LMBENG10417 ENG104 Kultur, samfunn, litteratur i Storbritannia og Irland (1-7) (Høst 2020)

Fakta om emnet

Studiepoeng:
15
Ansvarlig avdeling:
Fakultet for lærerutdanninger og språk
Studiested:
Halden
Emneansvarlig:
Virginia Jean Lockhart-Pedersen
Undervisningsspråk:
Engelsk
Varighet:
½ år

Emnet er tilknyttet følgende studieprogram

Emnet er obligatorisk for studenter som velger engelsk som

  • masterfordypning (150 studiepoeng) i Grunnskolelærerutdanning 1-7
  • undervisningsfag (90 studiepoeng) i kombinasjon med Profesjonsrettet pedagogikk som masterfordypning i Grunnskolelærerutdanning 1-7

Absolutte forkunnskaper

Bestått praksisperioder i 2. studieår.

Anbefalte forkunnskaper

Emnet bygger på ENG101 (1-7), ENG102 (1-7) og ENG103 (1-7).

Undervisningssemester

5. semester (høst).

Studentens læringsutbytte etter bestått emne

Kunnskap
Kandidaten har 

  • god kunnskap om læreplanen og overordnet del med vekt på engelsk som både redskaps- og danningsfag

  • god kunnskap om de grunnleggende ferdighetene som uttrykt i den gjeldende læreplan

  • grunnlegende kunnskap om kulturelt mangfold som finnes i den engelskspråklige verden med et fokus på Storbritannia og Irland

  • kunnskap om historiske og politiske forhold i Storbritannia og dets påvirkning av engelsk som et verdensspråk 

  • god kunnskap om interkulturell kompetanse og urbefolkninger fra den engelske språklige verden.  

  • kjennskap til et rikt utvalg sentrale verk i engelskspråklig litteraturtradisjon, med vekt på litteratur og andre sammensatte tekster med kulturelle uttrykk som kan brukes i begynneropplæringen

  • kunnskap om teksters struktur og språklige virkemidler, kritiske, analytiske og didaktiske tilnærminger til skjønnlitteratur og andre typer analoge og multimodale autentiske tekster

  • god kunnskap om normer for akademisk tekstproduksjon, ansvarlig kildebruk og personvern (inkl. elektroniske kilder)

Ferdigheter
Kandidaten kan 

  • anvende fagkunnskapen didaktisk og reflektert i henhold til gjeldende læreplan og kritisk vurdere egen undervisning

  • bruke målspråket sikkert og funksjonelt muntlig og skriftlig

  • velge ut og tilrettelegge arbeid med analoge og digitale tekster fra engelskspråklige land, med fokus på lese- og læringsstrategier

  • anvende kunnskap om tverrfaglige temaer i engelskspråkundervisning 

  • tilpasse undervisning og vurderingsformer for å utvikle elevenes lese- og skrivekompetanse i engelsk 

  • anvende vitenskapsteoretisk og metodisk kunnskap i utformingen av en egen, profesjonsrettet FoU-oppgave

Generell kompetanse
Kandidaten kan

  • utvise holdninger som er tjenlige for å undervise i engelsk ved å være seg bevisst sin rolle som språkmodell, tilrettelegger og veileder i tråd med skolens etiske grunnverdier og ansvar for barns personlige vekst

  • arbeide selvstendig og sammen med andre for å fremme elevers læring og utvikling i engelskfaget i og med den digitale teknologi

  • utvikle og vedlikeholde egen språklig kompetanse

  • være en aktiv bidragsyter i et fagfellesskap og ha en beredskap for å anvende ny kunnskap og forskning innenfor faget

Innhold

Studentene vil arbeide videre med Kunnskapsløftet, både Overordnet del og Lærerplanen i engelsk, for å kunne se engelsk som både et redskaps- og et danningsfag. I didaktikk vil litteratur- og interkulturell pedagogikk stå sentralt. Studentene skal utføre forskningsprosjekter i praksisperioden. I denne sammenheng vil de lese, analysere og diskutere vitenskapelige artikler som omhandler forskning i engelskundervisningen. Studentene vil også arbeide videre med å utvikle innsikten i normer for akademisk tekstproduksjon, ansvarlig kildebruk og personvern.

Emnet gir en innføring i levemåter og tradisjoner i ulike samfunn i den engelskspråklige verden med fokus på de historiske og politiske forhold i Storbritannia og dets påvirkning til engelsk som et verdensspråk. Studentene vil lese multikulturelle tekster som gir innsikt i den engelskspråklige verden. De skal også lese litteratur fra Storbritannia og Irland i form av et utvalg romaner, noveller og dikt. Hovedvekten av tekstene skal være tekster for barn, i både analogt og digitalt format. Det arbeides videre med litterær analyse og hvordan læreren kan vurdere, velge ut og bruke språkstimulerende tekster tilpasset barnetrinnet. Gjennom emnet arbeider studentene med flere tilnærminger til tekster som tilrettelegger for elevenes utforsking av levesett, kulturuttrykk og mangfold i engelskspråklige land. Det jobbes videre med utviklingen av profesjonsfaglig digital kompetanse med hoved fokus på hvordan IKT kan integreres i elevenes arbeid med litteratur og språklæring.  Undervisningen vil gi studentene anledning til å diskutere mangfoldet i den engelskspråklige verden og i Norge.  De skal få innsikt i den multikulturelismen som har sine røtter i Storbritannias historiske imperium. 

Studentene skal sammen med pedagogikkfaget skrive en profesjonsrettet FoU-oppgave. I den forbindelse vil det arbeides med tekstbehandling av lengre oppgaver og elektronisk system for noteapparat.

Undervisnings- og læringsformer

Undervisningen blir gitt i forelesninger, seminarer og gruppetimer. Læringsplattform og andre digitale verktøy er en integrert del av emnet.

Det arrangeres FoU-seminar i samarbeid med pedagogikk  der studentene får fordype seg i metode og problemstilling. Det er obligatorisk deltakelse på FoU-seminaret.

Arbeidsomfang

Emnet er beregnet til totalt 400 timers arbeidsinnsats, inkl. timeplanlagt undervisning, selvstudium, arbeidskrav, eksamensforberedelser og eksamensgjennomføring.

Praksis

Det er tre uker praksis i 5. semester. Se nærmere informasjon i programplan for Grunnskolelærerutdanning 1-7 og Plan for praksis (1-7).

Det er knyttet arbeidskrav til praksisperioden; se pkt. Arbeidskrav.

Arbeidskrav - vilkår for å avlegge eksamen

  1. 80 % obligatorisk oppmøte

  2. En multimodal leselogg basert på en barnebok eller ungdomsroman (individuell, skriftlig, digital)

  3. Presentasjon av en barne- eller ungdomsbok (individuell, muntlig, med integrert bruk av digital teknologi ) 

  4. Levere problemstilling til FoU-oppgaven (jf. Plan for praksis)

  5. Delta i veiledning knyttet til FoU-oppgaven (jf. Plan for praksis)

  6. Deltakelse på FoU-seminar (jf. Plan for praksis)

Arbeidskrav må være levert til fastsatt tid og godkjent før studenten kan fremstille seg til eksamen.

Eksamen

Sluttvurdering i emnet består av to deleksamener:

Deleksamen 1: FoU-oppgave (vekting 50 %) Oppgaven kan gjennomføres alene eller i par. Omfang på 5000 ord hvis man skriver alene, eller 6000 ord hvis man skriver i par (+/- 10 %) eksklusiv innholdsfortegnelse, litteraturliste og vedlegg.

Oppgaven skal være profesjonsrettet med tematisk forankring i pedagogikk og fagdidaktikk. Det innebærer at den skal knyttes til praksisfeltet eller andre sider ved skolens virksomhet, samt fagdidaktikk rundt emnets innhold.

Karakterregel: A-F.

Oppgaven vurderes av en ekstern og en interne sensor.

Deleksamen 2: Individuell muntlig eksamen (vekting 50 %). Varighet ca. 30 minutter

Karakterregel: A-F.

Interne sensorer.

Begge deleksamener må være bestått for å få samlet karakter i emnet (A-F).

Vilkår for ny/utsatt eksamen

Ved ikke bestått på FoU-oppgaven (deleksamen 1), kan studenten levere omarbeidet versjon av oppgaven én gang til ny sensur.

Ved ønske om forbedring av bestått karakter på FoU-oppgaven, må studenten skrive ny oppgave med ny problemstilling.

Evaluering av emnet

Tilbakemelding fra studentene våre er avgjørende for at vi skal kunne tilby best mulige emner og studieprogrammer. Dette emnet evalueres på følgende måte:

  • midtsemesterevaluering
  • løpende evaluering/sluttevaluering

Resultatene behandles av/i:

  • lærergruppe
  • studieleder
  • lokalt studiekvalitetsutvalg

Litteratur

Litteraturlisten er sist oppdatert 4. desember 2019.

Det tas forbehold om eventuelle endringer før studiestart.

Litteratur knyttet til FoU-oppgaven:

Larsen, A. K. (2017). En enklere metode. Veiledning i samfunnsvitenskapelig forskningsmetode. Bergen: Fagbokforlaget.

Johannessen, L. E. F., Rafoss, T. W: & Rasmussen, E. B. (2018). Hvordan bruke teori? Nyttige verktøy i kvalitativ analyse. Oslo: Universitetsforlaget.

Rienecker, L., & Jørgensen, P. S. (2014). Den gode oppgave. Håndbok i oppgaveskriving på universitet og høgskole. Bergen: Fagbokforlaget.

Kemmis, S. & Wilkinson, M. (1998). Participatory action research and the study of practice. I B. Atweh, S. Kemmis, & P. Weeks (Red.), Action research in practice: Partnerships for social justice in education (s. 21-36). New York: Routled.

Didaktikk

Birketveit, A. & G. Williams. (eds.) (2013). Literature for the English Classroom: Theory into Practice. Oslo: Fagbokforlaget.

Kunnskapsløftet (2029).  Lærerplan i engelsk og overordnet del. Kunnskaps

Munden, J. & Myhre, A. (2015). Twinkle Twinkle - English 1-4. 3. utg. Kristiansand: Høyskoleforlaget.

Pinter, A. (2006). Teaching Young Language Learners. Oxford: Oxford UP.

Litteratur og kulturFelles romaner:

Dahl, R. (1982). The Big Friendly Giant. Penguin Books ltd.

Rai, B. (2001). (Un)arranged Marriage. London: Random House.

Rowling, J. K. (1997). Harry Potter and the Philosopher's Stone. London: Bloomsbury

Felles Dikt (finnes på Canvas) Poetry from [The Norton Anthology of English Literature, Vol. I (6th ed.), London & New York, W.W. Norton & Co. Ltd., 1993. ISBN 0-393-96287-3]Shakespeare, W. 'Shall I compare thee ?' [Norton p. 810]'Let me not to the marriage of true minds ' [Norton p. 818]

Poetry from [The Norton Anthology of English Literature, Vol. II (6th ed.), London & New York: W. W. Norton & Co. Ltd., 1993. ISBN 0-393-96289-X]                 Wordsworth, W. 'Daffodils', [Norton p. 186]                 Yeats, W.B. 'Easter 1916', [Norton p. 1878                 Heaney, S.'Digging' [Norton p. 2422]  'Punishment' [Norton p. 2424]                 Thomas, D. 'Fern Hill', [Norton p. 2284] Hughes, T. 'Daffodils', [From Ted Hughes, Birthday Letters, London: Faber & Faber, 1998, pp. 127-129. ISBN 0-571-19472-9]

Felles noveller (finnes på Canvas)

Green, G. (1967). A Shocking Accident. I G. Green,  May We Borrow Your Husband? United Kingdom: The Bodley Head.

Hughs, T. (1968). The Iron Man: A Children’s Story in Five Nights. United Kingdom: Faber and Faber.

Lawson, H. (1867 - 1922). A Child in the Dark, and a Foreign Father . Hentet: http://www.telelib.com/authors/L/LawsonHenry/prose/trianglesoflife/childdark.html

Selvvalgte skjønnlitterære tekster

Studentene skal velge et utvalg av skjønnlitterære tekster : 1 roman 3 billedbøker og 3 dikt/barnerim. Studenten får en liste ved skolestart, men kan velge annen skjønnlitterære tekster enn som finnes på listen i samråd med læreren

Material lagt ut på høgskolens læringsplattform

 Artikler, linker, og bilder blir lagt ut på Canvas gjennom semesteret

Til oppslag og supplement: Burner, T., Carlsen, C. & Kverndokken, K. (Eds.) (2019): 101 Ways to Work with Communicative Skills, Fagbokforlaget

Bøhn, H., Dypedahl, M. & Myklevold, G-A, (Eds.) (2018): Teaching and Learning English, Cappelen Damm Akademisk

Carpenter, H. & Prichard, M. (2015): The Oxford Companion to Children's Literature, Oxford UP

Krulatz, A., Dahl, A. & Flognefeldt, M.E., Enacting Multilingualism, from research to teaching practice in the English classroom, Cappelen Damm Akademisk

Leaver, B. L., Ehrman, M. & Shektman, B. (2005): Achieving Success in Second Language Acquisition, Cambridge UP

Nikolajeva, M. & Scott, C. (2006): How Picturebooks Work, Taylor & Francis Ltd

Wiland. S. M. (2016): Reading and Teaching English literature, Cappelen Damm Akademisk  

Alle studenter må dessuten ha tilgang til en engelsk-engelsk ordbok, for eksempel Collins Cobuild Dictionary, Longman Dictionary of Contemporary English, Oxford Advanced Learner's Dictionary eller en annen ordbok beregnet på brukere som ikke har engelsk som morsmål (Learners' dictionaries).

Fagansvarlig: Virginia Lockhart-Pedersen 

Sist hentet fra Felles Studentsystem (FS) 30. juni 2024 02:50:45