LMUNAT10420 NAT104 Kjemi og geologi (5-10) (Høst 2020)
Fakta om emnet
- Studiepoeng:
- 15
- Ansvarlig avdeling:
- Fakultet for lærerutdanninger og språk
- Studiested:
- Halden
- Emneansvarlig:
- Espen Braaten
- Undervisningsspråk:
- Norsk
- Varighet:
- ½ år
Emnet er tilknyttet følgende studieprogram
Emnet er obligatorisk for studenter som velger naturfag som undervisningsfag (60 studiepoeng) i Grunnskolelærerutdanning 5-10.
Absolutte forkunnskaper
Bestått praksisperioder i 1. og 2. studieår
Undervisningssemester
5. semester (høst) (kull 2018 og kull 2019)
Studentens læringsutbytte etter bestått emne
Kunnskap
Kandidaten
-
har tilegnet seg grunnleggende kunnskaper i kjemi og geofag
-
har kjennskap til sikkerhet på laboratoriet og i felt for studenter og lærere
-
har kjennskap til fornybare og ikke-fornybare energikilder gjennom samfunnsmessige, miljømessige og etiske problemstillinger
-
har kjennskap til uorganiske stoffers inndeling, betydning og navnsetting,
-
forstår oppbygningen av det periodiske system
-
har kjennskap til enkle kjemiske reaksjoner, separering av stoffer, analyse av ukjent stoff, balansering av ligninger, nøytralisasjon, pH og buffer
-
har innsikt i didaktisk forskning om undervisning og læring i naturfag med fokus på begrepsdanning, kritisk tenkning og argumentasjon med særlig vekt på kjemi og geofag
-
kjenner til viktigheten av å bruke ulike former for modeller for å visualisere ytre og indre geologiske prosesser på jorda med fokus på vanlige norske mineraler og bergarter
Ferdigheter
Kandidaten
-
kan planlegge og gjennomføre undervisning inne og ute og anvende varierte metoder og modeller som fremmer elevenes begrepslæring, kreativitet og utforskning
-
kan behandle kjemiske stoffer på et laboratorium samt konsentrater av syrer og baser
-
kan formidle krav til sikkerhet i naturfagundervisning, og kunne praktisere dette
-
kan anvende periodesystemet til å forklare oppbygging av molekyler og kjemiske reaksjoner
-
kan navnsette og forklare dannelsen av ulike mineraler og prosesser geologisk og kvartærgeologisk
-
har innsikt i å reorientere elevers hverdagsforestillinger
-
kan organisere ekskursjoner til geologiske områder med mange relevante elementer
Generell kompetanse
Kandidaten
-
kan bruke gjeldende læreplan for mellom- og ungdomstrinnet som utgangspunkt for naturfagundervisning
-
kan behandle kjemikalier og legge opp en undervisning hvor viktige prinsipper i kjemi og geofag blir belyst både ved demonstrasjoner og via øvelser med studentene
-
kan anvende digitale ferdigheter i undervisning i kjemi og geofag
-
forstår logikken fra periodesystemet til molekyler og kjemiske reaksjoner
-
innsikt i evner og holdninger hos elever med ulik sosial og kulturell bakgrunn for å skape positiv interesse for realfag, didaktikk og naturfaglig tenke- og arbeidsmetoder
-
kan benytte modeller og eksempler fra nettbaserte undervisningsformer
-
kan finne, vurdere og henvise til naturfaglig og naturfagdidaktisk forskning, informasjon og fagstoff og anvende dette i undervisning.
-
har innsikt i vitenskapsteori og fagdidaktisk forskning om undervisning og læring i naturfag.
Innhold
Emnet skal gi faglig trygghet i sentrale områder av naturfaget for trinn 5-10. Det legges særlig stor vekt på miljø og bærekraftig utvikling. Det legges vekt på å utvikle kompetanse i å undervise elever slik at de videreutvikler og opprettholder oppdagerglede, undring, naturglede og ansvarsfølelse. Utdanningen skal også ivareta videreutviklingen av studentens egen kompetanse i å lede utforskende arbeid, systematisere og i å videreutvikle elevenes utforskende ferdigheter. Didaktikk og fag skal ses i sammenheng.
Innholdet er i tråd med de nasjonale retningslinjene utarbeidet med basis i Kunnskapsdepartementets forskrift for grunnskolelærerutdanning trinn 5-10, som ble vedtatt 7. juni 2016.
grunnleggende kunnskaper i kjemi og geofag
ivareta sikkerhet for elever og lærer
praktisk undervisningsarbeid ved ekskursjoner og i laboratoriet
holdninger til fagområdet samt bearbeide elevenes hverdagsforestillinger
fokus på evner og holdninger hos elever med ulik sosial og kulturell bakgrunn for å skape positiv interesse for realfag, didaktikk og naturfaglig tenke- og arbeidsmetoder
hverdagskjemi
Østfolds geologi og landformer, tema for ekskursjon
jordas oppbygning og geologiske utvikling ved bruk av modeller og eksempler fra nettbaserte undervisningsressurser
bruk av digitale verktøy
Undervisnings- og læringsformer
Temaene vil behandles i forelesninger, på ekskursjoner, laboratoriearbeid, selvstudier og gjennom gruppearbeid. Rapporter i etterkant kan være muntlige, skriftlige eller digitale framstillinger. Kameratvurdering kan bli praktisert.
Det arrangeres en FoU-konferanse i samarbeid med pedagogikk og elevkunnskap der studentene presenterer utkast til FoU-oppgaven for medstudenter og lærere. Det er obligatorisk deltakelse på FoU-konferansen.
Arbeidsomfang
Emnet er beregnet til totalt 400 timers arbeidsinnsats, inkl. timeplanlagt undervisning, selvstudium, arbeidskrav, eksamensforberedelser og eksamensgjennomføring.
Praksis
Det er tre uker praksis i 5. semester. Se nærmere informasjon i programplan for Grunnskolelærerutdanning 5-10 og Plan for praksis (5-10).
PED102 har hovedansvar for praksisperioden.
Arbeidskrav - vilkår for å avlegge eksamen
Levere problemstilling til FoU-oppgaven (jf. Plan for praksis)
Delta i veiledning knyttet til FoU-oppgaven (jf. Plan for praksis)
Deltakelse på FoU-konferanse (jf. Plan for praksis)
Gjennomføre 5-7 laboratorieøvelser i kjemi med tilhørende gruppevise rapporter
Delta på en dags geologiekskursjon med tilhørende gruppevis rapport
Arbeidskrav må være godkjent før studenten kan fremstille seg til eksamen.
Eksamen
Sluttvurdering i emnet består av to deleksamener:
Deleksamen 1. Individuell FoU-oppgave (vekting 50 %) Oppgaven kan gjennomføres alene eller i par. Omfang på 5000 ord hvis man skriver alene, eller 6000 ord hvis man skriver i par (+/- 10 %) eksklusiv innholdsfortegnelse, litteraturliste og vedlegg.
Oppgaven skal være profesjonsrettet med tematisk forankring i pedagogikk og fagdidaktikk. Det innebærer at den skal knyttes til praksisfeltet eller andre sider ved skolens virksomhet, samt didaktikk rundt emnets innhold
Karakterregel: A-F
Deleksamen 2. Individuell muntlig eksamen (vekting 50 %). Varighet: ca. 30 minutter. Kandidaten eksamineres i faglige og fagdidaktiske temaer. Periodesystem er tilgjengelig .
Karakterregel: A-F.
Begge deleksamener må være bestått for å få samlet karakter i emnet (A-F).
Sensorordning
Deleksamen 1: En ekstern og en intern sensor.
Deleksamen 2: To interne sensorer.
Vilkår for ny/utsatt eksamen
Ved ikke bestått på FoU-oppgaven (deleksamen 1), kan studenten levere omarbeidet versjon av oppgaven én gang til ny sensur.
Ved ønske om forbedring av bestått karakter på FoU-oppgaven, må studenten skrive ny oppgave med ny problemstilling
Evaluering av emnet
Studentene vil få anledning til å evaluere emnet skriftlig og anonymt på tilpasset skjema (EVA3). Emneansvarlig har ansvaret for oppfølging av emneevalueringen.
Litteratur
Litteraturlisten er sist oppdatert 25.08.2016.
Angell, C. (2011). Fysikkdidaktikk. Kristiansand: Høyskoleforlaget.
Dahlin, L. K., Svorkmo, A.-G., & Voll, L. O. (2013). Teknologi og design i skolen. Oslo: Cappelen Damm akademisk.
Dietrichs, E., Hurlen, P., & Toverud, K. C. (2013). Den forunderlige kroppen. Oslo: Gyldendal Undervisning.
Folkvord, K., & Mahan, G. (2015). Engasjerende naturfag : elevaktive og lærerstyrte arbeidsmåter i naturfag i videregående skole. Oslo: Cappelen Damm.
Grimense, A. A., Jerstad, P., & Sletbak, B. (2011). Grunnleggende fysikk for universitet og høgskole. Oslo: Cappelen Damm.
Hannisdal, M., & Ringnes, V. (2013). Kjemi for lærere. Oslo: Gyldendal akademisk.
Hushovd, O. T. (2006). Den forunderlige kroppen - Aktivitetsbok. Oslo: Gyldendal Norsk Forlag.
Knudsen, S. V.; Aamotsbakken, B. & Skjelbred, D. (2007). Tekst i vekst : teoretiske, historiske og analytiske perspektiver på pedagogiske tekster. Oslo: Novus. (247 sider)
Kvammen, P. I., Lie, S., Nyhus, G. C., Vedum, T. V., & Ødegaard, T. (2014). Oppdag Naturen: Biologi for Lærere. Grunnskolelærerutdanning. Oslo: Cappelen Damm akademisk.
Marion, P. v., & Strømme, A. (2008). Biologididaktikk. Kristiansand: Høyskoleforlaget.
Pople, S. (2014). Complete physics for Cambridge IGCSE. Oxford: Oxford University Press.
Ringnes, V., & Hannisdal, M. (2014). Kjemi, fagdidaktikk, kjemi i skolen. Oslo: Cappelen Damm.
Sjøberg, S. (2009). Naturfag som allmenndannelse : en kritisk fagdidaktikk (3. utg.). Oslo: Gyldendal akademisk.
Thorsheim, F., Kolstø, S. D., & Andresen, M. U. (2016). Erfaringsbasert læring : naturfagdidaktikk. Bergen: Fagbokforlaget.