LMBNOR10118 NOR101 Barnelitteratur, begynneropplæring og muntlighet (1-7) (Høst 2020)
Fakta om emnet
- Studiepoeng:
- 15
- Ansvarlig avdeling:
- Fakultet for lærerutdanninger og språk
- Studiested:
- Halden
- Emneansvarlig:
- Christian Bjørn Bjerke
- Undervisningsspråk:
- Norsk
- Varighet:
- ½ år
Emnet er tilknyttet følgende studieprogram
Emnet er obligatorisk for studenter i Grunnskolelærerutdanning 1-7 (300 studiepoeng).
Undervisningssemester
1. semester (høst).
Studentens læringsutbytte etter bestått emne
Kunnskap
Kandidaten
-
har gode kunnskaper om barnelitteratur i ulike sjangrer og god forståelse for hvordan denne litteraturen har utviklet seg over tid
-
har kunnskap om muntlig språk som grunnlag for å lære å lese og skrive
-
Har kunnskap om barns språkutvikling muntlig og skriftlig
-
har kunnskap om litteratur fra nyere tid med vekt på litteratur for barn
-
kjenner til sentrale og relevante litteraturteoretiske og litteraturdidaktiske begreper og perspektiver
-
har kunnskap om arbeid med lesestrategier og stimulering av muntlig språk
-
har kunnskap om ulike dimensjoner ved begynneropplæring i lesing og skriving
-
har kunnskap om de ulike funksjonene lesing og skriving kan ha for elevers utvikling og læring
Ferdigheter
Kandidaten
-
kan analysere og tolke ulike typer tekster og formidle litteratur på varierte måter
-
kan reflektere over teksters kvalitet og bruksområde og legge til rette for, gjennomføre og vurdere samtaler om litteratur
-
kan ta i bruk ulike metoder i begynneropplæring i lesing og skriving
-
kan stimulere elever til variert muntlig bruk av språket
-
kan legge til rette for at elever får møte ulike typer tekster, på bokmål og nynorsk, på våre nabospråk og oversatte tekster fra samisk
-
kan bruke læreplanen i faget til å formulere mål for norskopplæringa og sammen med elevene utforme relevante kriterier for vurdering
Generell kompetanse
Kandidaten
-
kan legge til rette for at arbeidet med litteratur og tekst kan styrke elevens identitet, kulturforståelse og danning
-
kan formidle norskfaglige innsikter og tilpasse form og innhold til ulike målgrupper
-
kan nytte faglige kunnskaper til kritisk og konstruktiv refleksjon
-
kan planlegge, gjennomføre og vurdere norskundervisning fra på trinn 1-7 og grunngi faglige valg ut fra læreplan, forskning og erfaringskunnskap
-
kan arbeide selvstendig og sammen med andre om elevers læring og utvikling i faget og på tvers av fag
Innhold
NOR101 er konsentrert om disse fagområdene:
- barnelitteratur og lesedidaktikk
- begynneropplæring i lesing og skriving
- muntlighet
Temaet barnelitteratur tar for seg barnelitteraturen i et sjanger-, tids- og medieperspektiv. Her vil også temaet litteraturformidling være viktig, med stikkod som lesestimulering/lesemotivasjon og leselyst.
Temaet begynneropplæring i lesing og skriving tar for seg både begynneropplæring i lesing og skriving, og hvordan lærere skal legge til rette for at elevene skal lære å lese og skrive. Lesing som grunnleggende ferdighet blir sett i sammenheng med de andre grunnleggende ferdighetene.
Temaet muntlighet tar for seg det å legge til rette for et godt muntlig klima i klassen, og det å legge til rette for at elevene blir gode muntlige formidlere.
Gjennom arbeidet med temaene skal studentene lære om ulike arbeidsformer som er relevante for arbeidet på grunnskolens trinn 1-7.
Undervisnings- og læringsformer
Tilnærmingen til stoffet skjer i hovedsak gjennom forelesinger, praktiske øvelser, samarbeidslæring og studentrespons, arbeid i basisgrupper og individuelt arbeid, og lærestoffet skal bygge på anerkjent forskningsbasert kunnskap. I lærerutdanningen spiller dessuten praksisperiodene en viktig rolle, og samarbeid med praksisskolene åpner for verdifull faglig og didaktisk refleksjon knyttet mot emnets læringsutbytte.
Digitale arbeidsmåter i emnet er blant annet:Innføring i bruk av høgskolens læringsplattform, innføring i bruk av Word (eller tilsvarende tekstbehandlingsprogram) og stavekontroll, analyse av læringsressurser for grunnskolen på nett, digital tilbakemelding på arbeidskrav (muntlig og/eller skriftlig). Studenten skal utvikle innsikt i hvordan digital teknologi, digitale læremidler og læringsressurser kan bidra til å motivere og støtte elevens læringsprosess.
Arbeidsomfang
Emnet er beregnet til totalt 400 timers arbeidsinnsats, inkl. timeplanlagt undervisning, selvstudium, arbeidskrav, eksamensforberedelser og eksamensgjennomføring.
Praksis
Det er to uker praksis i 1. semester inkludert en uke observasjonspraksis. Se nærmere informasjon i programplan for Grunnskolelærerutdanning 1-7 og Plan for praksis (1-7). NOR101 har ansvar for praksisperioden.
Det er knyttet arbeidskrav til praksisperioden; se pkt. Arbeidskrav.
Arbeidskrav - vilkår for å avlegge eksamen
I løpet av semesteret blir det gitt oppgaver av faglig og didaktisk karakter i tilknytning til temaene i emnet, og i forbindelse med praksis:
- Individuell skriftlig prosessorientert oppgave minimum tre innleveringer (nynorsk)
- Individuell praksisrapport etter mal inkludert refleksjon knyttet til formidlingsoppgave i praksis (bokmål) (jf. Plan for praksis)
- Presentasjon (gruppe, muntlig) fra observasjonspraksis (jf. Plan for praksis)
- Praksis må være gjennomført (jf. Plan for praksis)
- Deltakelse på profesjonsdager
Tilbakemelding på arbeidskrav kan dels være fra faglærere, dels fra andre studenter, eventuelt kan de bli vurdert av studenten selv (f.eks. refleksjonslogg). Mer detaljert beskrivelse av innholdet i arbeidskrava vil bli gitt ved undervisningsstart.
Alle arbeidskrav må være godkjent før studenten kan framstille seg til eksamen.
Eksamen
Individuell muntlig eksamen. Varighet: ca. 30 minutter.
Sensorene og kandidaten har en faglig samtale med utgangspunkt i ulike tema fra emnet.
Tillatte hjelpemidler: egne notater på papir til forberedt del av eksamen.
Karakterregel: A-F.
Sensorordning
Intern og ekstern sensor.
Evaluering av emnet
Studentene får anledning til å delta i evaluering av emnet (EVA3). Resultatene behandles av studieleder og av faglærerne som er knyttet til emnet.
Litteratur
Litteraturlista er sist oppdatert 23. juni 2020.
Sekundærlitteratur
Teoribøker:
Bjerke, Christian & Johansen, Ronny (2020). Begynneropplæring i norskfaget. Oslo: Gyldendal Akademisk
Hennig, Åsmund (2017), Litterær forståelse, Innføring i litteraturdidaktikk 2. utgave. Oslo: Gyldendal Akademisk
Karsrud, Fridunn Tørå (2010). Muntlig fortelling i norskfaget, en vei til tekst og tolkingskompetanse. Oslo: Cappelen Damm
Larsen, Ann Sylvi (2018), «Kapittel 3, Fortellerteori» i Norsk 5-10, litteraturboka. Oslo: Universitetsforlaget
Stokke, Ruth Seierstad (red.), Tønnesen, Elise Seip (red.) (2018). Møter med barnelitteraturen Introduksjon for lærere. Oslo: Universitetsforlaget. (kommer tilbake til hvilke kapitler ved studiestart)
Traavik, Hilde & Benthe K. Jansson (red.) (2013). Norskboka 1. Norsk for grunnskolelærerutdanning 1-7. Oslo. Universitetsforlaget. (kommer tilbake til hvilke kapitler ved studiestart)
Traavik, Hilde & Benthe K. Jansson (red.) (2014). Norskboka 2. Norsk for grunnskolelærerutdanning 1-7. Kap. Oslo: Universitetsforlaget. (kommer tilbake til hvilke kapitler ved studiestart)
Bjørndal, C. R. P. (2017). Det vurderende øyet. Observasjon, vurdering og utvikling i pedagogisk praksis. Oslo: Gyldendal Akademisk. (kommer tilbake til hvilke kapitler ved studiestart).
Nettressurser:
Bentsen, E. 82018) «Elever som strever med leseflyt og «den andre leseopplæringen»
https://lesesenteret.uis.no/om-lesesenteret/aktuelt/elever-som-strever-med-leseflyt-og-den-andre-leseopplaringen-article119905-12719.html
Hoel, Trude & Håland, Anne (2016) «Leseopplæring i norskfagets begynneropplæring med fokus på fagspesifikk lesekompetanse» i Nordic Journal of Literacy Research vol 2, 2016
https://nordicliteracy.net/index.php/njlr/article/view/195
Kiil, Hanne & Tønnesen, Elise Seip (2013). «Dagens Rødhette i en flerkulturell kontekst – mulighet for en ny identitet?» i Barneboken vol 36, 2013
https://www.tandfonline.com/doi/full/10.14811/clr.v36i0.100?scroll=top&needAccess=true
Myran, I. H, (2020). «En analyse av metoden STL+ slik den er beskrevet i håndboka» I Bedre skole
http://www.skrivesenteret.no/uploads/files/BedreSkole-0120_Hansson-Myran.pdf
Primærlitteratur
Bildebøker:
Dahle, Gro & Nyhus, Svein (2018) Dragen. Oslo: Cappelen Damm
Haq, Iram (2009). Skylappjenta. Oslo: Cappelen Damm.
Kuhn, Camilla (2013). Gorm er en snill orm. Oslo: Cappelen Damm.
Hovland, Henrik (2019). Johannes Jensen tar nattoget. Oslo: Ena
Sakprosa
Fiske, Anna (2019) Hvordan lager man en baby? Oslo: Cappelen Damm.
Hellebø, Malin & Kuhn Camilla (2019). Dyras beste sjekketriks. Oslo: Samlaget
Barne- og ungdomslitteratur:
Falch, Malin (2018), Nordlys, Reisen til Jotundalen. Oslo: Egmont Kids Media
Holsve, Mari Moen (2017) Ingen sover trygt i natt. Oslo: Cappelen Damm.
Lunde, Maja & Asato, Lisa (2018) Snøsøsteren. En julefortelling. Oslo: Kagge forlag
Parr, Maria (2017) Keeperen og havet. Oslo: Samlaget
Svingen, Arne (2018) En himmel full av skyer. Oslo: Gyldendal
Øvreås, Håkon (2013) Brune. Oslo: Gyldendal.
Eventyrkompendium
Lyrikkompendium