LMBMAT10320 MAT103 Algebra, funksjoner og geometri II (1-7) (Vår 2021)

Fakta om emnet

Studiepoeng:
15
Ansvarlig avdeling:
Fakultet for lærerutdanninger og språk
Studiested:
Halden
Emneansvarlig:
Pål Espen Olvik Jom
Undervisningsspråk:
Norsk
Varighet:
½ år

Emnet er tilknyttet følgende studieprogram

Emnet er obligatorisk for studenter som velger matematikk som

  • masterfordypning (150 studiepoeng) i Grunnskolelærerutdanning 1-7

  • undervisningsfag (90 studiepoeng) i kombinasjon med Profesjonspedagogikk som masterfordypning i Grunnskolelærerutdanning 1-7

Absolutte forkunnskaper

Bestått praksisperioder i 1. studieår.

Anbefalte forkunnskaper

Bygger på emne LMBMAT102 (15 studiepoeng).

Undervisningssemester

4. semester (vår).

Studentens læringsutbytte etter bestått emne

Kunnskap
Kandidaten har

  • kunnskap om å arbeide med og undervise i ulike typer argumentasjonsformer og matematiske bevis innen tall og algebra

  • kunnskap om den systematiske oppbyggingen av matematiske teorier, spesielt innen plangeometri

  • kunnskap knyttet til progresjonen fra pre-algebra til algebra gjennom grunnskolen: begynneropplæring, overgangen fra barnehage til skole og overganger mellom trinnene i skolen.

  • kunnskap om hvilken betydning lærerens profesjonsfaglige digitale kompetanse har for elevers læring

Ferdigheter
Kandidaten kan

  • bruke varierte undervisningsformer forankret i teori og egen erfaring

  • vurdere elevenes læring i faget som grunnlag for tilrettelegging av undervisning og tilpasset opplæring

  • arbeide teoriforankret og systematisk med kartlegging av matematikkvansker og opplæring tilpasset elever som har matematikkvansker

  • kan reflektere over hvordan den digitale utviklingen endrer innhold og måter å arbeide med faget på

Generell kompetanse
Kandidaten kan

  • initiere og lede utviklingsarbeid knyttet til matematikkundervisning

Innhold

Innholdet bygger på kompetansemålene i hovedtemaene algebra, funksjoner og geometri, fra gjeldende læreplan og på Nasjonale retningslinjer for fag GLU 1-7. Der kan følgende lærestoff inngå:

Algebra:

  • videreføring av algebra, for eksempel regning med tall og variabler i de fire regneartene og kvadratsetningene

  • ligninger og ulikheter

  • argumentere matematisk for overgangen fra aritmetikk til algebra. For eksempel ulike sammenhenger i hundrekartet

  • enkel bevisføring

Funksjonslære:

  • funksjonsbegrepet, definisjonsmengde og løsningsmengde

  • ulike representasjonsmåter for funksjoner og praktisk tolkning av funksjoner

  • drøfting av polynomfunksjoner

  • digitalt arbeid med funksjoner

Geometri:

  • geometriske steder og konstruksjoner

  • kjenne til euklidsk og ikke-euklidsk geometri

  • utforsking og bevis i geometri

  • ulike typer romlegemer

  • vektorer, kongruensavbildninger og symmetrier

  • enkel trigonometri

  • bruk av Geogebra

Til alle temaer overfor skal det knyttes fagdidaktikk. Det betyr at temaene tilknyttes barneskolens matematikk, at studentene oppdager elevenes tenkemåter og feilmønstre, at studentene får erfaring med kartleggingsmateriell, hjelpemidler, konkretiseringsmateriell.

Didaktiske temaer:

  • matematikkvansker: kartlegging og strategiopplæring av elever med matematikkvansker

  • lærerens undervisningskunnskap i matematikk

  • internasjonale studier i matematikk - design, relevans, resultat og trender

  • problemløsning i matematikk

  • utvikle egne digitale læremidler og læringsforløp  

  • grunnleggende ferdigheter i et digitalt perspektiv  

  • algoritmisk tankegang og kreativ tankegang

Undervisnings- og læringsformer

Studentene skal arbeide i basisgrupper og individuelt.De skal møte varierte arbeidsformer: forelesninger, oppgaveregning med ulike typer oppgaver, diskusjoner, arbeid med konkreter og utforskende arbeidsmåter. Undervisningen bygger på forskningsbasert kunnskap. IKT skal inngå som en sentral del av emnet og brukes som et redskap for læring, veiledning, samarbeid og dokumentasjon.

Arbeidsomfang

Emnet er beregnet til totalt 400 timers arbeidsinnsats, inkl. timeplanlagt undervisning, selvstudium, arbeidskrav, eksamensforberedelser og eksamensgjennomføring.

Praksis

Det er tre uker praksis i 4. semester. Se nærmere informasjon i programplan for Grunnskolelærerutdanning 1-7 og Plan for praksis (1-7).

Det er knyttet arbeidskrav til praksisperioden, se pkt. Arbeidskrav.

Arbeidskrav - vilkår for å avlegge eksamen

  1. Studentene får i løpet av semesteret sju oppgavesett av faglig og didaktisk karakter i tilknytning til emnet det arbeides med. Disse oppgavene rettes og kommenteres av medstudenter i matematikktimene på oppgitte datoer. Studentene må være til stede under rettingene, og alle oppgavene må være gjort. Studentene må få godkjent 5 av 7 slike oppgavesett.

  2. Presentasjon.Studentene formulerer en problemstilling i matematikkdidaktikk i relasjon til praksis. Studentene bruker matematikkdidaktisk teori for å svare på problemstillingen i etterkant av praksis. Arbeidet skal presenteres muntlig for medstudenter med omfang på 15-20 minutter.

  3. Læremidler i praksisklassen: analyse og bruk. Muntlig presentasjon i grupper på 2-4 studenter. Studenter skal gi hverandre tilbakemeldinger. (jf. Plan for praksis)

Arbeidskrav må være godkjent av faglærer før studenten kan fremstille seg til eksamen.

Eksamen

Skriftlig, seks timers individuell eksamen

Kandidaten prøves både i matematikkfaglige og matematikkdidaktiske oppgaver. Tillatt hjelpemiddel: Godkjent kalkulator.

Karakterregel: A-F.

Sensorordning

Intern og ekstern sensur.

Evaluering av emnet

Det gjennomføres emneevaluering som faglærerne i samarbeid med studieleder har ansvar for. Resultatene behandles og følges opp på møte med studentene.

Litteratur

Litteraturlista er sist oppdatert 21.11.2019.

Black, P. & Wiliam, D. (2010). Inside the black box: raising standards through classroom assessment. The Phi Delta Kappan 92(1), 81-90.

Boaler, J. (1998) Open and closed mathematics: Student experiences and understanding. I Journal for research in Mathematics Education, 29(1), 41-63.

Gustavsen, T. S., Hinna, K. C., Borge, I. C. & Andersen, P. S (2014). QED 1-7. Matematikk for grunnskolelærerutdanningen. Bind 2. Oslo

Sist hentet fra Felles Studentsystem (FS) 18. juli 2024 02:52:42