LKHV10111 Kunst og visuell kommunikasjon (2-dimensjonal form) (Høst 2020)

Fakta om emnet

Studiepoeng:
15
Ansvarlig avdeling:
Fakultet for lærerutdanninger og språk
Studiested:
Halden
Emneansvarlig:
Victor Tymczuk
Undervisningsspråk:
Norsk
Varighet:
½ år

Emnet er tilknyttet følgende studieprogram

Obligatorisk emne i Kunst og håndverk, årsstudium.

Undervisningssemester

1. semester (høst).

Studentens læringsutbytte etter bestått emne

Kunnskap
Studenten har kunnskap om

  • materialer, teknikker, redskaper og estetiske virkemidler i arbeid med bilder

  • hovedretninger innenfor bildekunst og skulptur fra romantikken til dagens uttrykk

  • hvordan to- og tredimensjonale uttrykksformer fra ulike kulturer nasjonalt og internasjonalt kan være ressurs for eget skapende arbeid og organisert læring

  • hovedtrekkene i fagets historie, begrunnelse, innhold og metoder

  • sentrale teorier om barns todimensjonale formspråkutvikling og visuelle uttrykksformer

  • bruk av estetiske virkemidler 

Ferdigheter
Studenten kan

  • eksperimentere med og bruke sentrale materialer, redskaper, virkemidler og teknikker i arbeid med bilder

  • organisere enkle utstillinger og lage ulike typer presentasjoner og aktivisere elever i arbeid med utstilling av deres egne produkter

  • bruke enkle analyseverktøy og formidle kunst på varierte måter, og se sammenheng mellom ulike kunstuttrykk, barns skapende virksomhet og eget arbeid

Generell kompetanse
Studenten

  • har estetisk kompetanse og kan gjøre rede for hvordan skapende arbeid med materialer utfordrer sanser, engasjerer følelser og aktiviserer kroppen 

  • kan bruke digitale læringsarenaer til formidling av fagstoff og for egen faglig oppdatering

Innhold

Temaer som vil bli behandlet i Kunst og visuell kommunikasjon (2-dimensjonal form):

  • Opplæring i relevante materialer, teknikker, estetiske virkemidler og idéutvikling
  • Eget bildearbeid med utgangspunkt i sentrale kunstperioder
  • Billedkunstens historie fra romantikken til modernistisk formspråk
  • Ulike visuelle uttrykksformer fra ulike kulturer nasjonalt og internasjonalt
  • Teorier om barns formspråk i todimensjonal form
  • Billedanalyse
  • Fagets historie og egenart
  • Læreplan i kunst og håndverk
  • Studieturer som grunnlag for kunnskap, danning og generell kompetanse

Gjennom arbeidet med temaene skal studentene få erfaring med ulike arbeidsformer som er relevante for arbeidet på mellom- og ungdomstrinnet. Sentralt i de ulike temaene står tilpasset opplæring, flerkulturelle og samiske perspektiver, samt grunnleggende ferdigheter.

Undervisnings- og læringsformer

Emnet har en praktisk og teoretisk forankring der veksling mellom kunstfaglige studier, eget estetisk skapende bildearbeid og fagdidaktisk refleksjon gir grunnlag for å forstå, vurdere og videreutvikle ideer i eget arbeid. Som del av undervisningen gis formativ vurdering på arbeider og faglig progresjon, og samarbeidslæring og studentrespons. Undervisningen bygger på oppdatert forskningsbasert kunnskap. Læringsaktivitetene i faget vil fremgå av semesterplanen.

Digitale arbeidsformer i emnet er blant annet bruk av digitale presentasjonsverktøy f.eks. ved bildeanalyse og erfaringsdeling etter praksis. Foto og digital bildebehandling er en naturlig del av faget, og emnet har arbeidskrav som krever ferdigheter i å søke informasjon på Internett, innhente bilder, filmer og annet materiale, og kunne integrere bilder og tekst i en digital besvarelse.

Det er en obligatorisk studietur i emnet i henhold til semesterplanen. Studenter må påregne noe utgifter til denne. Det blir fakturert utgifter til materiell til undervisningen, for 15 studiepoeng er det kr. 200,-.

Det vil også bli en obligatorisk utstilling i henhold til semesterplanen hvor studenten skal stille ut utvalgte arbeider og presentere disse muntlig.

Til eksamen skal det vises fram portefølje og logg, som i tillegg til tekst skal ha en visuell dokumentasjon av arbeidsprosesser og relevant inspirasjonsstoff.

Arbeidsomfang

Emnet er beregnet til totalt 400 timers arbeidsinnsats, inkl. timeplanlagt undervisning, selvstudium, arbeidskrav, eksamensforberedelser og eksamensgjennomføring. Dette tilsvarer en studieinnsats på minimum 20 timer pr. uke inkludert undervisning.

Arbeidskrav - vilkår for å avlegge eksamen

Følgende arbeidskrav må være godkjent før studenten kan fremstille seg til eksamen:

  1. Godkjent frammøte til undervisning (minimum 80 % tilstedeværelse). Den enkelte faglærer sender rundt tilstedeværelsesliste som signeres av studenten.
  2. Deltakelse på studietur (dagstur)
  3. Det blir en obligatorisk utstilling av utvalgte arbeider i hht semesterplanen hvor studenten muntlig skal presentere sine egne arbeider i plenum. Dersom studentene av ulike grunner ikke kan møte til presentasjonen, må denne i stedet skriftligjøres og leveres innen en oppgitt frist for godkjenning.
  4. Iht. semesterplanen gjennomført og godkjent oppgave i billedanalyse. 

Eksamen

Sluttvurderingen består av to eksamenskomponenter: mappe og muntlig eksamen.

Eksamensform

  1. Mappeeksamen med utstilte produkter som leveres innen angitt frist. Mappen skal bestå av kandidatens individuelle arbeider i emnet med tilhørende prosessdokumentasjon og logg.
  2. Individuell muntlig eksamen, varighet cirka 25 minutter som tar utgangspunkt i presentasjon av kandidatens egne produkter. Det blir også spørsmål fra pensumslitteratur og lærestoff i emnet.

Det gis en samlet karakter i emnet. Karakterregel: A-F.

Sensorordning

To interne sensorer.

Vilkår for ny/utsatt eksamen

Ved eventuell ny eksamen kan eksamensmappen forbedres én gang. Kandidaten må deretter fremstille seg for ny muntlig eksamen.

Evaluering av emnet

Studentene evaluerer emnet skriftlig og anonymt på tilpasset skjema (EVA3).

Litteratur

Litteraturen er sist oppdatert 14. august 2020.

Foruten undervisningen og feltstudier ved kunsthistorisk museum og gallerier er følgende pensum:

Gombrich, E. H. (2016) Kunstens historie. Nordisk Forlag A/S, København, ISBN 9788702058116

Glambæk, I. (1994) Om kunst de siste 200 år. Oslo. Skolebokforlaget A/S
https://www.nb.no/items/7e38db7c8a30cbd9e45ac73f03dfdc76?page=0&searchText=namecreators:Glambek,%20Ingeborg

Danbolt, Gunnar (2002): Blikk for bilder. Om tolkning og formidling av billedkunst. Oslo: Abstrakt forlag

Engelstad, Arne (2000): Interart. Gjennom epokene med litteratur, bildekunst og musikk. Bergen: Fagbokforlaget. (Ikke Litteratur- og Musikkavsnittene !)

Haabesland & Vavik (2000): Kunst og håndverk? hva og hvorfor. Bergen: Fagbokforlaget [s.14-85, s.128-181]

Nielsen, Liv Merete (2009) Fagdidaktikk for kunst og håndverk: i går - i dag - i morgen. Oslo: Universitetsforlaget [s.35-117]

Thorsnes, Tollef (2009): Grunnleggende ferdigheter i kunst og håndverk. I : Traavik, Hilde, Hallås, Oddrun og Ørvig, Anne: Grunnleggende ferdigheter i alle fag. Oslo : Universitetsforlaget [Artikkel 11/s.212 - 227]

Toft, Solveig (2018) Bildeskaping i skolen. Materialer og virkemidler. Kompendium

Læreplanverket (2020). Kunnskapsdepartementet. https://www.udir.no/lk20/khv01-02

Kompendier, aktuelle artikler i tidsskrift, aviser, bøker og forelesninger ved gallerier og kunst- og kulturmuseer er også å regne som pensum.

Sist hentet fra Felles Studentsystem (FS) 18. juli 2024 02:52:01