LMUENG10417 ENG104 Kultur, samfunn, litteratur i Storbritannia og Irland (5-10) (Høst 2020)

Fakta om emnet

Studiepoeng:
15
Ansvarlig avdeling:
Fakultet for lærerutdanninger og språk
Studiested:
Halden
Emneansvarlig:
Spiwe Thandabani Rønning
Undervisningsspråk:
Engelsk
Varighet:
½ år

Emnet er tilknyttet følgende studieprogram

Emnet er obligatorisk for studenter som velger engelsk som

  • masterfordypning (150 studiepoeng) i Grunnskolelærerutdanning 5-10

  • undervisningsfag (90 studiepoeng) i kombinasjon med Profesjonsrettet pedagogikk som masterfordypning i Grunnskolelærerutdanning 5-10

  • undervisningsfag (60 studiepoeng) i kombinasjon med Norsk eller Tysk som masterfordypning i Grunnskolelærerutdanning 5-10

Absolutte forkunnskaper

  • Bestått praksisperioder i 1. studieår

Anbefalte forkunnskaper

Bygger på emnene ENG101 (5-10) og ENG102 (5-10) 

Undervisningssemester

3. semester (høst)

Studentens læringsutbytte etter bestått emne

Kunnskap
Kandidaten har

  • god kunnskap om læreplanen og overordnet del med vekt på engelsk som både redskaps- og danningsfag 

  • god kunnskap om de grunnleggende ferdighetene som uttrykt i den gjeldende læreplan

  • grunnleggende kunnskap om kulturelt mangfold som finnes i den engelskspråklige verden med et fokus på Storbritannia og Irland 

  • kunnskap om historiske og politiske forhold i Storbritannia og dets påvirkning av engelsk som et verdensspråk 

  • god kunnskap om interkulturell kompetanse og urbefolkninger fra den engelske språklige verden.  

  • kjennskap til et rikt utvalg sentrale verk i engelskspråklig litteraturtradisjon, med vekt på litteratur, dikt, film og andre kulturelle uttrykk som kan brukes i undervisningen

  • kunnskap om teksters struktur og språklige virkemidler, kritiske, analytiske og didaktiske tilnærminger til skjønnlitteratur og andre typer sammensatte tekster

  • god kunnskap om normer for akademisk tekstproduksjon, ansvarlig kildebruk og personvern (inkl. elektroniske kilder).

Ferdigheter
Kandidaten kan

  • anvende fagkunnskapen didaktisk og reflektert i henhold til gjeldende læreplan og kritisk vurdere egen undervisning

  • bruke målspråket sikkert og funksjonelt muntlig og skriftlig

  • velge ut og tilrettelegge arbeid med analoge og digitale tekster fra engelskspråklige land, med fokus på lese- og læringsstrategier

  • tilpasse undervisning og vurderingsformer for å utvikle elevenes lese- og skrivekompetanse i engelsk 

Generell kompetanse
Kandidaten kan

  • utvise holdninger som er tjenlige for å undervise i engelsk ved å være seg bevisst sin rolle som språkmodell, tilrettelegger og veileder i tråd med skolens etiske grunnverdier og ansvar for barn og unges personlige vekst

  • arbeide selvstendig og sammen med andre for å fremme elevers læring og utvikling i engelskfaget i og med digitale teknologi 

  • utvikle og vedlikeholde egen språklig kompetanse

  • være en aktiv bidragsyter i  det engelske fagfellesskapet og ha en beredskap for å anvende ny kunnskap og forskning innenfor faget

Innhold

Studentene vil arbeide videre med LK20, både overordnet del og læreplanen i engelsk, for å kunne se engelsk som både et redskaps- og et danningsfag. I didaktikk vil litteratur- og interkulturell pedagogikk stå sentralt.  Studentene skal utføre forskningsprosjekter i praksisperioden. I denne sammenheng vil de lese, analysere og diskutere vitenskapelige artikler som omhandler forskning i engelskundervisningen. Studentene vil også arbeide videre med å utvikle innsikten i normer for akademisk tekstproduksjon, ansvarlig kildebruk og personvern.

Emnet gir en innføring i levemåter og tradisjoner i ulike samfunn i den engelskspråklige verden med fokus på de historiske og politiske forhold i Storbritannia og dets påvirkning til engelsk som et verdensspråk. Studentene vil lese tekster som gir innsikt i den engelskspråklige verden. De skal også lese litteratur fra Storbritannia og Irland i form av et utvalg romaner, noveller og dikt. Hovedvekten av tekstene skal være tekster for barn og ungdommer, i både analogt og digitalt format.

Det arbeides videre med litterær analyse og hvordan læreren kan vurdere, velge ut og bruke språkstimulerende tekster tilpasset mellom- og ungdomstrinnene. Gjennom emnet arbeider studentene med flere tilnærminger til tekster som tilrettelegger for elevenes utforsking av levesett, kulturuttrykk og mangfold i engelskspråklige land. Det jobbes videre med utviklingen av profesjonsfaglig digital kompetanse (pfdk) med hovedfokus på hvordan IKT kan integreres i elevens arbeid med litteratur og språklæring. Undervisningen vil gi studentene anledning til å diskutere mangfoldet i den engelskspråklige verden og i Norge. De skal få innsikt i den multikulturellismen som har sine røtter i Storbritannias historiske imperium. 

Undervisnings- og læringsformer

Undervisningen blir gitt i forelesninger, seminarer og gruppetimer. Læringsplattform og andre digitale verktøy er en integrert del av emnet.

Arbeidsomfang

Emnet er beregnet til totalt 400 timers arbeidsinnsats, inkl. timeplanlagt undervisning,selvstudium, arbeidskrav, eksamensforberedelser og eksamensgjennomføring.

Praksis

Det er tre uker praksis i 3. semester. Se nærmere informasjon i programplan for Grunnskolelærerutdanning 5-10 og Plan for praksis (5-10).

ENG104 har hovedansvar for praksisperioden. Det er knyttet arbeidskrav til praksis, se pkt. Arbeidskrav.

Arbeidskrav - vilkår for å avlegge eksamen

  1. 80 % obligatorisk oppmøte

  2. En leselogg basert på emnets litteratur (individuell, skriftlig, digitalt)

  3. En skriftlig oppgave tilknyttet kulturkunnskap med krav til bruk og dokumentasjon av sekundærlitteratur (individuell, skriftlig)

  4. Presentasjon av en barne- eller ungdomsbok (individuell, muntlig, med bruk av digitale presentasjonsverktøy)

  5. Deltakelse på profesjonsdager

  6. En individuell oppgave med skriftlig innlevering, jf. Plan for praksis

  7. Praksisrapport etter mal, jf. Plan for praksis

  8. Praksis må være bestått, jf. Plan for praksis

Arbeidskrav må være levert til fastsatt tid og godkjent før studenten kan fremstille seg til eksamen.

Eksamen

Individuell skriftlig eksamen, fem timer

Tillatt hjelpemiddel:

  • Godkjent engelsk-engelsk ordbok.

  • Gjeldende læreplan i engelsk. Gjøres tilgjengelig for kandiatene på eksamensdagen.

  • Overordnet del - verdier og prinsipper for grunnopplæringen. Gjøres tilgjengelig for kandidatene på eksamensdagen.

  • Utskrift av aktuelle tekster fra emnet. Gjøres tilgjengelig for kandidatene på eksamensdagen.

Både språk, struktur, og innhold teller.

Karakterregel: A-F.

Sensorordning

To interne sensorer.

Evaluering av emnet

Tilbakemelding fra studentene våre er avgjørende for at vi skal kunne tilby best mulige emner og studieprogrammer. Dette emnet evalueres på følgende måte:

  • midtsemesterevaluering

  • løpende evaluering/sluttevaluering

Resultatene behandles av/i:

  • lærergruppe

  • studieleder

  • lokalt studiekvalitetsutvalg

Litteratur

Litteraturlisten er sist oppdatert 25. mai 2020

Didaktikk

Birketveit, A. & Williams, G. (Red.). (2013). Literature for the English Classroom: Theory into Practice. Oslo: Fagbokforlaget. (kap. 4, 6-10).

Drew, I. & Sørheim, B. (2016). English Teaching Strategies: Methods for English Teachers of 10 to 16-year-olds (3. utg.) Oslo: Samlaget. (kap. 4, 6).

Griffith, K. (2016). Writing Essays about Literature (9. utg.). Boston: Cengage Learning.

Hughes, A., Marjan, H. & Taylor, N. (2012). Action Research in TEYL: reflections on the global picture from 1996 to 2010. I A. Hasselgreen, I. Drew & B. Sørheim (Red.). The Young Language Learner: Research-based Insights into Teaching and Learning(s. 161-176). Bergen: Fagbokforlaget.

Paran, Amos. (2008). The role of literature in instructed foreign language learning and teaching: An evidence-based survey. Language Teaching 41(4), 465-496.

Utdannings- og forskningsdepartementet. (2020). Kunnskapsløftet: Læreplan i engelsk og Overordnet del 

Litteratur og kultur

Felles romaner:

Tolkien, J.R.R. (2011). The Hobbit . Graphic Novel version  London: Harper Collins Publishers Ltd 

Orwell, G.(1949). 1984. UK: Penguin books. Audio file on YouTube 

Rowling, J. K. (1997). Harry Potter and the Philosopher's Stone. London: Bloomsbury.

Zephaniah, B. (2014). Terror Kid.  London: Hot Key Books. 

Felles Dikt (finnes på Canvas)

Poetry from [The Norton Anthology of English Literature, Vol. I (6th ed.), London & New York, W.W. Norton & Co. Ltd., 1993. ISBN 0-393-96287-3]

Shakespeare, W. 'Shall I compare thee ?' [Norton p. 810]

'Let me not to the marriage of true minds ' [Norton p. 818]

Poetry from [The Norton Anthology of English Literature, Vol. II (6th ed.), London & New York: W. W. Norton & Co. Ltd., 1993. ISBN 0-393-96289-X]                

Wordsworth, W. 'Daffodils', [Norton p. 186]                

Yeats, W.B. 'Easter 1916', [Norton p. 1878                

Heaney, S.'Digging' [Norton p. 2422]  'Punishment' [Norton p. 2424]                

Thomas, D. 'Fern Hill', [Norton p. 2284]

Hughes, T. 'Daffodils', [From Ted Hughes, Birthday Letters, London: Faber & Faber, 1998, pp. 127-129. ISBN 0-571-19472-9]

Felles noveller (finnes på Canvas)

Green, G. (1967). A Shocking Accident. I G. Green,  May We Borrow Your Husband? United Kingdom: The Bodley Head.

Hughs, T. (1968). The Iron Man: A Children’s Story in Five Nights. United Kingdom: Faber and Faber.

Lawson, H. (1867 - 1922). A Child in the Dark, and a Foreign Father . Hentet: http://www.telelib.com/authors/L/LawsonHenry/prose/trianglesoflife/childdark.html

Selvvalgte skjønnlitterære tekster

Studentene skal velge et utvalg av skjønnlitterære tekster : 1 roman, 1 billedbok/grafisk novel, og 3 dikt/barnerim. Studenten får en liste ved skolestart, men kan velge annen skjønnlitterære tekster enn som finnes på listen i samråd med læreren

Material lagt ut på høgskolens læringsplattform

 Artikler, linker, og bilder blir lagt ut på Canvas gjennom semesteret

Til oppslag og supplement: Burner, T., Carlsen, C. & Kverndokken, K. (Eds.) (2019): 101 Ways to Work with Communicative Skills, Fagbokforlaget

Bøhn, H., Dypedahl, M. & Myklevold, G-A, (Eds.) (2018): Teaching and Learning English, Cappelen Damm Akademisk

Krulatz, A., Dahl, A. & Flognefeldt, M.E., Enacting Multilingualism, from research to teaching practice in the English classroom, Cappelen Damm Akademisk

Nikolajeva, M. & Scott, C. (2006): How Picturebooks Work, Taylor & Francis Ltd

Wiland. S. M. (2016): Reading and Teaching English literature, Cappelen Damm Akademisk

Alle studenter må dessuten ha tilgang til en engelsk-engelsk ordbok, for eksempel Collins Cobuild Dictionary, Longman Dictionary of Contemporary English, Oxford Advanced Learner's Dictionary eller en annen ordbok beregnet på brukere som ikke har engelsk som morsmål (Learners' dictionaries).

Sist hentet fra Felles Studentsystem (FS) 18. juli 2024 02:52:06