LRLE20213 Fordypning i etikk, jødedom, kristendom og islam (Vår 2020)

Fakta om emnet

Studiepoeng:
15
Ansvarlig avdeling:
Avdeling for lærerutdanning
Studiested:
Halden
Emneansvarlig:
Mette Ramstad
Undervisningsspråk:
Norsk
Varighet:
½ år

Emnet er tilknyttet følgende studieprogram

Obligatorisk emne i Religion, livssyn og etikk, årsstudium.

Undervisningssemester

2. semester (vår).

Studentens læringsutbytte etter bestått emne

Kunnskap

Studenten har kunnskap om

  • viktige tros- og livstolkninger i religionene jødedom, kristendom og islam, og annet religiøst mangfold i historisk og aktuelt perspektiv, med vekt på europeiske og mer globale forhold

  • religionshistorie med vekt på nyere tid og særlig på jødedommens, islams, og kristendommens historie fra reformasjonen og framover. Konfesjonskunnskap

  • hellige tekster med viktige fortellinger i religionene jødedom, kristendom og islam, deres litterære uttrykk og sjangrer, virkningshistorie, hermeneutikk og historisk-vitenskapelig perspektiv på tekstene

  • sammenligninger mellom religiøse tradisjoner og praksiser

  • religiøse, humanistiske og naturalistiske verdiperspektiver i møte med aktuelle utfordringer som spørsmål om: liv og død, kjønn og likestilling, seksualitet, økonomi, miljø og ressursbruk, rusmidler og rusmisbruk

  • et bredt utvalg av mulige arbeidsmåter i faget og tilsvarende vurderingsformer  

Ferdigheter

Studenten kan

  • bruke et bredt utvalg av varierte arbeidsmåter med vekt på utforskende samtaler

  • bruke digitale verktøy med særlig blikk for kildekritikk i søk etter informasjon og etiske spørsmål om nett- etikette og personvern

  • bruke prinsippene for erfaringsbasert forskning i egen virksomhet som RLE- lærer

  • kan vurdere lærebøker og andre læremidler i faget, og i egen undervisning

  • kan lage lokale læreplaner i RLE

  • kan reflektere over egen utvikling i yrkesutøvelse som RLE-lærer

  • kan integrere de grunnleggende ferdighetene i RLE-undervisningen: kunne uttrykke seg muntlig og skriftlig, lese ulike typer tekster og regne

  • kan tolke hvordan tekster, kunst og arkitektur uttrykker meining i RLE-emnene, gjennom sjangrer, symbol, metaforer og andre virkemidler 

Generell kompetanse

Studenten kan

  • gjøre greie for ulike konsekvenser av verdigrunnlaget for skolen

  • kan se ungdomskultur og samfunn ellers i sammenheng med religioner og livssyn

Innhold

Emnet omfatter de følgende nasjonale fagemnene: jødedom, kristendom, islam,etikk: religiøse og sekulære verdiperspektiv, og fagdidaktikk

  1. Jødedom med vekt på nyere tid

  2. Kristendom med vekt på nyere tid

  3. Islam med vekt på nyere tid

  4. Etikk: Religiøse og sekulære verdiperspektiv

  5. RLE som undervisningsfag i grunnskolens ungdomstrinn med følgende undertema:

    • Fagdidaktikk

    • Flerkulturelle perspektiver

    • Samiske forhold

    • Forskningsbasert undervisning

Undervisnings- og læringsformer

Studentene vil møte varierte arbeidsformer.

Tilnærmingen til stoffet skjer i hovedsak gjennom forelesninger, faglig og didaktisk refleksjon, arbeid i grupper og arbeid med oppgaver i klassen. Undervisningen bygger på forskningsbasert kunnskap.

Utgifter knyttet til studieturer må studentene påkoste selv, se pkt. Arbeidskrav.

Arbeidsomfang

Det forventes en studieinnsats på 20 timer pr uke inkludert undervisning.

Arbeidskrav - vilkår for å avlegge eksamen

  1. Gruppearbeid (2 studenter): muntlig presentasjon av et faglig og didaktisk tema med relevans for RLE i grunnskolens ungdomstrinn. Arbeidskravet skal være forskningsbasert. Nærmere spesifisering av arbeidskravet ligger i semesterplanen.
     

  2. Gruppearbeid (2 studenter): Besøke ett kirkesamfunn med intervju, orientering og omvisning fra kirkesamfunnets ledelse, eller ansatte. Arbeidskravet skal være forskningsbasert og belyse flerkulturelle perspektiver. Nærmere spesifisering av arbeidskravet ligger i semesterplanen.
     

  3. Ekskursjon: dagsbesøk: deltakelse på omvisning/møter med trossamfunn. Deltagelse med spørsmål under besøket og reflekterende oppsummering etter besøk.
     

  4. Obligatorisk deltakelse i deler av undervisningen, se spesifisering i semesterplan for nærmere informasjon. Sykemelding ved fravær fra obigatorisk undervisning gir rett til tilpassede oppgaver.

Besøkene til trossamfunnene og kirkene må bekostes i sin helhet av studenten. Ved sykefravær den dagene gruppen og klassen besøker i trossamfunn og kirke, må studenten besøke stedene på egen hånd, dokumentere, og gi en individuell muntlig presentasjon til klassen på annet tidspunkt på utsatt frist.

Ved sykefravær på de obligatoriske dagene gruppene har presentasjoner (arbeidskrav), må studentene gi en individuell muntlig presentasjon til klassen på annet tidspunkt på utsatt frist. Eventuelt levere skriftlige kommentarer via høgskolens læringsplattform på presentasjoner fra andre grupper, lastet opp i læringsplattformen, som student har hatt fravær fra.

Arbeidskravene må være godkjent av faglærer før studenten kan fremstille seg til eksamen.

Eksamen

Muntlig individuell eksamen av 30 minutters varighet.

Ingen hjelpemidler tillatt.

Karakterregel: A-F.

Sensorordning

Én intern og én ekstern sensor.

Evaluering av emnet

Fagansvarlig RLE lærer har ansvar for at studentene får utføre evaluering av emnet RLE 202. Resultater fra evalueringen og forslag til justeringer følges opp sammen med studentenes representanter i faget RLE.

Litteratur

Litteraturliste er sist revidert 9. januar 2018.

Bøker og deler av bøker

Kristendom

Elstad, Hallgeir (2005): Nyere norsk kristendomshistorie. Bergen: Fagbokforlaget. Ss. 7-104 (97s).

Hvalvik, Reidar & Terje Stordalen (1999): Den store fortellingen. Om Bibelens tilblivelse, innhold, bruk og betydning. Oslo: Det Norske Bibelselskap. Ss. 17-48, 111-120, 138-151,161, 187-197, 411-419, 444-459 (92s)

Rian, Dagfinn (2011): Kristendommen i Norge, Kap. 6 ss. 233-262, i: Verdensreligioner i Norge (red. Knut Jacobsen) Oslo: Universitetsforlaget

Sødal, Helje Kringlebotn (red.) (2002): Det kristne Norge Innføring i konfesjonskunnskap. Kristiansand: Høyskoleforlaget Sødal, Kap. 1: Om konfesjonskunnskap ss.9-22. Austad, Kap. 2: Den ortodokse kirke ss. 23-34. Leer-Salvesen, kap.3: Den romersk-katolske kirke ss. 35-65. Oftestad, Kap. 5: Evangelisk-lutherske kirkesamfunn i Norge: Den norske kirke, ss. 98-124. Austad, Kap. 7: Den anglikanske kirke, ss.177-190. Austad, Kap. 8: Baptismen ss. 177-189. Sødal, Kap.10: Metodismen ss. 199-210. Sødal, Kap.15: Den pinsekarismariske bevegelsen ss. 255-285 Sødal boka: Utvalg av andre kapitler regnes som pensum basert på studentenes arbeidskrav/valg av kirkesamfunn!

Jesu Kristi Kirke av Siste Dagers Hellige og Jehovas Vitner

Eidhamar, L.G. (red.) (2004): Religioner og livssyn. Kristiansand: Høyskoleforlaget Eidhamar: Jesu Kristi Kirke av Siste Dagers Hellige kap. 9 ss. 336-345 (10s) Sødal: Jehovas Vitner, kap.10 ss.346-364 (19s)

Jødedom

Groth, Bente (2011): Jødedommen. Oslo: Pax forlag. Kronologi, ss.15-20, Etiske prinsipper ss. 90-92, Hva betyr reglene i dag s.109, Mystikerne, kabbalistene ss.117-118, Kabbala og rettstenkning, Mestere, Kabbalistiske studier ss.131-134 Utvisninger og gettoisering, Reformasjonen og tiden etter ss.149-151. Kap.11, 14, 15, ss.152-163, 187-217 (ca. 45s).

Hoffmann, Christhard og Vibeke Moe (red.) (desember 2017): Holdninger til jøder og muslimer i Norge 2017: befolkningsundersøkelse og minoritetsstudie Oslo: HL-senteret (ss.7-12; 19-25; 33-122) (103s).

Rian, Dagfinn (2011): Jødedommen i Norge, i: Verdensreligioner i Norge, Knut Jacobsen (red). Ss. 166-167,189-207 (23s) Oslo: Universitetsforlaget.

Islam

Bile, Srour og Herz (2017): Skamløs. Oslo: Gyldendal. Ss. 5-163 (124s) Ishaq, Bushra (2017): Hvem snakker for oss? Muslimer i dagens Norge - hvem er de og hva mener de? Oslo:Cappelen Damm. Ss.11-240 (228s).

Kjelstrup, Christian (red): Koranen & Miljø/ Jihad / Feminisme, i: Samtiden (1-2017) Oslo: Universitetsforlaget. Ss.4-5, 8-10, 12-15; 16-20; 22-29; 30-33; 34-36,38-40; 42-43; 44-49; 64-67; 68-70,72-73,74-75; 77; 78-82; 84-89; 90-97; 98-101; 102-113 (74s)

Vogt, Kari (2007): Hva er islam. Oslo: Universitetsforlaget (77s). Historien i fugleperspektiv ss.16-18; Islamske trosretninger ss. 19-22; Dialog mellom trosretninger? 22-23; Den islamske mystikken ss. 56-58. Kap.3: Lov og rett ss.61-90. Kap.4: Islamske bevegelser i dag, ss. 92-110. Kap.5: Politisk Islam, ss. 111-124, Kap.6: Kan islam reformeres, ss. 126-134.

Vogt, Kari (2011): Islam i Norge, i: Verdensreligioner i Norge, Knut Jacobsen (red). Ss.128-162 (33s) Oslo: Universitetsforlaget

KOMPENDIUM PENSUMSTEKSTER

Kompendium for emnet selges i bokhandel: inneholder enkeltkapitler, artikler og utdrag.

KRLE som undervisningsfag: fagdidaktikk

Høeg, Ida M. (red.) (2017): Religion og ungdom. Oslo: Universitetsforlaget. Innledning Ss. 9-30 (21,5s). Kompendium

Lippe, Marie von og Sissel Undheim (red.) (2017): Religion i skolen. Didaktiske perspektiver på religions- og livssynsfaget. Oslo: Universitetsforlaget. Marie von der Lippe og Sissel Undheim: Hva skal vi med et felles religionsfag i skolen? kap.1, ss. 11-24. Lars Laird Iversen: Uenighetsfellesskap: Kan skolen være et treningsrom for offentlig uenighet? kap.7, ss. 101-116. Kompendium

Repstad og Tallaksen (2014): Praktisk fagdidaktikk for religionsfagene. Oslo: Cappelen Damm. Kap. 8: Å undervise om etikk ss. 155-172, Kompendium

Rian, D. (1999): Om å sammenligne religioner ss. 40-51 i: Verdensreligioner i undervisningen. Oslo: Universitetsforlaget (12s) Kompendium

Etikk og Verdiperspektiv

Ariansen, Per & Jon Wetlesen (1994): Miljøfilosofi ss.243-278 i: Etikk - en innføring (red. K. E. Johansen) Oslo: Cappelen (35s) Kompendium

Gardner, Garry (2003): Å få med religionen i jakten på en bærekraftig verden, I: Jordens tilstand: State of the World, redigert av Linda Stark, omsett av Poul Henrik Poulsson, 176-198. Oslo: J. W. Cappelens Forlag. Kompendium 

Leirvik og Røthing (red.) (2008): Verdier. Oslo: Universitetsforlaget. Åse Røthing og Stine Helena Svendsen: Homotoleranse og heteroseksualitet, ss. 31- 46 (15s) Kompendium

Schmidt, Ulla (2010): Bioetikk i kristendommen, kap.2, ss. 24-47 i: Bioetikk i verdensreligionene. Religion, medisin og teknologisk endring (red. K. Jacobsen). Oslo: Abstrakt forlag (23s) Kompendium

Singer, Peter (2006): Å ta liv: Embryoet og fosteret ss. 143-169 i: Exphil II: Tekster i etikk. Oslo: IFIKK/Unipub (26s) Kompendium

Tomren, Tom Sverre (2007): Økologisk kristologi, i: Økoteologi: Kontekstuelle perspektiver på miljø og teologi, redigert av Bård Mæland og Tom Sverre Tomren, 87-101. Trondheim: Tapir Akademisk Forlag. Kompendium.

Tomren, Tom Sverre (2016): Økoteologi- Et skråblikk på noen hovedtrender, i: Ung Teologi nr.1 2016 ss.20-31.(12s). Kompendium.

White, Lynn (1967): Den økologiske krises historiske røtter ss. 77-92, i: Naturen nr.2 -1971 KompendiumKristendom

Engelsviken, Tormod (2006): Kristendom i Afrika ss. 18-24, i: Religion og livssyn. Tidsskrift for Religionslærerforeningen i Norge, 18 (3), 2006 (7s) Kompendium

Simensen, Jarle (2003): Kristendommen i Afrika i det 20. århundre - Politisk og sosial funksjon ss.193-209, i: Tidsskrift for Teologi og Kirke 03/2003 (18s) Kompendium

Jødedom

Feinberg, Lynn C. (2011): Kroppen i jødedommen, i: Religion og livssyn no. 2 - 2011, ss.13-18 (6s) Kompendium

Kildesamling til Kristendomskunnskap med Religions- og Livssynsorientering (1999): Oslo: Nasjonalt læremiddelsenter. Torleif Elgvin: Jødedommen (Bind 2): Ungdomstrinnet. Jerusalem - i historie og tanke ss. 343-351. Jødisk mystikk ss. 334-338. Hvem er jøde? Jødisk identitet ss. 339-342. Fra jødisk historie og Antisemittisme og holocaust ss. 352-355. Kompendium

Islam

Adil, Yasin (2017): Kveler grobunnen for ekstremisme med dialog, s.17 i: Aftenposten (11.8 2017) (1s) Kompendium

Fawzi, Yasir (2017): Hovedtaleren på leir mot ekstremisme var ulv i fåreklær, s. 17 i: Aftenposten.no (10.8 2017) (1,5s) Kompendium Gilhus, I. & Lisbeth Mikaelsson (red.) (2013): Religion i skrift. Mellom mystikk og materialitet. Oslo: Universitetsforlaget. Lyden av Guds ord: Koranresitasjon som estetisk virksomhet og erfaring av Mona H. Farstad ss. 110-132 (22s) Kompendium

Haase, Safia Abdi (2017) Skammens reise i tid og rom, ss. 44-46 i: Fett nr. 1- 2017 (3s) Kompendium

Olsen, Maren Næss (2015): Islam betyr fred. Unge norske sufi-muslimer vil ta tilbake religionen sin fra ekstremistene, ss. 16-19 i: Morgenbladet Nr. 4 /23.-29.januar 2015 (ca.3s) Kompendium

Kildesamling til Kristendomskunnskap med Religions- og Livssynsorientering (1999): Oslo: Nasjonalt læremiddelsenter. Einar Thomassen: Islam (Bind 1): ungdomstrinnet.     Innledning: Kilder ss. 183 og 184. Reisen om natten til Jerusalem og himmelferden ss.230-236; Etikk ss. 267-268. Kunst med foto bilder (Shia) ss. 268 - 271. Shia Islam Sharia Sufismen ss. 272- 279 Historisk oversikt ss. 280-281. Kompendium

Linge, Marius (2013) Den konservative muslimske vekkelsen. Om IslamNet, Profetens Ummah og salafismens fremvekst i Norge ss.38-52 i: Samtiden 04/2013 (11s) Kompendium

Srour, S.N. (2017) Ikke mulla, ikke media, ikke menn. Intervju med Deeyah Khan, ss.18-23 i: Fett 1-2017 (5s) Kompendium

Vogt, Kari (1995): Shia-islam, kap.9 ss. 180-197, i: Islams hus. Oslo: Cappelen (18s) Kompendium  

Sist hentet fra Felles Studentsystem (FS) 30. juni 2024 02:51:13