LMUNOR10417 NOR104 Litteraturhistorie og litteraturformidling (5-10) (Høst 2020)
Fakta om emnet
- Studiepoeng:
- 15
- Ansvarlig avdeling:
- Fakultet for lærerutdanninger og språk
- Studiested:
- Halden
- Undervisningsspråk:
- Norsk
- Varighet:
- ½ år
Emnet er tilknyttet følgende studieprogram
Emnet er obligatorisk for studenter som velger norsk som
- masterfordypning (150 studiepoeng) i Grunnskolelærerutdanning 5-10
- undervisningsfag (90 studiepoeng) i kombinasjon med Profesjonsrettet pedagogikk som masterfordypning i Grunnskolelærerutdanning 5-10
- undervisningsfag (60 studiepoeng) i kombinasjon med Matematikk eller Engelsk som masterfordypning i Grunnskolelærerutdanning 5-10
Absolutte forkunnskaper
- Bestått praksisperioder i 2. studieår
- Bestått NOR101 (5-10)
Undervisningssemester
5. semester (høst)
Studentens læringsutbytte etter bestått emne
Kunnskap
Kandidaten
-
har kunnskaper om ulike litteraturteoretiske perspektiver
-
har litteraturhistorisk oversikt og kunnskaper om sentrale verk i nordisk fiksjonslitteratur og sakprosa
-
har innsikt i den faglige debatten om litterær kanon, dannelse og literacy
-
har utvidede kunnskaper om ulike sjanger og medium og innsikt i hvordan elever fra 5.-10. trinn utvikler kunnskaper om disse.
Ferdigheter
Kandidaten
-
kan tolke skjønnlitterære tekster
-
kan sette sentrale nordiske tekster inn i en historisk, kulturhistorisk og sosial kontekst
-
kan veilede elever i litteraturforståelse
-
kan legge til rette for litteraturundervisning i ungdomsskolen
-
kan anvende vitenskapsteoretisk og metodisk kunnskap i utformingen av en egen, profesjonsrettet FoU-oppgave
-
kan uttrykke seg korrekt og være stø i både bokmål og nynorsk rettskrivning
Generell kompetanse
Kandidaten
-
har innsikt i norskfagets idégrunnlag og historie
-
har innsikt i nyere norskfaglig forskning
-
har et kritisk blikk på norskfagets innhold
-
har forståelse for norskfagets plass i skolens samfunnsoppdrag og kan se faget i et større dannelsesperspektiv
-
kan rettlede elever i arbeidet med tekster slik t de kan utvikle seg selv, skaffe seg kunnskap og forberede seg for aktiv deltaking i samfunnet
Innhold
NOR104 er konsentrert om disse fagområdene:
- tekstlesing i et litteraturteoretisk og kulturhistorisk perspektiv
- tolking og analyse av skjønnlitterære og multimodale tekster
- didaktikk knyttet til skjønnlitteratur og multimodale tekster
- litteraturformidling på tvers av medier
- FoU-oppgave
Undervisnings- og læringsformer
Tilnærmingen til stoffet skjer i hovedsak gjennom forelesinger, arbeid i basisgrupper og individuelt arbeid, og lærestoffet skal bygge på anerkjent forskningsbasert kunnskap. I lærerutdanninga spiller dessuten praksisperiodene en viktig rolle, og samarbeid med praksisskolene åpner for verdifull faglig og didaktisk refleksjon knyttet mot emnets læringsutbytte.
Digitale arbeidsmåter i emnet er blant anna:
Innføring i andre digitale undervisningsverktøy smartbøker / digitale bøker og andre digitale medium, videreutvikling av tekstbehandling med tanke på større tekstmengder og sitat-/referanseteknikk, videreutvikling av presentasjonsverktøy til forskningsformidling. Studentene skal kjenne lover, regler og retningslinjer om opphavsrett og behandling av elevers, foresattes og kollegaers personopplysninger.
Det arrangeres et FoU-seminar i samarbeid med pedagogikk der studentene får fordype seg i metode og problemstilling. Det er obligatorisk deltakelse på FoU-seminaret.
Arbeidsomfang
Emnet er beregnet til totalt 400 timers arbeidsinnsats, inkl. timeplanlagt undervisning, selvstudium, arbeidskrav, eksamensforberedelser og eksamensgjennomføring.
Praksis
Det er tre uker praksis i 5. semester. Se nærmere informasjon i programplan for Grunnskolelærerutdanning 5-10 og Plan for praksis (5-10).
PED102 har hovedansvar for praksis.
Arbeidskrav - vilkår for å avlegge eksamen
NOR104 har ett arbeidskrav som omhandler sentrale faglige tema i dette emnet, og tre arbeidskrav som er knyttet opp mot det individuelle arbeidet med FoU-oppgaven.
-
Levere problemstilling til FoU-oppgaven (jf. Plan for praksis)
-
Delta i veiledning knyttet til FoU-oppgaven (jf. Plan for praksis)
-
Deltakelse på FoU-seminar (jf. Plan for praksis)
-
Skriftlig oppgave om skjønnlitteratur eller multimodale tekster (målform: nynorsk)
Alle arbeidskrav må være godkjent før studenten kan framstille seg til eksamen. Dersom et arbeidskrav ikke blir godkjent, får studenten ett nytt forsøk.
Eksamen
Sluttvurdering i emnet består av to deleksamener:
Deleksamen 1. Individuell FoU-oppgave (vekting 50 %)
Målform: bokmål eller nynorsk (valgfritt)
Oppgaven kan gjennomføres alene eller i par. Omfang på 5 000 ord hvis man skriver alene, eller 6 000 ord (+ /- 10 %) eksklusiv innholdsfortegnelse, litteraturliste og vedlegg.
Oppgaven skal være profesjonsrettet med tematisk forankring i pedagogikk og fagdidaktikk. Det innebærer at den skal knyttes til praksisfeltet eller andre sider ved skolens virksomhet, samt fagdidaktikk rundet emnets innhold.
Karakterregel: A.F
Deleksamen 2. Individuell muntlig eksamen (vekting 50 %), varighet ca. 30 minutter
Målform: bokmål
Tillatte hjelpemidler: Kunnskapsløftet og godkjent ordbok/ordliste.
Karakterregel: A-F.
Begge deleksamener må være bestått for å få samlet karakter i emnet (A-F).
Sensorordning
Begge deleksamenen: en intern og en ekstern sensor.
Vilkår for ny/utsatt eksamen
Ved ikke bestått på FoU-oppgaven (deleksamen 1), kan studenten levere omarbeidet versjon av oppgaven én gang til ny sensur.
Ved ønske om forbedring av bestått karakter på FoU-oppgaven, må studenten skriven ny oppgave med ny problemstilling.
Evaluering av emnet
Studentene får anledning til å delta i evaluering av emnet (EVA3). Resultatene behandles av studieleder og av faglærerne som er knyttet til emnet.
Litteratur
Litteraturlista er sist oppdatert 18.01.19
Litteratur knyttet til FoU-oppgavenPostholm, May Britt (2009). Forsknings- og utviklingsarbeid i skolen. Oslo: Universitetsforlaget. (120 sider)
Teori Andersen, Per Thomas (2012). Norsk litteraturhistorie (2. utgave). Oslo: Universitetsforlaget. (utdrag, ca. 350 sider)
Nordstoga, Sveinung & Kirsten L. Kruse (red.) (2014). Den moglege sjølvoverskridinga. Norskfaget som danningsfag. Oslo: Abstrakt forlag. (219 sider)
Andersen, Per Thomas, Gitte Mose & Thorstein Norheim (2012): Litterær analyse - en innføring; Oslo: Pax forlag (utdrag ca. 158 sider)
Skjønnlitteratur
Tekstene som er merket med asterisk (*) er tilgjengelige som gratis e-bøker.
Primærtekster:
Islendingesaga: Soga om Gisle Sursson (*)
Ludvig Holberg: Erasmus Montanus (*)
H.C Andersen: 4 eventyr (NB. Skal leses på dansk)
Bjørnstjerne Bjørnson: Synnøve Solbakken (*)
Henrik Ibsen: Vildanden (*)
Amalie Skram: Lucie (*)
Knut Hamsun: Sult (*)
August Strindberg: Fröken Julie (*) (skal leses på svensk)
Karen Blixen. to noveller (NB. skal leses på dansk)
Aksel Sandemose: En flyktning krysser sitt spor (*)
Tarjei Vesaas: Is-slottet (*)
Dag Solstad: Genanse og verdighet (*)
Per Olof Enquist: Kapten Nemos bibliotek (NB: skal leses på svensk)
Novellekompendium
6 noveller og korttekster fra perioden fra ca. 1500 til ca år 2018
Diktkompendium Et utvalg på ca. 30 dikt fra barokken til i dag. Henrik Wergeland, Sigbjørn Obstfelder, Olaf Bull, Karin Boye, Rolf Jacobsen, Tarjei Vesaas, Alf Prøysen, Olav. H. Hauge og minst ett dansk dikt skal være representert.