LMUENG10217 ENG102 Kultur, samfunn, litteratur i USA og Canada (5-10) (Vår 2020)

Fakta om emnet

Studiepoeng:
15
Ansvarlig avdeling:
Fakultet for lærerutdanninger og språk
Studiested:
Halden
Emneansvarlig:
Kathrine Staksrud
Undervisningsspråk:
Engelsk
Varighet:
½ år

Emnet er tilknyttet følgende studieprogram

Emnet er obligatorisk for studenter som velger engelsk som

  • masterfordypning (150 studiepoeng) i Grunnskolelærerutdanning 5-10

  • undervisningsfag (90 studiepoeng) i kombinasjon med Profesjonsrettet pedagogikk som masterfordypning i Grunnskolelærerutdanning 5-10

  • undervisningsfag (60 studiepoeng) i kombinasjon med Norsk eller Tysk som masterfordypning i Grunnskolelærerutdanning 5-10

Anbefalte forkunnskaper

Emnet bygger på ENG101.

Undervisningssemester

2. semester (vår).

Studentens læringsutbytte etter bestått emne

Kunnskap

Kandidaten har

  • kunnskap om læreplanen med vekt på engelsk som både redskaps- og dannelsesfag

  • kunnskap om kulturelt mangfold i USA og andre engelskspråklige land

  • kunnskap om historiske, geografiske, politiske og sosioøkonomiske forhold i USA

  • kjennskap til et utvalg skjønnlitteratur og verktøy for litterær analyse

  • kunnskap om levesett og kulturuttrykk med vekt på tekster for barn og unge

  • innsikt i språkstimulerende bruk av analoge og digitale tekster i undervisningen

  • kunnskap om normer for akademisk tekstproduksjon, ansvarlig kildebruk (inkl. digitale kilder) og personvern

Ferdigheter

Kandidaten kan

  • anvende fagkunnskapen didaktisk og reflektert i henhold til gjeldende læreplan

  • bruke målspråket sikkert og funksjonelt muntlig og skriftlig og være en god språkmodell for elevene

  • tilpasse undervisnings- og vurderingsformer for å utvikle elevenes tekst- og språkkompetanse

  • legge til rette for elevenes utforskning av levesett, kulturuttrykk og mangfold i engelskspråklige land ved bruk av varierte læremidler og multimodale kilder

Generell kompetanse

Kandidaten kan

  • utvise holdninger som er tjenlige for å undervise i engelsk ved å være seg bevist sin rolle som språkmodell, tilrettelegger og veileder i tråd med skolens etiske grunnverdier og ansvar for barns og unges personlige vekst

  • formidle relevant fagstoff og kommunisere på engelsk på en måte som er tilpasset målgruppen

  • arbeide selvstendig og sammen med andre for å fremme elevers læring og utvikling i engelskfaget

Innhold

Studentene vil arbeide videre med Kunnskapsløftet med vekt på to av kjerneelementene i Læreplan i engelsk, og møte med engelskspråklige tekster for å kunne se engelsk som både et redskaps- og et dannelsesfag. I didaktikk vil litteratur- og kulturpedagogikk stå sentralt.

Emnet gir en innføring i historiske, geografiske, politiske og sosioøkonomiske forhold i Nord-Amerika. Undervisningen og diskusjoner vil gi studentene anledning til å delta i en kulturanalyse av både den dominante kulturen og mangfoldet i USA som fellesverdier, tenkemåter og symboler. I tillegg vil studentene lese litteratur fra USA og Canada i form av et utvalg romaner, noveller, skuespill, dikt og tekster for barn og unge. Det gis en innføring i litterær analyse og hvordan læreren kan vurdere, velge ut og bruke språkstimulerende tekster tilpasset målgruppen.  Gjennom emnet arbeider studentene med metoder og analoge og digitale verktøy som tilrettelegger for elevenes utforsking av levesett, kulturuttrykk og mangfold i engelskspråklige land.

Studentene vil også arbeide videre med å utvikle innsikten i normer for akademisk tekstproduksjon, ansvarlig kildebruk og personvern.

Undervisnings- og læringsformer

Undervisningen blir gitt i seminar- og gruppetimer. Læringsplattform og andre digitale verktøy er en integrert del av emnet.

Arbeidsomfang

Emnet er beregnet til totalt 400 timers arbeidsinnsats, inkl. timeplanlagt undervisning, selvstudium, arbeidskrav, eksamensforberedelser og eksamensgjennomføring.

Praksis

Det er tre uker praksis i 2. semester. Se nærmere informasjon i programplan for Grunnskolelærerutdanning 5-10 og Plan for praksis (5-10).

ENG102 har hovedansvar for praksisperioden. Det er knyttet arbeidskrav til praksisperioden; se pkt. Arbeidskrav.

Arbeidskrav - vilkår for å avlegge eksamen

  1. 80 % obligatorisk oppmøte

  2. Et essay knyttet til litteratur (individuelt, skriftlig)

  3. Deltakelse på profesjonsdager

  4. En individuell skriftlig observasjonsoppgave knyttet til kulturkunnskap og didaktikk,  med påfølgende digital og multimodal presentasjon i peer review av medstudenters presentasjoner (jf. Plan for praksis) 

  5. Individuell praksisrapport etter mal (jf. Plan for praksis)

  6. Praksis må være bestått (jf. Plan for praksis)

Arbeidskrav må være godkjent før studenten kan fremstille seg til eksamen.

Eksamen

Individuell skriftlig eksamen, 5 timer

Både språk og innhold teller.
Tillatte hjelpemidler: Engelsk-engelsk ordbok og læreplanen for engelsk.

Karakterregel: A-F.

Sensorordning

To interne eller en intern og en ekstern sensor.

Evaluering av emnet

Tilbakemelding fra studentene våre er avgjørende for at vi skal kunne tilby best mulige emner og studieprogrammer. Dette emnet evalueres på følgende måte:

  • midtsemesterevaluering

  • løpende evaluering/sluttevaluering

Resultatene behandles av/i:

  • lærergruppe

  • studieleder

  • lokalt studiekvalitetsutvalg

Litteratur

Litteraturlisten er sist oppdatert 0802.19. Generelt:

Birketveit, A. & Williams, G. (Red.). (2013). Literature in the English classroom: theory into practice. Bergen: Fagbokforlaget. (kap. 3, 5, 9).

Bjørndal, C. R. P. (2017). Det vurderende øyet. Observasjon, vurdering og utvikling i pedagogisk praksis. Oslo: Gyldendal Akademisk. (168 sider).

Datesman, M., Crandall, J. & Kearny, E. (2014). American Ways: An Introduction to American Culture. Upper Saddle River NJ: Pearson Education.

Drew, I. & Sørheim, B. (2016). Using technology. In English Teaching Strategies: Methods for English teachers of 10 to 16-year olds. 3.utg. Oslo: Det Norske Samlaget. (s. 204-216)

Dypedahl, M. & Eschenbach, J. (2014). Interkulturell kompetanse i språkundervisningen. I C. Bjørke, M. Dypedahl & G.-A. Myklevold (Red.), Fremmedspråksdidaktikk. Oslo: Cappelen Damm Akademisk. (s. 157-167)

Ernst-Slavit, G. & Wenger, K. J. (1998). Using Creative Drama in the Elementary ESL Classroom. TESOL Journal, Summer, 30-33.

Griffith, K. (2013). Writing Essays about Literature. A Guide and Stylesheet. (9th edition). Boston: Heinle.

Guest, M. (2002). A critical 'checkbook' for culture teaching and learning. ELT Journal 56/2 April, 154-161.

Munden, J. (2014). Kap. 14 'Culture and Society' og Kap. 15 'Books, Films and Songs' i Engelsk på mellomtrinnet: A teacher's guide. Oslo: Gyldendal Akademiske. (s. 306-348)

Til oppslag:

Fremmedspråksenterets Læringsressurser: http://www.fremmedspraksenteret.no/nor/ fremmedspraksenteret/larings---ressurser/om-vare-laringsressurser?lang=nor

Et utvalg litterære tekster.

Romaner og skuespill:

Alexie, S. [2007] (2015). The Absolutely True Story of a Part-Time Indian. London: Andersen Press Limited.

Dumas, F. (2003). Funny in Farsi. A Memoir of Growing Up Iranian in America. New York: Random House.

Miller, A. Death of a Salesman. [1949] (1998). New York: Penguin.

Salinger, J. D.  The Catcher in the Rye. [1945] (2001). Boston, New York & London: Little, Brown & Co.

Barne- og ungdomslitteratur

I tillegg skal studentene velge en klassisk (før 1950) og en moderne (etter 1950) barne- eller ungdomsbok fra listen nedenfor. Studentene kan også velge andre bøker fra USA eller Canada i samråd med faglærer.

Baum, L. F. The Wonderful Wizard of Oz. [1900] (2000). Singapore: Harper Collins.

Burnett, F. H. The Secret Garden. [1911] (2010). New York: Harper Collins.

Montgomery, L. M.  Anne of Green Gables. [1908] (2014). New York: Black & White Classics.

Scieszka, J. & L. Smith. (1992). The Stinky Cheeseman and Other Fairly Stupid Tales. New York & London: Penguin.

Simon, F. (2009). Horrid Henry´s Stinkbomb. Naperville, Ill.: Sourcebooks, Inc. (eller en annen bok fra Horrid Henry-seriene).

Strong, J. (2007). My Granny´s Great Escape. London: Puffin Books.

White, E. B. Charlotte´s Web. [1952] (1980). New York: Harper Collins. eller  Stuart Little. [1945] (1973). New York: Harper Collins.

Alle studenter må dessuten ha tilgang til en engelsk-engelsk ordbok, for eksempel Collins Cobuild Dictionary, Longman Dictionary of Contemporary English, Oxford Advanced Learner's Dictionary eller en annen ordbok beregnet på brukere som ikke har engelsk som morsmål (Learner's dictionaries).  

Alt materiale som blir delt ut i forbindelse med undervisning og/eller lagt ut på læringsplattformen regnes også som pensum.

Sist hentet fra Felles Studentsystem (FS) 18. juli 2024 02:52:24