LMUNAT10319 NAT 103 Biologi, bærekraftig utvikling og mangfold (5-10) (Vår 2020)

Fakta om emnet

Studiepoeng:
15
Ansvarlig avdeling:
Fakultet for lærerutdanninger og språk
Studiested:
Halden
Emneansvarlig:
Hanne Eik Pilskog
Undervisningsspråk:
Norsk
Varighet:
½ år

Emnet er tilknyttet følgende studieprogram

Emnet er obligatorisk for studenter som velger naturfag som undervisningsfag (60 studiepoeng) i Grunnskolelærerutdanning 5-10.

Absolutte forkunnskaper

Bestått praksisperioder i 1. studieår.

Undervisningssemester

4. semester (vår)

Studentens læringsutbytte etter bestått emne

Kunnskap 

Kandidaten

  • har kunnskap om grunnleggende modeller og teorier for beskrivelse av naturen som naturvitenskapen har utviklet, herunder mekanismer bak evolusjon og genetisk variasjon

  • har kunnskap om tverrfaglig undervisning som fremmer barn og ungdoms handlingskompetanse for bevaring av natur og kultur for kommende slekter

  • har kunnskap om viktigheten av å fokusere på livsprosesser i celler og oppbygging av celler til arter og grupper av organismer som er tilpasset norsk natur

  • har kunnskap om Storyline som tverrfaglig temabasert undervisning

  • har kunnskap om viktige prosesser og miljøutfordringer i lys av en bærekraftig forvaltning

Ferdigheter 

Kandidaten

  • kan analysere, vurdere og dokumentere elevers læring og gi læringsfremmende tilbakemeldinger tilpasset elevers forutsetninger og behov

  • kan finne, vurdere og henvise til naturfaglig og naturfagdidaktisk forskning, informasjon og fagstoff og anvende dette i undervisning og drøfting med kollegaer

  • kan planlegge og gjennomføre undervisning inne og ute, og anvende varierte metoder og modeller som fremmer elevenes begrepslæringg, kreativitet og utforskning

  • kan lage en studiesamling med enkle prepareringsmetoder

  • har feridgheter i å tilrettelegge for læring ute i naturen samt gi elevene varierte naturopplevelser

  • kan bruke naturfag som et regifag i en tverrfaglig Storyline

Generell kompetanse 

Kandidaten

  • kan bruke gjeldende læreplan for mellom- og ungdomstrinnet som utgangspunkt for naturfagundervisning

  • har innsikt i vitenskapsteori og fagdidaktisk forskning om undervisning og læring i naturfag med fokus på begrepsdanning, kritisk tenkning og argumentasjon

  • har innsikt i artsmangfold og metoder som kan bidra didaktisk til å utvikle undervisningspraksis, naturglede og undring i naturfag

  • kan knytte egen rolle som naturfaglærer til etiske, sosiale, økonomiske og politiske problemstillinger som angår naturvitenskap og forvaltning i samfunnet

Innhold

Emnet skal gi faglig trygghet i sentrale områder av naturfaget for trinn 5-10. Det legges særlig stor vekt på miljø og bærekraftig utvikling. Det legges vekt på å utvikle kompetanse i å undervise elever slik at de videreutvikler og opprettholder oppdagerglede, undring, naturglede og ansvarsfølelse. Utdanningen skal også ivareta videreutviklingen av studentens egen kompetanse i å lede utforskende arbeid, systematisere og i å videreutvikle elevenes utforskende ferdigheter. Didaktikk og fag skal ses i sammenheng.

Innholdet er i tråd med de nasjonale retningslinjene utarbeidet med basis i Kunnskapsdepartementets forskrift for grunnskolelærerutdanning trinn 5-10, som ble vedtatt 7. juni 2016.

  • arbeid i felt, grunnlag for naturglede, undring, kunnskap og holdninger

  • havet og kysten som økosystem

  • viktige biologiske temaer som celler og celledeling, formering, genetikk og evolusjon

  • grunnleggende biologiske kunnskaper om organismenes bygning, systematikk og variasjon

  • anvende enkel bestemmelseslitteratur

  • elementær artskunnskap om planter og dyr i nærmiljøet

  • prepareringsteknikker for planter og virvelløse dyr for studiesamling

  • utvikle glede og respekt for alt liv i naturen

  • vern av sårbart liv, respekt og forvaltning av sjelden og variert naturarv og bærekraftig utvikling

  • storyline med naturfag som regifag over tema bærekraftig utvikling

Undervisnings- og læringsformer

Temaene vil bli behandlet i forelesninger, på ekskursjoner, gjennom en Storyline, gjennom laboratoriearbeid, selvstudier og gjennom gruppearbeid. Rapporter i etterkant kan være muntlige, skriftlige eller digitale framstillinger. Kameratvurdering kan bli praktisert. Studentene må påregne utgifter på inntil kr. 3000,- til ekskursjoner og utferder knyttet til arbeidskrav og annen undervisning.

Arbeidsomfang

Emnet er beregnet til totalt 400 timers arbeidsinnsats, inkl. timeplanlagt undervisning, selvstudium, arbeidskrav, ekskursjoner, eksamensforberedelser og eksamensgjennomføring.

Praksis

Det er tre uker praksis i 4. semester. Se nærmere informasjon i programplan for Grunnskolelærerutdanning 5-10 og Plan for praksis (5-10).

NAT103 har hovedansvar for praksisopplæringen. Det er knyttet arbeidskrav til praksisopplæringen; se pkt. Arbeidskrav.

Arbeidskrav - vilkår for å avlegge eksamen

  1. Ekskursjon på/ved sjøen med påfølgende gruppevis rapport

  2. Ekskursjon (1-2 dager) med tema fugl med påfølgende populærvitenskapelig plenumspresentasjon etter nærmere retningslinjer

  3. Deltakelse på en 3-5 dagers ekskursjon med vårbiologi, planter, virveldyr og insekter som sentrale tema

  4. Individuell objektsamling etter nærmere retningslinjer

  5. Gruppevis, populærvitenskapelig plenumspresentasjon av et selvvalgt tema etter nærmere retningslinjer

  6. Deltakelse på profesjonsdager

  7. Deltakelse på en tverrfaglig Storyline

  8. Analyse og bruk av læremidler i praksisklassen. Muntlig presentasjon. (jf. Plan for praksis)

  9. Individuell praksisrapport etter mal (jf. Plan for praksis)

  10. Praksis må være bestått (jf. Plan for praksis)

Arbeidskrav må være godkjent før studenten kan fremstille seg til eksamen.

Eksamen

Individuell muntlig eksamen hvor en artsprøve teller 1/3 av karakteren Varighet: ca. 35 minutter.

Ingen hjelpemidler tillatt.

Karakterregel: A-F.

Sensorordning

Intern og ekstern sensor.

Evaluering av emnet

Studentene vil få anledning til å evaluere emnet skriftlig og anonymt på tilpasset skjema (EVA3). Emneansvarlig har ansvaret for oppfølging av emneevalueringen.

Litteratur

Litteraturlisten er sist oppdatert 12.02.2019.

Bakke og Munkebye (2016). Økologi for grunnskolelærerutdanningen 1-7. Cappelen Damm Akademisk

Totland, GK og Steigen AL (2016) Dyreriket - en zoologisk reise. Universitetsforlaget

I tillegg kan det komme kompendier og pdf'er som er relevant for temaene som undervises.

Sist hentet fra Felles Studentsystem (FS) 18. juli 2024 02:52:27