. 25 sider

  • Ernest, P. (2018). The ethics of mathematics: Is mathematics harmful? In: Ernest, P. (2018). The philosophy of math education today. Springer 2018, pp. 187-218. 31 sider

Research in mathematics education

  • Niss, M. (1999). Aspects of the nature and state of research in mathematics education. Educational Studies in Mathematics 40(1), 1-24. (24 sider)

  • Niss, M. (2001). Mål för matematik undervisningen. In B. Grevholm Matematikdidaktik-ett Nordisk Perspektiv, pp. 21-44. 23 sider

Theory

  • Niss, M. (2006). The concept and role of theory in mathematics education. Norma05

  • Säljö, R. (2001). Læring i praksis. Cappelan Damm. Kapittel: 2, 3, 4 og 5. Ca 100 sider

Tilleggslitteratur (supplement, men ikke obligatorisk)

  • Christoffersen, L., & Johansen, A. (2012). Forskningsmetode for lærerutdanningen. Oslo: Abstrakt forlag.

  • Yin, R.K. (2009). Case study research: design and methods (4th ed. Utg. Bd. Vol. 5). Thousand Oaks, California: Sage (Finnes på nettet)

  • Bell, J. & Waters, S. (2014). Doing Your Research Project: A Guide For First-Time Researchers. 2014. Open University Press. 6th edition.

  • Bråten, I. (Red.) (1996). Vygotsky i pedagogikken. Oslo: Cappelen akademisk forlag

  • Woolfolk, A. (2004). Pedagogisk psykologi. Tapir akademisk forlag.

  • Phillips, D.C. & Soltis, J.F. (2007). Læring: Teorier og prinsipper for læring. Portalserien. Kapittel 3,5,6 of 7. Ca. 70 sider

Pensum for pedagogikk
Check, J. & Schutt, R. K. (2012). Research Methods in Education. London: Sage. (kap. 2, 7, 9) (s. 21-44, 145-158, 187-212) (64 sider)

Fejes, Andreas, (2019) Handbok i kvalitativ analys, Stockholm: Liber.(283 sider)

Frostling-Henningsson, M (2017) Kvalitativa metoder – introspektion, poesi, netografi, collagfe och skuggning, Lund: Studentlitteratur. (192 sider)

Winther Jørgensen og Louise Phillips (1999) 'Det diskursanalytiske felt' kap. 1 i Diskursanalyse som teori og metode. Roskilde Univeristetsforlag. (25 sider)

Fauskanger, J., & Mosvold, R. (2014). Innholdsanalysens muligheter i utdanningsforskning. Norsk Pedagogisk Tidsskrift, 98(02), 127-139. (12 sider)

Mausethagen, S. & Mølstad, C. E. (2014). Licence to teach? Læreplananalyse og profesjonsutvikling, i E. Eldstad & K. Helstad (2014) (red.). Profesjonsutvikling i skolen. Oslo: Universitetsforlaget, 152-167. (15 sider)

Tangen, R. (2013). Balabcing ethic and quality in qducational research - the ethical matrix method. Scandinavian Journal of Education (58)6, 678-694. (17 sider)

Sist hentet fra Felles Studentsystem (FS) 18. juli 2024 02:52:44