LMBPED10117 PED101 Ledelse av og tilrettelegging for elevenes læring (1-7) (Høst 2020)
Fakta om emnet
- Studiepoeng:
- 15
- Ansvarlig avdeling:
- Fakultet for lærerutdanninger og språk
- Studiested:
- Halden
- Emneansvarlig:
- Hilde Sofie Fjeld
- Undervisningsspråk:
- Norsk
- Varighet:
- ½ år
Emnet er tilknyttet følgende studieprogram
Emnet er obligatorisk for studenter i Grunnskolelærerutdanning 1-7 (300 studiepoeng).
Absolutte forkunnskaper
Bestått praksisperiode i 1. studieår.
Undervisningssemester
3. semester (høst).
Studentens læringsutbytte etter bestått emne
Kunnskap
Kandidaten
-
har kunnskap om skolen og lærerens mandat og hvordan skolens styringsdokumenter legger premissene for opplæringen
-
har kunnskap om læring generelt og begynneropplæring spesielt, motivasjon og læringsstrategier tilpasset elevenes kognitive, sosiale og emosjonelle utvikling
-
har kunnskap om sentrale didaktiske prinsipper og varierte arbeids- og vurderingsformer, og verktøy som støtte for vurdering og læring.
-
har kunnskap om grunnleggende ferdigheter og hvordan disse kan fremme elevenes begynneropplæring og videre læring
-
har kunnskap om klasseledelse og om hvordan praktiske, digitaltskapende og estetiske læreprosesser kan påvirke helse, trivsel og læring
-
har kunnskap om etiske perspektiver knyttet til samspill på ulike læringsarenaer
Ferdigheter
Kandidaten
-
kan anvende gjeldende læreplaner for å sikre progresjon i elevenes opplæring
-
kan samarbeide med medstudenter om planlegging, gjennomføring og vurdering av undervisning og begrunne didaktiske valg
-
kan anvende forskningsbasert kunnskap til å utøve god klasseledelse og utvikle et trygt og inkluderende læringsmiljø for elever
Generell kompetanse
Kandidaten
-
kan planlegge, gjennomføre og vurdere undervisning for elever med utgangspunkt i eksisterende rammefaktorer og gjeldende læreplanverk
-
kan bidra til elevenes utvikling av digital dømmekraft og bevissthet om ders ansvar og rett til delaktighet
-
kan bygge relasjoner til og mellom elevene, involvere dem i utviklingen av læringsmiljøet og legge til rette for et trygt faglig og psykososialt miljø
-
kan kritisk reflektere over egen didaktiske kompetanse, ledelseskompetanse og profesjonsetiske dilemmaer
Innhold
Studenten vil gjennom dette emnet få kunnskap om skolens mandat slik det er formulert i opplæringslovens formålsparagraf. Skolens styringsdokument er et viktig arbeidsredskap for læreren, og studenten vil få kunnskap om læreplaners oppbygging og innhold.
Emnet tar utgangspunkt i en forståelse av at lærere i dag jobber i digitale omgivelser.
Læring er et gjennomgående begrep i dette emnet, og studenten skal få kunnskap om ulike læringsteorier og læringsstrategier samt hvordan denne kunnskapen bidrar til å forstå elevenes læring. De grunnleggende ferdighetene er også sentrale. Det gis en innføringen i didaktisk kompetanse, og denne vektlegger varierte arbeidsmetoder, estetiske læreprosesser og vurdering.
Klasseledelse og hvordan digitale omgivelser, læringsmiljøet og estetiske læreprosesser kan påvirke helse, trivsel og læring er også sentralt i dette emnet. I tillegg skal studenten gjøres kjent med lærerprofesjonens etiske plattform slik at innholdet i denne kan bli et hjelpemiddel i studentens refleksjoner rundt egen og andre studenter og læreres profesjonsutøvelse.
Arbeid knyttet til mangfold, identitet og ledelse av skapende kunnskapsprosesser med fokus på kropp i rom (KROM) vil også være tema i dette emnet.
Undervisnings- og læringsformer
Emnet er lagt opp med varierte arbeidsformer som for eksempel forelesninger, artikkelseminarer, rollespill, gruppearbeid og ulike tekstproduksjoner. Ikke alle temaene kan behandles i forelesninger eller seminar, og studenten må derfor beregne selvstudium innenfor enkelte temaområder.
For at studenten skal få trening i arbeidsmåter som brukes i lærerarbeidet samt utvikle sin profesjonsidentitet, vil det legges opp til at studenten får øvelse i å planlegge, gjennomføre og vurdere aktiviteter både individuelt og i grupper. Arbeidsmåtene skal fremme evnen til samarbeid, analyse, drøfting, kritisk refleksjon og estetisk kompetanse i analoge og digitale omgivelser.
Studenten vil gjennom emnet få øvelse i å lese vitenskapelige artikler. Gjennom arbeidskrav og veiledning skal studenten utvikle akademisk lesing, skriving og profesjonsfaglig refleksjon.
Arbeidsomfang
Emnet er beregnet til totalt 400 timers arbeidsinnsats, inkl. timeplanlagt undervisning, selvstudium, arbeidskrav, eksamensforberedelser og eksamensgjennomføring.
Iht. rammeplanen skal religion, livssyn og etikk (RLE) med et omfang tilsvarende 15 studiepoeng være integrert i faget pedagogikk og elevkunnskap. I dette emnet utgjør RLE-komponenten tilsvarende 2 studiepoeng. Læringsutbyttebeskrivelser knyttet til RLE-komponenten i emnet er kursivert.
Praksis
Det er tre uker praksis i 3. semester. Se nærmere informasjon i programplan for Grunnskolelærerutdanning 1-7 og Plan for praksis (1-7).
Arbeidskrav - vilkår for å avlegge eksamen
- Minimum 80 % deltakelse på undervisning
- En individuell, skriftlig akademisk tekst som skal relateres til ett av temaene i emnet. Omfang 1500 ord.
Arbeidskravene må være godkjent av faglærer før studenten kan fremstille seg til eksamen.
Eksamen
Individuell skriftlig skoleeksamen, 5 timer
Alle skriftlige hjelpemidler tillatt.
Karakterregel: A-F.
Sensorordning
En ekstern og en intern sensor.
Evaluering av emnet
Studentene får anledning til å delta i evaluering av de ulike arbeidsformene, pensumlitteratur og egen læringsaktivitet.
Litteratur
Litteraturlisten er sist oppdatert 2. juni 2020.
Befring, E. (2018) De pedagogiske kvalitetene. Løfterike muligheter for barn og unge. Oslo: Universitetsforlaget. Kapittel 1 – 6 (150 s.)
Ertesvåg, S.K. (2014). Kartlegging og utvikling av lærers klasseledelse. I Stray, J.H. & Wittek, L. (Red.). Pedagogikk – en grunnbok. Oslo: Cappelen Damm Akademisk. (13 s.)*
Ertesvåg, S.K. (2014). Klasseledelse – teoretisk perspektiv. I Stray, J.H. & Wittek, L. (Red.). Pedagogikk – en grunnbok. Oslo: Cappelen Damm Akademisk. (17 s.)*
Fjeld, H. (2020). Styring av utdanning. Skolepolitikk og styringsdokumenter. I Fjeld, H., Æsøy, K.O. & Dybvikstrand, T.S. (Red.). Lærerpraksis og pedagogisk teori. Oslo: Universitetsforlaget. (5 s.)*
Follestad, B. & Wroldsen, N. (2017) Sirkel – en metode for relasjonsarbeid og godt læringsmiljø. Bergen: Fagbokforlaget. (79 s.)
Fosse, B.O., Rødnes, K.A. & Brevik, L.M. (2015). Betydningen av å bruke fagbegreper. Bedre skole, 2/15. (4 s.) *
Glaze, A (2018) Å lede med hodet og hjertet. Oslo: Cappelen Damm akademisk. (139 s.)
Hafnor, J.F. (2019). Konteksten, rommene, rammene. Formidling av kunst i skolen gjennom Den kulturelle skolesekken i Østfold. I K.H. Karlsen & G.B. Bjørnstad (Red.). Skaperglede, engasjement og utforskertrang. Nye perspektiver på estetiske- & tverrfaglige undervisningsmetoder som redskap i pedagogisk virksomhet. Oslo: Universitetsforlaget (17 s.) *
Helle, L. (2017). Å tenke didaktisk. Bergen: Fagbokforlaget. (168 s.)
Hoff-Jenssen, R., Bjerke, M.O. & Afdal, H.W. Begynneropplæring med og uten fag (under utgivelse). (Ca. 20 s.)*
Karlsen, K.H. & Bjørnstad, G.B. (2019). Kunstpedagogiske møter i lærerutdanningen. En studie av lærerstudenters oppfatning av dansekunstprosjektet KROM på tvers i grunnskolelærerutdanningen. I K.H. Karlsen & G.B. Bjørnstad (red.). Skaperglede, engasjement og utforskertrang. Nye perspektiver på estetiske- & tverrfaglige undervisningsmetoder som redskap i pedagogisk virksomhet. Oslo: Universitetsforlaget. (s. 123-142) (19 s.) *
Klein, J. (2020) Bærekraftig utvikling i skolen. Oslo: Pedlex (79 s.)
Homework in Primary School: Could it be made more child friendly? Studia Pedagogica volume 21, number 4. (23 s.) http://www.phil.muni.cz/journals/index.php/studia-paedagogica/article/view/1568/1830
Moser, T. (2014). Læring og kropp, i J. H. Stray & L. Wittek (red.) Pedagogikk – en grunnbok (s. 251-269). Oslo: Cappelen Damm Akademisk. (s. 18) *
Mosvold, R. & F. O. Ohnstad (2016). Profesjonsetiske perspektiver på læreres omtaler av elever. Norsk pedagogisk tidsskrift, 100(1), 26–36. (10 s.)
National research council (2018) Summary of How people learn II (10 s.)
https://www.nap.edu/read/24783/chapter/2
Nesse, C.W. & Myhre, C. (2013). Først trodde jeg det bare ville se ut som søppel, men så ble det kunst! I S.B. Hommersand & M. Bakken (Red.) Barn, kunst og kultur. Oslo: Universitetsforlaget. (9 s.)*
Nordahl, T. Mfl (2012) Vurderingspraksis. Oslo: Gyldendal. (51 s.)
Nottingham, J. (2012) Læringsreisen. Hvordan skape aktiv læring og refleksjon i klasserommet. Oslo: Cappelen Damm. Kapittel 1 – 7 (138 s.)
UDIR. Teoretisk bakgrunnsdokument for arbeid med klasseledelse på ungdomstrinnet. (17 s.)
https://www.udir.no/globalassets/filer/klasseledelse/ungdomstrinnet_bakgrunnsdokument_klasseledelse_vedlegg_1.pdf
Ohnstad, F. O. (2018). Profesjonsetikk i skolen. Læreres etiske ansvar. Kristiansand: Høyskoleforlaget (147 s.)
Ohnstad, F. O. (2014). Lærerprofesjonens etiske plattform – og hvordan lærerutdanningen kan bruke den. Bedre skole, 2, 50–57. (7 s.)
Skovholt, K. (2016). Grunnleggende ferdigheter. I Stray, J.E & Wittek, L. (Red.). Pedagogikk – en grunnbok. Oslo: Cappelen Damm Akademisk. (11 s.)*
Skaalvik, E.M. & Skaalvik, S. (2018). Skolen som læringsarena. Selvoppfatning, motivasjon og læring. Oslo: Universitetsforlaget. (s. 21-93, 137-194, 244-275) (160 s.)
Traavik, H. (2009). Grunnleggende ferdigheter: Hvorfor er de så viktige? I H. Traavik, O. Hallås & A. Ørvig (Red.). Grunnleggende ferdigheter i alle fag. Oslo: Universitetsforlaget. (13 s.)*
Østern, T.P. & Engelsrud, G. (2014). Læreren-som-kropp. Kontakt, kommunikasjon og ledelse somlærerkropp. I Østern, A-L. (Red.), Dramaturgi i didaktisk kontekst (s.67–85). Bergen: Fagbokforlaget (18 sider) *
Antall sider 1-7: 1342
Offentlige dokumenter
Forskrift til opplæringslova. (2006). https://lovdata.no/dokument/SF/forskrift/2006-06-23-724
Opplæringslova. (1998). Lov om grunnskolen og den vidaregåande opplæringa.
http://lovdata.no/dokument/NL/lov/1998-07-17-61?q=opplæringslova
Utdanningsforbundet. (2012). Lærerprofesjonens etiske plattform.
http://www.utdanningsforbundet.no/upload/Profesjonsetikk/Lærerprof_etiske_plattform_297x460_uBleed_3110.pdf
Læreplanverket for kunnskapsløftet 2020 Grunnskolen. Pedlex. (128 s.)
Sider fra Utdanningsdirektoratet:
Kompetansepakkene for innføring av ny læreplan
https://www.udir.no/laring-og-trivsel/lareplanverket/fagfornyelsen/kompetansepakke-for-innforing-av-nytt-lareplanverk/
https://www.udir.no/laring-og-trivsel/lareplanverket/grunnleggende-ferdigheter/
https://www.udir.no/laring-og-trivsel/vurdering/
https://www.udir.no/laring-og-trivsel/klasseledelse/