LPY1P18 Praksisperiode 1 (Høst 2020)
Fakta om emnet
- Studiepoeng:
- 0
- Ansvarlig avdeling:
- Fakultet for lærerutdanninger og språk
- Studiested:
- Praksis ved videregående skole.
- Undervisningsspråk:
- Norsk
- Varighet:
- ½ år
Emnet er tilknyttet følgende studieprogram
Obligatorisk emne i studiet Praktisk-pedagogisk utdanning for yrkesfag for trinn 8-13, deltid.
Absolutte forkunnskaper
Ingen
Undervisningssemester
1. semester (høst).
Studentens læringsutbytte etter bestått emne
Kunnskap
Studenten:
-
har kunnskap om anvendelse av pedagogikk og yrkesdidaktikk i ledelse av læreprosesser i klasserom/verksted/bedrift/virksomhet
-
har kunnskap om yrkesdifferensiering og yrkesrelevans i opplæringen i program- og fellesfag
-
har kunnskap om yrkesrelevant opplæring i forhold til dagens og framtidenes krav, i eget og andre yrker, innen eget utdanningsprogram
-
kjenner til og kan gjennomføre opplæring i digitale og teknologirike læringsarenaer
Ferdigheter
Studenten:
-
kan planlegge, begrunne, gjennomføre, lede, vurdere og dokumentere yrkesrelevant og samfunnstjenlig fag- og yrkesopplæring i klasserom/verksted/bedrift/virksomhet, tilpasset elevenes/lærlingenes/lærekandidatens behov
-
kan lese, analysere og anvende læreplaner
-
kan vurdere, dokumentere og bidra til elevers/lærlingers/lærekandidaters læring og utvikling og gi læringsfokuserte tilbakemeldinger
-
kan reflektere over egen læring og utvikling med utgangspunkt i bransjenes og samfunnets kompetansebehov
-
kan bruke ulike digitale verktøy i eget arbeid og i elevenes/lærlingens/lærekandidatenes læringsarbeid i klasserom/verksted/bedrift/virksomhet
-
kan reflektere over og viser vilje og evne til å endre og utvikle egen praksis som følge av veiledning
-
kan kommunisere og samarbeide på en respektfull og trygg måte med elever/lærlinger/lærekandidater i klasserom og verksted
-
kan vise hvordan du kan samarbeide med fellesfaglærere for å legge til rette for yrkesrettet og interessedifferensiert opplæring i alle fag.
Generell kompetanse
Studenten:
-
kan planlegge, begrunne, gjennomføre, vurdere og dokumentere samfunnstjenlig og yrkesrelevant opplæring i klasserom/verksted/bedrift/virksomhet, preget av demokratisk ledelse, elevmedvirkning og tilpasset elevenes/lærlingenes/lærekandidatenes kompetanse og yrkesvalg
-
kan legge til rette for entreprenørskap, nytenkning og innovasjon, og at lokalt arbeids-, samfunns- og kulturliv involveres i opplæringen
-
kan reflektere over egen undervisning
-
kan vise forståelse for og anvende grunnleggende etiske verdier i yrkesopplæringen i skole/bedrift/virksomhet
Innhold
Praksisperiode en er nært knyttet opp til emnet LPY10017 Ledelse av læreprosesser, med fokus på planlegging, gjennomføring og evaluering av undervisning i klasserom, verksted og bedrift/virksomhet.
Undervisnings- og læringsformer
Veiledet praksis.
Arbeidsomfang
Perioden består av veiledet pedagogisk praksis i 25 dager. Studenten skal undervise i klasserom/verksted/bedrift/virksomhet i 8-12 timer pr. uke. I tillegg skal det settes av tid til før- underveis- og etterveiledning, 2-3 timer i uken. Studenten følger veileder og skal samlet ha en arbeidsuke lik en yrkesfaglærer i 100 % stilling. Det forventes at studenten skal ta del i skolehverdagen med dens ulike aktiviteter. Eksempler på dette er planlegging, møter, samarbeid med kollegaer, foresatte, elevtjeneste, eksterne samarbeidspartnere og bedrifter og virksomheter.
Praksis
Praksisen gjennomføres i 1. semester i videregående opplæring på studentenes yrkesfaglige programområde og fordeles på de ulike trinnene i programområdet.
- Praksisveileder har ansvar for veiledning og vurdering av studenten i praksisen.
- Fagansatt fra HiØ har ansvar for oppfølging av studenten gjennom praksisopplæringen.
- Studenter som er ansatt i undervisningsstilling i sitt programområde i videregående opplæring kan søke om å få gjennomføre 1. praksisperiode på egen arbeidsplass under veiledning av godkjent veileder.
- Praksisen kan organiseres individuelt, i par eller i grupper på tre. Det må imidlertid sikres et individuelt timetall på minimum 4 timer pr. uke.
- Fravær i praksis tas igjen etter avtale med praksisveileder.
Praksisskolen er, i samarbeid med HiØ, ansvarlig for at praksisopplæringen skjer i samsvar med Emneplan for praksisperiode 1 og retningslinjer for praksis. Fagansatte organiseres med ansvar for bestemte studenter for hver periode som de holder kontakt med i praksisopplæringen. De gjør avtaler med studenten om tid for å komme og være med i klasserommet, samt ha en trepartsamtale med studenten og praksisveileder etter undervisningen. Praksisskolene har ansvar for å vurdere studenten i praksisopplæringen og skal skrive rapport fra perioden som sendes til HiØ sammen med lønnskjema.
Arbeidskrav - vilkår for å avlegge eksamen
Ingen. Se pkt. Eksamen.
Eksamen
Praksisperiode 1 vurderes til bestått/ikke bestått.
For å få bestått praksis blir studenten vurdert i forhold til oppnådd læringsutbytte og forutsetter at studenten har vært tilstede i praksisperioden i henhold til pkt. arbeidsomfang.
Praksisperiode 1 må være bestått før studenten kan fremstille seg til eksamen i emnet LPY10017 Ledelse av læreprosesser.
Sensorordning
Praksisskolene (praksislærer og hovedkontakt) er ansvarlig for vurderingen i praksisperioden. Rapport med vurdering fra praksisveileder sendes HiØ senest to uker etter avsluttet praksis.
Vilkår for ny/utsatt eksamen
Det er bare adgang til å ta praksisperioden om igjen én gang ved ikke bestått praksisperiode. Får kandidaten vurdert samme praksisperiode til «Ikke bestått» to ganger, må studiet normalt avbrytes.
Evaluering av emnet
Studieprogrammet evalueres hvert semester, studentene svarer skriftlig på et evalueringsskjema fra programansvarlig. Evalueringen omfatter undervisning og praksis.
Litteratur
Se emnebeskrivelse for LPY10017 Ledelse av læreprosesser.