LUMBP40214 Vitenskapsteori/-filosofi (Vår 2020)
Fakta om emnet
- Studiepoeng:
- 15
- Ansvarlig avdeling:
- Fakultet for lærerutdanninger og språk
- Studiested:
- Halden
- Emneansvarlig:
- Ninni Sandvik
- Undervisningsspråk:
- Norsk
- Varighet:
- ½ år
Emnet er tilknyttet følgende studieprogram
Obligatorisk emne i Masterstudium i barnehagepedagogikk og småbarnsvitenskap (0-3 år).
Undervisningssemester
Emnet undervises 2. semester (vår).
Studentens læringsutbytte etter bestått emne
KunnskapEtter gjennomført emne har kandidaten kunnskap om:
-
sentrale vitenskapsteoretiske og filosofiske tradisjoner og posisjoner
-
sammenhenger mellom kunnskapskonstruksjoner, forskning og vitenskapsteori/-filosofi
FerdigheterEtter gjennomført emne kan kandidaten:
-
konstruere og vurdere problemstillinger knyttet til krav om validitet, reliabilitet og representasjon
-
konstruere og vurdere forskningsrelaterte problemstillinger knyttet til forskerens posisjonering i forskning på barn under tre år
-
analysere og forholde seg kritisk til ulike vitenskapelige og filosofiske kilder
Generell kompetanseEtter gjennomført emne har kandidaten generell kompetanse i:
-
å kjenne til ulike forskningstilnærminger som er spesielt relevante i forhold til pedagogisk arbeid med barn under tre år
-
å vurdere allerede utført småbarnsforskning og selv å formulere og drøfte vitenskapelige perspektiv innen forskningsfeltet
Innhold
Emnet har følgende tema:
-
sentrale vitenskapsteoretiske og filosofiske tradisjoner og posisjoner
-
sammenhenger mellom kunnskapskonstruksjoner, forskning og vitenskapsteori/-filosofi
-
problemstillinger knyttet til krav om validitet, reliabilitet og representasjon
-
problemstillinger knyttet til forskerens posisjonering
Undervisnings- og læringsformer
Emnet gjennomføres med fire samlinger á tre dager hver, innenfor rammen kl. 08.00 - 16.00. I tillegg arrangeres Småbarnsvitenskapelig forum to ganger pr semester, på ettermiddag/kveld i forbindelse med to av samlingene.
I emnet legges det i stor grad opp til undersøkende og problembaserte læringsformer, med forelesninger/etterlesninger, gruppearbeid/workshop, selvstudium, masterseminar, småbarnsvitenskapelig forum og gruppe/individuell veiledning. Digitale læringsplattformer benyttes til kommunikasjon mellom samlingene, studentene imellom og mellom studenter og lærere.
Arbeidsomfang
Forventet arbeidsinnsats for studenten: ca. 400 timer, inkl. timeplanlagt undervisning, selvstudium, arbeidskrav, eksamensforberedelser og eksamensgjennomføring.
Arbeidskrav - vilkår for å avlegge eksamen
-
Studenten leverer et individuelt abstrakt knyttet til et selvvalgt tema innenfor emnet. Omfang: 300 ord.
-
Det er krav om minimum 80 % deltakelse på samling/forum.
Arbeidskravene må være godkjent av faglærer før studenten kan fremstille seg til eksamen.
Eksamen
Individuell skriftlig fagtekst. Varighet: 14 dager Med utgangspunkt i godkjent arbeidskrav utarbeider studenten en individuell fagtekst.
Omfang: ca. 5000 ord, skrifttype: Times New roman, skriftstørrelse 12, halvannen linjeavstand.
Det gis gradert karakter der karakterskalaen A-F benyttes.
Sensorordning
Intern og ekstern sensur.
Evaluering av emnet
Studentene evaluerer emnet muntlig ved hver studiesamling. Ved emnets slutt leverer studentene en skriftlig evaluering.
Litteratur
Litteraturlista er sist oppdatert 09.01.2018.
Bondevik, H. & Bolstad, I. (2003). Tenkepauser. Filosofi og vitenskapsteori. Oslo: Akribe forlag.
Brinkmann, S. & Tanggaard, L. (2010): Towards the epistemology of the Hand. Studies in Philosophy & Education, 29 (3): 243- 257.
Elwick, S., Bradley, B. & Sumsion, J. (2012): Infants as Others: uncertainties, difficulties and (im)possibilities in researching infants¿ lives. International Journal of Qualitative Studies in Education.DOI:10.1080/09518398.2012.737043.
Jackson, A. Y. & Mazzei, L. A. (2012). Thinking with Theory in Qualitative Research. Viewing data across multiple perspectives. London and New York: Routledge.
Lykke, N. (2008). Kønsforskning. En guide til feministisk teori, metodologi og skrift. Fredriksberg: Forlaget samfundslitteratur.
Stormhøj, C. (2006): Poststrukturalismer: videnskabsteori, analysestrategi, kritik. Fredriksberg: Forlaget Studentlitteratur.
Vadenbroeck, M., Roets, G. & Roose, R. (2012): Why the evidence-based paradigm in early childhood education and care is anything but evident. European Early Childhood Education Research Journal, 20(4), (537-552).