LMBNOR10417 NOR104 Litteraturhistorie og -formidling på tvers av medier (1-7) (Høst 2020)

Fakta om emnet

Studiepoeng:
15
Ansvarlig avdeling:
Fakultet for lærerutdanninger og språk
Studiested:
Halden
Undervisningsspråk:
Norsk
Varighet:
½ år

Emnet er tilknyttet følgende studieprogram

Emnet er obligatorisk for studenter som velger norsk som

  • masterfordypning (150 studiepoeng) i Grunnskolelærerutdanning 1-7
  • undervisningsfag (90 studiepoeng) i kombinasjon med Profesjonsrettet pedagogikk som masterfordypning i Grunnskolelærerutdanning

Absolutte forkunnskaper

  • Bestått praksisperioder i 2. studieår
  • Bestått NOR101 (1-7) og NOR102 (1-7)

Undervisningssemester

5. semester (høst).

Studentens læringsutbytte etter bestått emne

Kunnskap
Kandidaten har

  • kunnskaper om litteraturteori

  • litteraturhistorisk oversikt

  • kunnskaper om sentrale verk i nordisk fiksjonslitteratur med hovedvekt på litteratur for barn og unge i fortid og samtid

  • kunnskaper om strukturer i og oppbygning av multimodale tekster og har innsikt i litteraturformidling på tvers av medier

  • kunnskaper om multimodale teksters plass i skolen og det moderne samfunnet

Ferdigheter
Kandidaten kan

  • tolke skjønnlitterære tekster

  • sette sentrale nordiske tekster inn i en historisk, kulturhistorisk og sosial kontekst

  • veilede elever i litteraturforståelse

  • lese og analysere multimodale tekster og digitalisert litteratur

  • sammenlikne tekster laget for barn med hensyn til innhold, form og funksjon

  • legge til rette for litteraturundervisning på trinn 1-7 og utvikle elevenes kommunikative ferdigheter i samtaler om litteratur 

  • anvende vitenskapsteoretisk og metodisk kunnskap i utformingen av en egen, profesjonsrettet FoU-oppgave

Generell kompetanse
Kandidaten

  • har innsikt i norskfagets idégrunnlag og historie

  • har innsikt i nyere norskfaglig forskning

  • har et kritisk blikk på norskfagets innhold

  • har forståelse for norskfagets plass i skolens samfunnsoppdrag og kan se faget i et større dannelsesperspektiv

  • kan rettlede elever i arbeidet med tekster slik at de kan utvikle seg selv, skaffe seg kunnskap og forberede seg for aktiv deltaking i samfunnet

  • utvikler identiteten sin som norsklærer

  • kjenner lover, regler og retningslinjer om opphavsrett og behandling av elevers, foresattes og kollegaers personopplysninger 

Innhold

NOR104 er konsentrert om disse fagområdene:

  • tekstlesing i et litteraturteoretisk og kulturhistorisk perspektiv
  • tolking og analyse av multimodale tekster og digitalisert litteratur
  • fagdidaktikk knyttet til skjønnlitteratur, med hovedvekt på barnelitteratur
  • litteraturformidling på tvers av medier
  • FoU-oppgave

Undervisnings- og læringsformer

Tilnærmingen til stoffet skjer i hovedsak gjennom forelesinger, arbeid i basisgrupper og individuelt arbeid, og lærestoffet skal bygge på anerkjent forskningsbasert kunnskap. I lærerutdanninga spiller dessuten praksisperiodene en viktig rolle, og samarbeid med praksisskolene åpner for verdifull faglig og didaktisk refleksjon knyttet mot emnets læringsutbytte.

Digitale arbeidsmåter i emnet er blant annet: Innføring i digitale undervisningsverktøy som kan brukes i litteraturundervisning og litteraturformidling (Fotspor eller Powtoon ), smartbøker / digitale bøker og andre digitale medium (f.eks. analyse av nettsider eller dataspill for barn/unge), videreutvikling av tekstbehandling (Word el. tilsv.) med tanke på større tekstmengder og sitat-/referanseteknikk, videreutvikling av presentasjonsverktøy (PowerPoint, Sway el tilsv.) til forskningsformidling.

Det arrangeres et FoU-seminar i samarbeid med pedagogikk der studentene får fordype seg i metode og problemstilling. Det er obligatorisk deltakelse på FoU-konferansen.

Arbeidsomfang

Emnet er beregnet til totalt 400 timers arbeidsinnsats, inkl. timeplanlagt undervisning, selvstudium, arbeidskrav, eksamensforberedelser og eksamensgjennomføring.

Praksis

Det er tre uker praksis i 5. semester. Se nærmere informasjon i programplan for Grunnskolelærerutdanning 1-7 og Plan for praksis (1-7).

Det er knyttet arbeidskrav til praksisperioden; se pkt. Arbeidskrav.

Arbeidskrav - vilkår for å avlegge eksamen

NOR104 har ett arbeidskrav som omhandler sentrale faglige tema i dette emnet, og tre arbeidskrav som er knyttet opp mot det individuelle arbeidet med FoU-oppgaven.

  1. Levere problemstilling til FoU-oppgaven (jf. Plan for praksis)

  2. Delta i veiledning knyttet til FoU-oppgaven (jf. Plan for praksis)

  3. Deltakelse på FoU-seminar (jf. Plan for praksis)

  4. Skriftlig oppgave om skjønnlitteratur eller multimodale tekster (målform: nynorsk)

Alle arbeidskrav må være godkjent før studenten kan framstille seg til eksamen.

Eksamen

Sluttvurdering i emnet består av to deleksamener:

Deleksamen 1. FoU-oppgave (vekting 50 %)

Oppgaven kan gjennomføres alene eller i par. Omfang på 5000 ord hvis man skriver alene, eller 6000 ord hvis man skriver i par (+/- 10 %) eksklusiv innholdsfortegnelse, litteraturliste og vedlegg.

Oppgaven skal være profesjonsrettet med tematisk forankring i pedagogikk og fagdidaktikk. Det innebærer at den skal knyttes til praksisfeltet eller andre sider ved skolens virksomhet, samt fagdidaktikk rundt emnets innhold.

Oppgaven vurderes av en ekstern og en intern sensor.

Karakterregel: A-F.

Deleksamen 2. Individuell muntlig eksamen 30 minutter (vekting 50 %)

Karakterregel: A-F.

Intern sensur.

Begge deleksamener må være bestått for å få samlet karakter i emnet (A-F).

Vilkår for ny/utsatt eksamen

Ved ikke bestått på FoU-oppgaven (deleksamen 1), kan studenten levere omarbeidet versjon av oppgaven én gang til ny sensur.

Ved ønske om forbedring av bestått karakter på FoU-oppgaven, må studenten skrive ny oppgave med ny problemstilling.

Evaluering av emnet

Studentene får anledning til å delta i evaluering av emnet (EVA3). Resultatene behandles av studieleder og av faglærerne som er knyttet til emnet.

Litteratur

Litteraturliste sist oppdatert 28.05.2020.

Teori knyttet spesifikt til FOU-oppgaven:

Larsen, Ann Kristin (2017). En enklere metode. Veiledning i samfunnsvitenskapelig forskningsmetode. Bergen: Fagbokforlaget.

I tillegg kommer selvvalgt litteratur i forbindelse med FOU-oppgaven.

Teori knyttet til resten av emnet (som gjerne også kan inngå i arbeid med FOU-oppgaven)
Andersen, Per Thomas (2012). Norsk litteraturhistorie (2. utg.). Oslo: Universitetsforlaget (ca 100 sider utdrag)

Birkeland, Tone, Risa Gunvor og Vold, Karin Beate (2018). Norsk barnelitteraturhistorie (3. utgave). Oslo: Samlaget (utdrag, ca 100 sider)

Andersen, Per Thomas, Nordheim, Thorstein og Mose, Gitte (2012). Litterær analyse. En innføring. Kap. 1, 2, 3, 4, 8, 9 og 10. Oslo: Pax.

Tønnessen, Elise S. (red.) (2014). Jakten på fortellinger. Barne- og ungdomslitteratur på tvers av medier. Kap. 1, 2, 3, 5, 8, 13 og 14. Oslo: Universitetsforlaget.

Harstad, Ola & Jølle, Lennart (2018). Om tolkning i norskfagets litteraturarbeid – fire innfallsvinkler til «Ringen» av Knut Hamsun. I: Larsen, Ann Sylvi, Wicklund, Beret & Sørensen, Ivar red. Norsk 5-10. Litteraturboka. Oslo: Universitetsforlaget.

Nyere, eldre og samisk barnelitteratur:
Horst, Jørn Lier (2019). Operasjon Svartskog. Oslo: Canoa forlag

Somby, Mary Aslaksdatter (1976). Ammul og den blå kusinen. Oslo: Tiden Norsk Forlag (tilgjengelig som e-bok).

Strid, Jakob Martin (1999). Mustafas kiosk og andre rim for børn. København: Forlaget politisk revy. NB. Dansk versjon

Zwilgmeyer, Dikken (1896). «Veninder» og «Turister». I: Morsomme dage. (tilgjengelig som e-bok)

Lydbøker, spill og bildebokapper:
Bergstrøm, Gunilla. Hokus Pokus Albert Åberg (gratisversjon/lite). Hyper Games (NB. spillapp)

Bringsværd, Tor Åge. (2012) Ruffen. Sjøromen som ikke kunne svømme. Oslo: Gyldendal (NB. bildebokapp)

Rørvik, Bjørn (2010). Rebusløpet. Oslo: Cappelen Damm (NB. lydbok)

Eventyr
Asbjørnsen og Moe/ H.C. Andersen, H. C. – utvalgte folkeeventyr og kunsteventyr (digitalt tilgjengelig)

Skjønnlitteratur for vaksne/ungdom:
Bjørnson, Bjørnstjerne (1857). Synnøve Solbakken (tilgjengelig som e-bok)

Hamsun, Knut. (1897). Ringen (tilgjengelig som e-bok)

Ibsen, Henrik. (1879) Et dukkehjem (tilgjengelig som e-bok)

Joof, Camara Lundestad. (2018). Eg snakkar om det heile tida. Oslo: Samlaget

Vesaas, Tarjei (1963). Isslottet (tilgjengelig som e-bok)

Islendingesaga:

Soga om Gisle Sursson (tilgjengelig som e-bok)

Sist hentet fra Felles Studentsystem (FS) 30. juni 2024 02:50:47