LMBMAT40217 MAT402 Ulike perspektiv på tallbegrepet og algebra (1-7) (Vår 2021)
Fakta om emnet
- Studiepoeng:
- 15
- Ansvarlig avdeling:
- Fakultet for lærerutdanninger og språk
- Studiested:
- Halden
- Emneansvarlig:
- Odd Tore Kaufmann
- Undervisningsspråk:
- Norsk
- Varighet:
- ½ år
Emnet er tilknyttet følgende studieprogram
Emnet er obligatorisk for studenter som velger matematikk som
-
masterfordypning (150 studiepoeng) i Grunnskolelærerutdanning 1-7
-
undervisningsfag (90 studiepoeng) i kombinasjon med Profesjonsrettet pedagogikk som masterfordypning i Grunnskolelærerutdanning
Absolutte forkunnskaper
-
Bestått praksisperioder i 3. studieår.
-
Bestått minimum 150 studiepoeng fra 1.-3. studieår, hvorav alle obligatoriske emner må være bestått (90 studiepoeng).
-
Bestått 60 studiepoeng fra masterfordypningsfaget.
-
Bestått FoU-oppgaven i 3. studieår.
Undervisningssemester
8. semester (vår).
Studentens læringsutbytte etter bestått emne
Kunnskap
Kandidaten
-
har inngående kunnskap om den historiske utviklingen av ulike aspekter knyttet til tallbegrepet
-
har inngående kunnskap om elevers forståelse for de fire regneartene, brøk desimaltall og prosent
-
har inngående kunnskap om prealgebra og elevers tallforståelse
-
har kunnskap om elevers forståelse for algebra
-
har kunnskap om matematiske begreper og algoritmer i ulike kulturer
-
har inngående kunnskap om ulike grunnleggende tema innen tallteori som er relevante for arbeid på barnetrinnet
-
har inngående kunnskap om betydningen av semiotiske representasjoner for begrepslæring i matematikk
Ferdigheter
Kandidaten
-
kan gjøre greie for betydning av tallbegrepets historiske utvikling og dets grunnlag for matematikkundervisning på barnetrinnet
-
kan bruke kunnskap innen tallteori og prealgebra til å planlegge og analysere undervisning
-
kan utvikle, gjennomføre og evaluere forskning om begrepslæring i matematikk, og bruke dette til å analysere episoder fra praksis
-
kan kritisk anvende forskningsbasert kunnskap om tallbegrep og prealgebra til utforsking av nye problemområder
Generell kompetanse
Kandidaten
-
har kunnskap om matematikk som et fag i utvikling
-
kan anvende avansert faglig kunnskap til å styrke internasjonale og flerkulturelle perspektiver
Innhold
De sentrale tema i emnet er tallbegrepet og algebra og ulike perspektiver på disse som er relevante for undervisning i grunnskolen. I emnet vil den historiske utviklingen av tallbegrepet tas opp, spesielt utvikling av ulike tallmengder og regning med de fire regneartene. Elevenes begrepsutvikling er et annet sentralt tema i dette emnet. Rollen av ulike semiotiske representasjoner vil bli drøftet i denne sammenheng. Videre vil det arbeides med hvordan elevene kan arbeide meningsfullt med algebra tidlig i skolen; det vil si arbeid med prealgebra. I emnet vil en også se på ulike perspektiver på elevers læring av algebra, og hvordan dette kan hjelpe elevene til å utvikle en god forståelse for dette tema. Det er også fokus på å møte flerspråklige elever i matematikkundervisningen, og spesielt vil ulike kulturers algoritmer drøftes i denne sammenheng.
Undervisnings- og læringsformer
Det vil bli lagt opp til varierte undervisningsformer:
-
forelesinger
-
gruppearbeid
-
seminar med muntlige presentasjoner og tilbakemelding fra lærere og medstudenter
-
selvstudium og arbeid i kollokviegrupper
Arbeidsomfang
Emnet er beregnet til totalt 400 timers arbeidsinnsats, inkl. timeplanlagt undervisning, selvstudium, arbeidskrav, eksamensforberedelser og eksamensgjennomføring.
Praksis
Det er fire uker praksis i 8. semester hvorav én uke er lagt til barnehage med tema overgang barnehage-skole. Se nærmere informasjon i programplan for Grunnskolelærerutdanning 1-7 og Plan for praksis (1-7).
MAT402 har hovedansvar for praksis.
Det er knyttet arbeidskrav til praksisperioden; se pkt. Arbeidskrav.
Arbeidskrav - vilkår for å avlegge eksamen
-
Individuell fagtekst innenfor tallbegrep eller algebra, basert på en undersøkelse i praksis. Omfang ca. 3000-4000 ord. Ca. 100 sider med valgfritt pensum skal knyttes opp mot denne oppgaven og godkjennes av faglærer.
-
Presentasjon av fagteksten for lærere på praksisskolen.
-
Deltakelse på profesjonsdager.
-
Praksisrapport der studenten reflekterer over utvikling fra 1.-4. studieår sett i relasjon til læringsutbytter og øvrig innhold i Plan for praksis (jf. Plan for praksis).
-
Praksis må være bestått (jf. Plan for praksis)
Arbeidskravene må være godkjente før studenten kan framstille seg til eksamen.
Eksamen
Individuell skriftlig hjemmeeksamen. Varighet: fem virkedager.
Omfang: 3000 ord +/- 10 %.
Karakterregel: A-F.
Sensorordning
Intern og ekstern sensor.
Evaluering av emnet
Tilbakemelding fra studentene midtveis-/underveis- og sluttevaluering.
Litteratur
Litteraturlista er sist oppdatert 31.10.2016.
Bishop, A. (1988). Mathematics Education in Its Cultural Context. Educational Studies in Mathematics 19/2, Mathematics Education and Culture. (s. 179-191)
Blanton, M. (2008). Algebra and the elementary classroom: Transforming thinking, transforming practice. Portsmouth: NH: Heinemann.
Burton, D. M. (2007). The history of mathematics: an introduction. Boston: McGraw-Hill. (kap 1. 'Early number systems and symbols')
Carraher, D. W. & Schliemann, A. (2016). Powerful ideas in elementary school mathematics. I L. D. English & D. Kirshner (Red.), Handbook of International Research in Mathematics Education (s. 662-686). Taylor and Francis, New York.
Carraher, D. W. & A. Schliemann (2007). Early Algebra. I F. K. J. Lester (Red.), Second Handbook of Research on Mathematics Teaching and Learning. Charlotte, NC: Information Age Publishing.
Ernest, P. (1998). The culture of the mathematics classroom and the relations between personal and public knowledge: An epistemological perspective. I F. Seeger, J. Voigt, & U. Waschescio (Red.), The culture of the mathematics classroom (s. 245-268). Cambridge, Storbritannia: Cambridge University Press.
Fosnot, C. & Dolk, M. (2001). Young Mathematicians at Work: Constructing Number Sense, Addition, and Subtraction. Portsmouth, N.H.: Heinemann.
Fosnot, C. & Dolk, M. (2001). Young Mathematicians at Work: Constructing Multiplication and Division. Portsmouth, N.H.: Heinemann.
Kieran, C. (2007). Learning and teaching algebra at the middle school through college levels. I F. K. J. Lester (Red.), Second Handbook of Research on Mathematics Teaching and Learning (s. 707-762). Charlotte, NC: Information Age.
Löwing, M. & Kilborn, W. (2013). Kulturmøter i matematikkundervisningen. Matematikk på 41 ulike språk. Cappelen Damm.
Mason, J. (2011). Å lære algebraisk tenkning. Bergen: Caspar.
Rowland, T. (2005). Between the lines: The language of Mathematics. I J. Anghileri (Red.), Childrens Mathematical Thinking in the Primary Years: Perspectives on Childrens Learning (s. 54-73). London: Continuum.
Sfard, A. (1991). On the dual nature of mathematical conceptions: Reflections on processes and objects as different sides of the same coin. Educational Studies in Mathematics 22(1), 1-36. (doi: 10.1007/BF00302715)
Sutherland, R., Rojano, T., Bell, A., Lins, R. (2000). Perspectives on school algebra. Dordrecht: Kluwer academic publishers.
Valgfritt pensum:Inntil 100 sider emnerelevant forskingslitteratur. Det valgfrie pensumet skal godkjennes av faglærer og knyttes opp mot oppgaven i praksis.