LMUS10211 Musisere, undervise og lytte (Vår 2020)
Fakta om emnet
- Studiepoeng:
- 15
- Ansvarlig avdeling:
- Fakultet for lærerutdanninger og språk
- Studiested:
- Halden
- Undervisningsspråk:
- Norsk
- Varighet:
- ½ år
Emnet er tilknyttet følgende studieprogram
Obligatorisk emne i Musikk, årsstudium.
Anbefalte forkunnskaper
Emnet bygger på Musikk 101.
Undervisningssemester
2. semester (vår).
Studentens læringsutbytte etter bestått emne
Kunnskap
Studenten
-
har solid kunnskap om analoge og digitale læringsressursar og læringsmateriell som er utvikla til bruk i skolefaget på 5.- 10. trinn og til uformelle læreprosessar utanom skolen, t.d. på internett, og kunne vurdere desse kritisk
-
har kunnskap om kjenneteikn på eit mangfaldig og inkluderande læringsmiljø og fellesskap for musikalsk læring for trinna 5-10
-
har solid kunnskap om musikkteori og om musikalsk sjanger-, komposisjons-, og formlære, og om representativ musikk frå ulike tider og i ulike kulturar
-
har kjennskap til historia til profesjonsrelevante sider av musikkfaget som vitskaps- og utøvingsfag
-
har kunnskap om musikk og følelseskunnskap og om ulike sider ved musikkens verknad på sinn og kropp, særleg med vekt på musikalsk ungdomskultur
Ferdigheiter
Studenten
-
kan planlegge, gjennomføre og vurdere ulike læreprosessar knytt til musikk, dans/rørsle og skolekonsertar for trinna 5- 10 og drøfte korleis skolen og samfunnet kan leggje til for slike opplevingar som del av musikkopplæring
-
kan framføre et variert repertoar av song og musikk, musikalsk og uttrykksfullt, åleine, og i samspel med andre, i grunnskolen og på andre opplæringsarenaer
-
kan improvisere, komponere, arrangere og produsere, utøve og leie, og framføre musikk på konsertar og i andre offentlege rom
-
kan vise eit godt utvikla musikkgehør som kan danne grunnlag for musikalsk forståing, eiga musisering og skaping
-
kan notere eigne komposisjonar og leggje til rette for musikalsk materiale for ulike framføringsføremål og for musikkundervisning og læreprosessar på trinna 5-10
-
kan reflektere over og drøfte musikkens rolle i det fleirkulturelle samfunnet med særleg vekt på samspelet mellom musikalsk ungdomskultur og musikktradisjonar frå ulike kulturar
-
kan drøfte kva rolle uformelle opplæringsarenaer betyr for musikk- og danseopplæring av elevar på 5.-10. trinn og kva for verknad slike erfaringar kan ha for musikkopplæringa på skolen
-
kan vurdere og analysere musikk med utgangspunkt i teori om estetikk og kulturutvikling
-
kan vurdere, analysere og delta i varierte fagdidaktiske forskings- og utviklingsprosessar
Generell kompetanse
Studenten
-
kan planlegge, gjennomføre og vurdere ei heilskapleg musikkopplæring i samarbeid med skolen sine samarbeidspartnarar, i tråd med gjeldande læreplanen for grunnskolen
-
kan vurdere ulike verktøy for elevvurdering i musikkfaget og samanlikne med tilsvarande for andre fagområde, og kommunisere grunnlaget for vurdering til elevar, føresette, kollegaer og skoleleiing
Innhold
Emnet vil ta for seg følgende tema:
-
Musikkdidaktikk med tilpasset opplæring
-
Flerkulturelle perspektiver og samisk kultur med lytteprøve
-
Utøvende sang/spill (piano, gitar og sang)
-
Samspill
-
Norsk folkemusikk med studietur
Undervisnings- og læringsformer
Forelesninger, gruppeundervisning og praktisk musisering med stor grad av egenøving. Undervisningen bygger på forskningsbasesrt kunnskap.
Det er obligatorisk folkemusikk-kurs med studietur. Studentene må selv dekke kostnader til opphold og reise.
Arbeidsomfang
Forventet studieinnsats i emnet er beregnet til 20 timer pr uke inkludert undervisning.
Arbeidskrav - vilkår for å avlegge eksamen
-
Kunstnerisk utviklingsarbeid i form av konserter.
-
Oppgaveinnlevering i didaktikk
-
Lytteprøve i flerkulturell og samisk musikk
-
Prøve i gitarspill
-
Prøve i pianospill
-
Prøve i sang
-
Folkemusikk-kurs med studietur
-
Didaktisk metodisk framføring
-
Deltakelse på undervisningen. Det er 80 % aktiv deltaking i undervisning i hvert hovedområde. Dersom sykdom/skade eller innvilget søknad om fravær fører til et fravær på over 20 %, må studenten bestå en ekstraordinær praktisk/muntlig prøve i emnet for å kunne fremstille seg til eksamen.
Arbeidskrav må være godkjent før studenten kan framstille seg til eksamen.
Eksamen
Individuell muntlig eksamen i didaktikk med piano, gitar og sang
Varighet ca. 35 minutter pr. student.
Karakterregel: A-F.
Sensorordning
Eksterne sensorer.
Evaluering av emnet
Studenten vil få mulighet til å gi skriftlig og muntlig evaluering i løpet av semesteret (EVA 3). Emneansvarlig har ansvaret for oppfølging av studentevalueringen.
Litteratur
Litteraturlisten er sist oppdatert 21. juni 2016.
Ingrid Maire Hanken og Geir Johansen: Musikkundervisningens didaktikk, Cappelen Damm Akademisk (2013)
Norsk sangbok, Norsk Folkehøgskolelag, Cappelens Forlag a.s.Gitar: KompendiumPianospill: KompendiumDidaktikk: KompendiumFlerkulturelt kompendium.