LMUSPA10417 SPA104 Spansk kultur, samfunn og spanskspråklige tekster 2 (5-10) (Vår 2020)

Fakta om emnet

Studiepoeng:
15
Ansvarlig avdeling:
Fakultet for lærerutdanninger og språk
Studiested:
Emnet er hovedsakelig nettbasert. Se pkt. Undervisnings- og læringsformer.
Emneansvarlig:
Wladimir Chavez
Undervisningsspråk:
Se pkt. Undervisnings- og læringsformer
Varighet:
½ år

Emnet er tilknyttet følgende studieprogram

Emnet er obligatorisk for studenter som velger spansk som undervisningsfag (60 studiepoeng) i Grunnskolelærerutdanning 5-10.

Absolutte forkunnskaper

Bestått praksisperioder i 1. studieår.

Anbefalte forkunnskaper

Forkunnskaper tilsvarende spansk nivå II fra videregående opplæring anbefales, men er ikke et krav.

Undervisningssemester

4. semester (vår)

Studentens læringsutbytte etter bestått emne

Kunnskap
Kandidaten har

  • kjennskap til hovedtrekk i spansk og latinamerikansk historie, kulturelle uttrykksformer og dagsaktuelle temaer i Spania og Latin-Amerika

  • kunnskap om ulike tekstlige uttrykk og teksttyper på spansk (innen litteratur og sakprosa, digitale medier, film, musikk og sang) og hvordan disse kan brukes i spanskundervisningen

  • kunnskap om teksters struktur og språklige og estetiske virkemidler

  • kunnskap om hvordan man kan ta i bruk digitale og andre typer verktøy på ulike arenaer for å fremme interkulturell forståelse og bevissthet hos elevene  

Ferdigheter
Kandidaten kan

  • sette seg inn i og redegjøre for sentrale historiske hendelser, aktuelle temaer og kulturelle fenomener i målspråkområdet

  • forstå, analysere og tolke spanskspråklige tekster i ulike sjangere og media

  • bruke hensiktsmessige skrivestrategier i egen tekstproduksjon på målspråket og tilpasse egen tekst mottaker og kommunikasjonssituasjon

  • anvende fagkunnskapen didaktisk og reflektert i forhold til gjeldende planverk for grunnskolen og kritisk vurdere egen undervisning

  • velge ut analoge og digitale læringsressurser og tilrettelegge arbeid med spanskspråklige tekster og kulturelle temaer for barn og ungdom på en variert, utfordrende og inspirerende måte

  • tilrettelegge for at elevene kan lage digitale veggaviser, digitale plakater, animasjonsvideoer, multimodale tekster, lydopptak, screencast og lignende

Generell kompetanse
Kandidaten

  • kan planlegge, gjennomføre og evaluere undervisning knyttet til tekstlige aspekter og utvikling av elevenes kulturelle og interkulturelle kompetanse

  • kan tilpasse arbeid med spanskspråklige tekster elevenes læreforutsetninger, interesser og behov

  • har innsikt i ulike innfallsporter til fremmedspråksdidaktikk og undervisningsmetoder for fremmedspråk og har beredskap for å anvende ny kunnskap og forskning innenfor faget

  • kan tilrettelegge for elevmedvirkning og dybdelæring, samt har innsikt i hvordan barn og unge kan realisere sitt læringspotensial

  • kan arbeide selvstendig og sammen med andre for å identifisere, analysere og løse problemer knyttet til elevers læring og utvikling i spanskfaget

Innhold

Det brukes et vidt tekstbegrep, som omfatter ulike typer kulturelle tekstuttrykk og medier, som litteratur, sakprosa, sammensatte tekster, film, musikk, lek, spill og kunst. Ulike tilnærminger til og bruk av autentiske og tilpassede tekster i egen språk- og kunnskapsutvikling og i spanskundervisning for barn og unge vektlegges. I undervisningen vil man ta for seg ulike strategier for å forstå tekstenes innhold, kommentere og analysere virkemidler og tekstens budskap. Man tar for seg enkelte sentrale hendelser og utviklingslinjer i spansk og latinamerikansk historie, men hovedvekten ligger på kulturelle uttrykk, hendelser og fenomener i målspråkområdet i nyere tid.

Det legges opp til diskusjon og refleksjon rundt hvordan styrke elevenes kulturkunnskap og interkulturelle kompetanse, blant annet gjennom bruk av ulike analoge og digitale verktøy og deltakelse på ulike læringsarenaer. Utvikling av elevenes kommunikative ferdigheter settes i sammenheng med utvikling av deres kulturelle- og interkulturelle kompetanse. 

Undervisnings- og læringsformer

Undervisningsspråket er spansk og norsk.

Emnet er hovedsakelig nettbasert. I emnet gis det også mulighet for regelmessige fysiske samlinger på én til to dager på campus i Halden og mulighet for veiledning på campus.

Undervisning og veiledning er fleksibel og nettbasert. Bruk av læringsplattform og andre digitale opptak- og samarbeidsverktøy er sentral i studiet. Undervisningen blir gitt i form av forelesninger og gruppetimer, og det legges opp til aktiv studentdeltakelse. I arbeidet med litterære og andre autentiske tekster legges det opp til ulike former for muntlig og skriftlig interaksjon der studentene skal tolke, analysere og reflektere over form, innhold og budskap. Studentene vil trene på å formidle hovedtrekk i den historiske utviklingen og karakteristiske trekk ved kulturen i målspråkområdet tilpasset kommunikasjonssituasjon og mottaker. 

Spanskdidaktikk og spanskundervisning tematiseres og øves ut fra konkrete undervisningssituasjoner - enten i form av tenkte «cases» eller med utgangspunkt i spanskundervisningen studentene gjennomfører i praksisperioden(e). Studentene får trening i å bruke digitale verktøy for plakater, veggaviser, historiefortellinger, animasjonsvideoer, blogger, lydopptak og screencast. I veiledningen rettes det fokus mot fagspesifikke og fagdidaktiske temaer, herunder hvordan planlegge, gjennomføre og evaluere undervisning som fremmer elevenes kulturforståelse og interkulturell kompetanse.

Studenten må i tillegg delta på annen obligatorisk aktivitet i tråd med programplanen for GLU 5-10, se Programplan generell del og Plan for praksis.

Arbeidsomfang

Emnet er beregnet til totalt 400 timers arbeidsinnsats, inkl. timeplanlagt undervisning, selvstudium, arbeidskrav, eksamensforberedelser og eksamensgjennomføring.

Praksis

Det er tre uker praksis i 4. semester. Se nærmere informasjon i programplan for Grunnskolelærerutdanning 5-10 og Plan for praksis (5-10).

Fagpulje 1, emne 103 (NOR/TYS/KRO/NAT) har hovedansvar for praksisperioden.

Arbeidskrav - vilkår for å avlegge eksamen

Én multimodal innlevering, individuelt eller i par, om spanskspråklig kultur, samfunn og/eller interkulturelle aspekter. Omfang: 1000-1500 ord, i tillegg til multimodale uttrykk. Alle kilder må oppgis. Skrifttype og størrelse i de skriftlige delene: Times New Roman, punkt 12. Linjeavstand: 1,5.  

Arbeidskrav må være godkjent før studenten kan fremstille seg til eksamen.

Eksamen

Individuell skriftlig hjemmeeksamen (7 dager)

Den skriftlige eksamen er todelt, der hver del teller 50 %.

I den første delen skal kandidaten vise sine kunnskaper og ferdigheter i tilknytning til kultur og samfunn og spanskspråklige tekster. Den første delen besvares på spansk. Den andre delen besvares på norsk og omhandler utvikling av elevens kulturelle og/eller interkulturelle kompetanse og/eller bruk av tilpassede og/eller autentiske tekster i spanskundervisningen. Nærmere spesifikasjoner om innholds- og vurderingskriterier vil bli gitt. Omfang: 3000-5000 ord, eksklusive forside og referanseliste. Skrifttype og størrelse: Times New Roman, punkt 12.  Linjeavstand: 1,5 

Karakterregel: A-F.

Sensorordning

Intern og ekstern sensor.

Evaluering av emnet

Tilbakemelding fra studentene våre er avgjørende for at vi skal kunne tilby best mulige emner og studieprogrammer. Dette emnet evalueres på følgende måte:
- midtsemesterevaluering
- løpende evaluering/sluttevaluering

Resultatene behandles av
- lærergruppe
- studieleder
- lokalt studiekvalitetsutvalg

Litteratur

Litteraturlisten er sist oppdatert 31.10.2016.

Acquaroni, R. (2007). Las palabras que no se lleva el viento: literatura y enseñanza del español como LE/L2. Madrid: Santillana-Universidad de Salamanca.

Álvarez-Solar, M. & Fonseca, E. (red.) (2006). Sociedad y cultura en América Latina. Bergen: Fagbokforlaget. (utvalgte kapitler)

Bjørke C., Dypedahl M. & Myklevold G. A. (red.). (2014). Fremmedspråksdidaktikk. Oslo: Cappelen Damm Akademisk. (kap. 11, 12, 14 og 19)

Drange, E.-M. D. (2014). Hvordan kan teknologi skape nye undervisnings- og læringsmåter i fremmedspråksundervisningen fram mot 20130?. Acta Didactica 8(2). (Temanummer om engelsk og fremmedspråk. Utviklingstrender fram mot 2030.) Hentet fra: https://www.journals.uio.no/index.php/adno/article/view/1125

Knudsen, S. V., Aamotsbakken, B. og Skjelbred, D. (2007). Tekst i vekst: teoretiske, historiske og analytiske perspektiver på pedagogiske tekster. Oslo: Novus. (247 sider)

León Sillero, J.J. (2016). Caleidoscopio 1: Análisis y debate, cultura e intercultura. Madrid:enClacve ELE.

López Moreno, C. (2014). España contemporánea. Madrid: Editorial SGEL. (utvalgte kapitler)

Læreplan for grunnskolen - Generell del og Fremmedspråk (FSP1-01). Hentet fra: http://www.udir.no/

Digital læringsressurs fra Fremmedspråkssenteret: Den europeiske språkpermen. Hentet fra: http://www.fremmedspraksenteret.no/nor/fremmedspraksenteret/larings---ressurser/den-europeiske-sprakpermen-1

Nettbaserte læringsressurser fra Fremmedspråkssenteret: Grunnleggende ferdigheter. Hentet fra: http://www.fremmedspraksenteret.no/nor/fremmedspraksenteret/larings---ressurser/grunnleggende-ferdigheter/

Ulike analoge og digitale læreverk og læringsressurser i spansk for årstrinnene 5 til 10.

Barne- og ungdomslitteratur: Barriga Pino, M. (2012).SOS: La aventura de Antuán. Quito: Alfaguara.

Borja, T. (2011). La ciudad de los secretos. Quito: Colección Creciendo en Paz.

Velasco, C. (2010). Tony. Bogotá: Norma.

Sakprosa: Noriega, M. (2013). Chunchi, el pueblo de los niños suicidas. La invención de la realidad. VV. AA. Quito: La Caracola Editores.

Filmer om barndom, migrasjon og urbefolkningsproblematikk: Arbeláez, C. (2011). Los colores de las montañas.

Maldivia, J. C. (2013). Yvy Maraey.

Quemada-Díez, D. (2013). La jaula de oro.

Sist hentet fra Felles Studentsystem (FS) 30. juni 2024 02:51:09