LMBENG40217 ENG402 Interkulturell læring (1-7) (Vår 2021)

Fakta om emnet

Studiepoeng:
15
Ansvarlig avdeling:
Fakultet for lærerutdanninger og språk
Studiested:
Halden
Emneansvarlig:
Viktoria Börjesson Behre
Undervisningsspråk:
Engelsk
Varighet:
½ år

Emnet er tilknyttet følgende studieprogram

Emnet er obligatorisk for studenter som velger engelsk som

  • masterfordypning (150 studiepoeng) i Grunnskolelærerutdanning 1-7

  • undervisningsfag (90 studiepoeng) i kombinasjon med Profesjonsrettet pedagogikk som masterfordypning i Grunnskolelærerutdanning 1-7

Absolutte forkunnskaper

  • Bestått praksisperioder i 3. studieår.

  • Bestått minimum 150 studiepoeng fra 1.-3. studieår, hvorav alle obligatoriske emner må være bestått (90 studiepoeng).

  • Bestått 60 studiepoeng fra masterfordypningsfaget.

  • Bestått FoU-oppgaven i 3. studieår.

Undervisningssemester

8. semester (vår).

Studentens læringsutbytte etter bestått emne

Kunnskap
Kandidaten

  • har avanserte kunnskaper om de sentrale begrepene i fagfeltet interkulturell kommunikasjon

  • har god kunnskap om nyere tilnærminger innenfor forskningsfeltet kultur og identitet

  • har innsikt i aktuelle problemstillinger knyttet til det kulturelle mangfoldet i dagens samfunn generelt og i engelskundervisningen i begynneropplæringen spesielt

Ferdigheter
Kandidaten

  • kan analysere situasjoner ut fra et interkulturelt perspektiv

  • kan vurdere ulike metoder for å fremme interkulturell læring i klasserommet

  • kan reflektere over etiske problemstillinger knyttet til egne og andres verdisystemer

  • kan bruke teoretisk innsikt til å planlegge, prøve ut og evaluere interkulturelle undervisningsopplegg tilpasset målgruppen, med fokus på språklig og kulturelt mangfold

Generell kompetanse
Kandidaten

  • kan reflektere over egen identitet i relasjon til andre og flytte perspektiv

  • er bevisst betydningen av perspektivmangfold i læringsprosesser i skolen

  • kan identifisere, analysere og kritisk reflektere over faglige, profesjonsetiske og utdanningspolitiske problemstillinger med relevans for globalt medborgerskap og demokratisk danning

Innhold

Emnet tar utgangspunkt i fagfeltet interkulturell kommunikasjon og dets sentrale konsepter så som kultur, identitet, verdier, stereotypier og rasisme, som er nødvendig for drøftingen av interkulturell læring i undervisningssammenheng. Det skal først sees på interkulturell kompetanse fra et teoretisk perspektiv slik som det blir diskutert i læreplaner, politiske dokumenter og i aktuell forskningslitteratur. Deretter følger det praktiske perspektivet som også vil være forskningsbasert. Det skal tas opp metoder for å fremme interkulturell kompetanse i klasserommet ved, for eksempel, bruk av film, litteratur eller andre typer tekster. Studentene velger selv et antall tekster for utarbeidelse av en større oppgave med en didaktisk vinkling.

Undervisnings- og læringsformer

Det vil bli lagt opp til varierte undervisningsformer:

  • forelesninger

  • gruppearbeid

  • seminar med muntlige presentasjoner og diskusjoner

Læringsplattform og andre digitale verktøy er en integrert del av emnet.

Arbeidsomfang

Emnet er beregnet til totalt 400 timers arbeidsinnsats, inkl. timeplanlagt undervisning, selvstudium, arbeidskrav, eksamensforberedelser og eksamensgjennomføring.

Praksis

Det er fire uker praksis i 8. semester hvorav én uke er lagt til barnehage med tema overgang barnehage-skole. Se nærmere informasjon i programplan for Grunnskolelærerutdanning 1-7 og Plan for praksis (1-7).

ENG402 har ansvar for praksisperioden.

Det er knyttet arbeidskrav til praksisperioden; se pkt. Arbeidskrav.

Arbeidskrav - vilkår for å avlegge eksamen

  1. En skriftlig analyse av et interkulturelt møte i case-form. Analysen danner grunnlag for diskusjon med medstudenter

  2. En skriftlig oppgave (individuell eller i par) om interkulturell kompetanse

  3. Samle materiell til utarbeidelse av et mindre undervisningsopplegg i begynneropplæringen som legges inn i en fellesmappe på læringsplattform

  4. Deltakelse på profesjonsdager

  5. Praksisrapport der studenten reflekterer over utvikling fra 1.-4. studieår sett i relasjon til læringsutbytter og øvrig innhold i Plan for praksis (jf. Plan for praksis)

  6. Praksis må være bestått (jf. Plan for praksis)

Arbeidskrav må være godkjent før studenten kan fremstille seg for eksamen.

Eksamen

Individuell muntlig eksamen Varighet: ca. 30 minutter

Eksamen er todelt: Kandidaten presenterer et undervisningsopplegg for å fremme interkulturell læring i begynneropplæringen, basert på faglitteratur (ca. 10 minutter). Deretter vil det være en samtale om tankene og teoriene bak opplegget hvor fagkunnskaper vil trekkes inn (ca. 20 minutter).

Hjelpemidler: Kandidaten kan bruke egne notater/PowerPoint/handout eller lignende under presentasjonen.

Karakterregel: A-F.

Sensorordning

Intern og ekstern sensor.

Evaluering av emnet

Tilbakemelding fra studentene midtveis-/underveis- og sluttevaluering.

Litteratur

Litteraturlisten er sist oppdatert 1. desember 2020.

Byram, M. (1997) Teaching and Assessing Intercultural Communicative Competence. Clevedon: Multilingual Matters.

Dypedahl, M. & Lund, R. E. (eds) (2020) Teaching and learning English interculturally. Oslo: Cappelen Damm Akademisk.

Samovar, L. A., Porter, R. E., McDaniel, E. R., & Roy, C. S. (2017) Communication between Cultures (9th ed.) Belmont, CA.: Wadsworth Publishing Company.

Selection of chapters and articles
Björk, E. L. & Eschenbach, J. (2014) “Reel Life: Film as a tool for intercultural dialogue in the classroom and beyond.” Journal of Intercultural Communication, 36. Retrievable from:
http://immi.se/intercultural/nr36/lambertsson.html

Bland, J. (ed.) (2015) Teaching English to Young Learners: Critical Issues in Language Teaching with 3-12 Year Olds. London: Bloomsbury. Chs 9, 10, 11, 12.

Byrman, M. (2010) “Linguistic and cultural education for Bildung and citizenships.” The modern language journal, 94(2), 317-373.

Claire, H. & Holden, C. (eds). (2007) The Challenge of Teaching Controversial Issues. Stoke on Trent: Trentham Books. (Selected chapters)

Dervin, F. (2016) Interculturality in Education: A Theoretical and Methodological Toolbox. London: Palgrave Macmillan. (Selected chapters)

Fenner, A.-B. (2003) “Intercultural dialogue – or the lack of it: some aspects of Norwegian students’ attitudes towards British culture.” In A. M. Simensen (ed.) Teaching and Learning a Foreign or Second Language: Studies and Applications (pp.36-53). Oslo: Unipub.

Hall, E. T. (1997) “Context and Meaning.” In L. A. Samovar & R. E. Porter (eds) Intercultural Communication: A Reader. (9th ed.). Belmont, CA: Wadsworth Publishing Company.

Hall, E. T. (1991) “Monochronic and Polychronic Time.” In L. A. Samovar & R. E. Porter (eds) Intercultural Communication: A Reader (13th ed.). Belmont, CA: Wadsworth Publishing Company.

Hoff, H. E. (2013) “’Self’ and ‘Others’ in a meaningful interaction: using fiction to develop intercultural competence in the English classroom.” Tidsskriftet FoU i praksis, 7(2), 27-50.

Hoff, H. E. (2019) “Intercultural competence.” In A.-B. Fenner & A. Skulstad (eds) Teaching English in the 21st century. Ch 3.

Hofstede, G., Hofstede, G. J. & Minkov, M. (2010). Cultures and Organizations: Software of the Mind. New York: McGraw-Hill. (Selected chapters)

Houghton, S. A., Y. Furumura, M. Lebedko & S. Li (eds) (2013) Critical Cultural Awareness: Managing Stereotypes through Intercultural (Language) Education. Cambridge: Cambridge Scholars Publishing. (Selected chapters)

Kramsch, C. (1998) “The Privilege of the Intercultural Speaker.” In M. Byram & M. Fleming (eds) Language Learning in Intercultural Perspective: Approaches through Drama and Ethnography (pp. 16-31). Cambridge: Cambridge UP.

Kramsch, C. (2006) “Culture in Language teaching.” In H. L. Andersen, K. Lund & K. Risager (eds.), Culture in Language learning (pp.11-26). Aarhus: Aarhus University Press.

Lund, R. (2008) “Intercultural Competence - An Aim for the Teaching of English in Norway?” Acta Didactica, 2(1).
https://www.journals.uio.no/index.php/adno/article/view/1025

Risager, K. (1998). “Language Teaching and the Process of European Integration.” I M. Byram & M. Fleming (eds) Language Learning in Intercultural Perspective: Approaches Through Drama and Ethnography (s. 242-254). Cambridge: Cambridge University Press.

Risager, K. (2000) “The Teacher's Intercultural Competence.” Sprogforum, 18(6), 14-20.
http://inet.dpb.dpu.dk/infodok/sprogforum/Espr18/risager.html 

Risager, K. (2007). Language and Culture Pedagogy: From a National to a Transnational Paradigm. I M. Byram & A. Phipps (Red.). Languages for Intercultural Communication and Education. Clevedon: Multilingual Matters Ltd.

Shuter, R. (2001) “Ethics, Culture, and Communication: An Intercultural Perspective.” In L. A. Samovar & R. E. Porter (eds) Intercultural Communication: A Reader (9th ed.) (p. 443-454). Belmont, CA: Wadsworth Publishing Company.

Vold, E. T. (2014) “Instrumentelt turistspråk eller interkulturell dannelse? Om fremmedspråkfagets formål i dag og frem mot 2030.” Acta Didactica Norge 8(2).

Wagner, W., Holtz, P. & Kashima, Y. (2009) “Construction and Deconstruction of Essence in Representating Social Groups: Identity Projects, Stereotyping, and Racism.” Journal for the Theory of Social Behaviour 39(3), 363-383. Retrievable from
https://onlinelibrary.wiley.com/doi/epdf/10.1111/j.1468-5914.2009.00408.x

Sist hentet fra Felles Studentsystem (FS) 18. juli 2024 02:52:41