LBLDBUL116 Barns utvikling, lek og læring intro (Høst 2020)

Fakta om emnet

Studiepoeng:
20
Ansvarlig avdeling:
Fakultet for lærerutdanninger og språk
Studiested:
Halden
Emneansvarlig:
Merete Ellen Lunde
Undervisningsspråk:
Norsk
Varighet:
½ år

Emnet er tilknyttet følgende studieprogram

Obligatorisk emne i Bachelorstudium i barnehagelærerutdanning, deltid.

Undervisningssemester

1. semester (høst).

Studentens læringsutbytte etter bestått emne

Kunnskap

Studenten

  • har kunnskap om aktuelle teoretiske perspektiver og forsking om barns lek, læring og danning og sammenhenger mellom disse
  • har kunnskap om leken som fenomen i barndommen og som en arena for læring, vennskap og kontakt mellom barn
  • har kunnskap om observasjon og pedagogisk dokumentasjon som forutsetning for barnehagepedagogisk arbeid
  • har kunnskap om overgang til barnehage og de yngste barna i barnehagen
  • har kunnskap om barns omsorgs-, leke- og læringsbehov i barnehagen
  • har kjennskap til barnehagen som flerkulturell arena herunder kjennskap om Norges urbefolkning og de fem nasjonale minoritetene
  • har kunnskap om barnehagens styringsdokumenter og barnehagens samfunnsmandat
  • har kunnskap om barns medvirkning
  • har kunnskap om barns ulike væremåter og uttrykksformer

Ferdigheter

Studenten

  • kan gå inn i omsorgsfulle relasjoner med barn, preget av vilje til innlevelse og anerkjennelse av hvert enkelt barn og fremstå som en bevisst rollemodell
  • kan tilrettelegge for omsorg, lek, læring, danning som inkluderer barns erfaringer, interesser og rett til medvirkning
  • kan bruke praksisfortellinger som grunnlag for refleksjon over praksiserfaringer i lys av pensum og rammeplanen
  • kan lede pedagogiske aktiviteter med barn, og se, møte og støtte barns nysgjerrighet og skapende uttrykk og bidra til trivsel og glede i et trygt og samtidig utfordrende leke- og læringsmiljø
  • har grunnleggende ferdigheter om oppgaveskriving og referanseteknikk

 Generell kompetanse

 Studenten

  • kan utøve begynnende profesjonelt skjønn, videreutvikle sin pedagogiske kunnskap og vise evne til å formulere og formidle denne muntlig og skriftlig
  • kan utøve begynnende kritisk refleksjon over profesjonelle og etiske utfordringer knyttet til omsorg, lek, læring, danning og medvirkning

Innhold

Emnet har fokus på grunnleggende kunnskaper og ferdigheter som trengs i studiet og i profesjonen som barnehagelærer.

Barnehagelæreren

  • Barnehagens styringsdokumenter
  • Barnehagens- og barnehagelærerens historie
  • Barnehagelærerens profesjon og pedagogisk ledelse
  • Pedagogisk dokumentasjon og kritisk refleksjon
  • Forberedelse til å være barnehagelærerstudent i praksis
  • Akademisk skriving

 Barnehagen

  • Lek 
  • Barnet som subjekt og anerkjennelse
  • Barns medvirkning
  • Læring og danning
  • Omsorg
  • Foreldresamarbeid
  • De yngste barna i barnehagen
  • Barns væremåter og uttrykksformer
  • Flerkulturell barnehage
  • Norges urbefolkning og de nasjonale minoritetene

Undervisnings- og læringsformer

Studentene arbeider i emnet på ulike måter. Studentaktive og grunnleggende arbeidsformer i emnet er: selvstudier, profesjonsteamarbeid og andre former for gruppearbeid, forelesninger, workshops, bibliotekundervisning og praksis m.m.

Arbeidsomfang

Emnet er beregnet til totalt 533 timers arbeidsinnsats, inkl. timeplanlagt undervisning, selvstudium, arbeidskrav, eksamensforberedelser og eksamensgjennomføring.

Praksis

15 dager praksis i en av HiØs partnerbarnehager.

Arbeidskrav - vilkår for å avlegge eksamen

  1. Obligatorisk deltakelse i undervisning. Minimum 80 % tilstedeværelse.Ved tilstedeværelse under 70 % må hele emnet tas på nytt neste studieår
  2. Gjennomført og bestått praksis.
  3. Arbeid med utkast til fagtekst. Forberedelse til fagtekst består av følgende komponenter:
    • Innledning med presentasjon av tema og hva som skal gjøres i oppgaven.
    • Presentere en praksisfortelling (max en kvart side) som skal knyttes til ett eller to tema med relevant litteratur fra pensum i BULL 1. Omfang 600 ord, uten litteraturlista. Tekstutkast med litteraturliste leveres som et Word dokument i mappe på Canvas til en gitt frist. Det gis ikke skriftlig tilbakemelding.
    • Aktiv deltakelse i muntlig workshop i gruppe hvor utkast til fagtekst blir presentert og diskutert.    
  4. Skriftlig individuell fagtekst. 

Studenten tar utgangspunkt i  utkastet fra arbeidskrav 3, og studenten reflekterer over praksisfortellingen opp mot teoretiske perspektiver fra pensum i BULL 1. Omfang 1200 ord (+/- 10%). Praksisfortellingen skal ikke overstige en kvart side. Times New Roman 12, linjeavstand 1 ½. Studenten skal referere til pensum og sette opp litteraturliste i henhold til APA 6th. Litteraturlisten kommer i tillegg til teksten. Fagteksten leveres som et Word dokument i Canvas.

Studenten vil få tilbakemelding fra faglærer om godkjent/ikke godkjent.  Dersom arbeidskrav ikke godkjennes, vil studenten kun få én ny mulighet til å rette opp dette, med unntak av arbeidskrav 1 (deltakelse i undervisning).

Arbeidskrav må være godkjent før studenten kan fremstille seg til eksamen.

Eksamen

Individuell, muntlig eksamen (varighet: ca. 20 minutter).

Fem tema fra emnet velges av emneansvarlig i samråd med lærerteamet.

Kandidaten velger ett av temaene som han/hun forbereder og legger frem (første 10 minutter av eksamen). Deretter trekker kandidaten ett av de andre temaene og får 10 minutter til å svare på det. Studenten får lov til å ha med en liste med 4 stikkord til det selvvalgte temaet.

Karakterregel: A-F.

Sensorordning

Intern sensor.

Evaluering av emnet

Tilbakemelding fra studentene våre er avgjørende for at vi skal kunne tilby best mulige emner og studieprogrammer. Dette emnet evalueres fortløpende i dialog med faglærer og gjennom skriftlig emneevaluering.

Resultatene behandles av

  • trinnleder på trinnledermøte
  • av studieleder på programutvalgsmøte

Litteratur

Litteraturlisten er sist oppdatert 31. august 2020

BØKER
Abrahamsen, G. (2015). Tilknytningsbaserte barnehager. Oslo: Universitetsforlaget. (Kap. 2 og 4) (72 sider)

Aslanian, T. K. (2016). Kjærlighet som profesjonsutøvelse i barnehagen. Oslo: Universitetsforlaget. (Kap. 1, 2, 3, 4 og 5) (83 sider)

Bae B ( 2012), Medvirkning i barnehagen. Potensialer i det uforutsette. Bergen: Fagbokforlaget (kap 1 og 2) (44 sider)

Bae, B. (2018). Politikk, lek og læring. Barnehageliv fra mange kanter. Bergen: Fagbokforlaget (Kap. 2, 4 og 5) (55 sider)

Greve, A. (2009). Vennskap mellom små barn i barnehagen. Oslo: Pedagogisk Forum. Utvalgte sider: s. 7-33, 85-175 (116 sider)

Greve, A., Jansen, T.T. og Solheim, M. (2014). Kritisk og begeistret. Barnehagelærerens fagpolitiske historie. Bergen: Fagbokforlaget. (Kap. 1, 3 og 4) (86 sider)

Johannesen, N. & Sandvik, N. (2008). Små barn og medvirkning. Noen perspektiver. Oslo: Cappelen Damm. Kap 2, 3 og 4 (30 sider)

Kolle, T., Larsen, A.S. & Ulla, B. (2017). Pedagogisk dokumentasjon. Inspirasjon til bevegelige praksiser. Bergen: Fagbokforlaget (kapittel 1, 2, 3 og 4). (46 sider)

Schibbye, A.-L.L. & Løvlie, E. (2017). Du og barnet. Om å skape gode relasjoner med barn. Oslo: Universitetsforlaget. (Kap. 1-5) (78 sider)

Tholin, K. (2013). Omsorg i barnehagen. Bergen: Fagbokforlaget. (Kap. 1, 2, 4 og 6) (87 sider)

Øksnes, M. & Sundsdal, E. (2018). Lekelyst i barnehagen. Å fremme lekens egenverdi. Oslo: Cappelen Akademisk. (123 sider)

Åberg, A. & Taguchi, H.L. (2006). Lyttende pedagogikk. Etikk og demokrati i pedagogisk arbeid. Oslo: Universitetsforlaget. (149 sider)

KOMPENDIUM
Belseth, K.A. (2011). Rollelek i den flerkulturelle barnehagen: Bilals første møte med dukkekroken. Barnehagefolk, 27(2), 58-62. (4 sider)

Birkeland, Å. & Carson, N. (2017). Veiledning for barnehagelærere. Oslo: Cappelen Damm. Utvalgte sider: s. 68-92. (24 sider)

Furu, A., Granholt, M., Moxnes, A. & Thoresen, M. (2014). Å arbeide i barnehagen. Oslo: Universitetsforlaget. Kap. 10 (12 sider)

Glaser, V. (2018). Foreldresamarbeid. Oslo: Universitetsforlaget. (Kap. 1, 8 og 9) (28 sider)

Hennum, B.A. & Østrem S. (2016). Barnehagelæreren som profesjonsutøver. Oslo: Cappelen Akademisk. (Kap. 5) (15 sider)

Kibsgaard, S. (2018) Den livsviktige leken. I V. Glaser, I. Størksen & M.B. Drugli (red.) Utvikling, lek og læring i barnehagen. Utforskning og praksis. Bergen: Fagbokforlaget (s. 353-367) (14 sider)

Kjær, A. (2018). Barn og estetisk praksis. Sanser, væren og læring. Oslo: Cappelen Akademisk. (Kap. 2 og 14) (16 sider)

Løkken, G. & Søbstad, F. (2011). Danning. I V. Glaser, K.H. Moen, S. Mørreaunet & F. Søbstad (red.). Barnehagens grunnsteiner. Formålet med barnehagen (s. 83-92). Oslo: Universitetsforlaget (9 sider)

Röthle M. (2013). Møte med de lekende barna. I S. Haugen, G. Løkken & M. Röthle (Red) Småbarnspedagogikk. Fenomenologiske og estetiske tilnærminger (s. 110-130) Oslo: Cappelen Akademisk. (20 sider)

Sand S. (2016) Ulikhet og Fellesskap. Flerkulturell pedagogikk i barnehagen. (2. utgave). Vallset: Opplandske Bokforlag. (s. 179-209) (30 sider)

Sandvik, N. (1999). Det goe blikk. I T. Alvestad (red.) 0-6 Utfordringer og muligheter i barnehagen (s. 41-48). Oslo: Pedagogisk Forum. (8 sider)

Storjord, M.H., Hætta, A.K.S & Eira, A.M.J. (2016). Samisk barnekultur. Kulturarbeid i samiske barnehager: formidling, lek, tradisjonsfornyelse. I H. Jæger & J.K. Torgersen (red.) Barnekultur (s. 89-106). Oslo: Cappelen Akademisk. (18 sider)

Spernes, K. & Hatlem, M. (2019). Den flerkulturelle barnehagen i bevegelse. Teoretiske og praktiske perspektiver (2. utgave). Oslo: Gyldendal Akademisk. (Kap. 3) (22 sider)

Wolf, K.D. (2014). Små barns lek og samspill i barnehagen. Oslo: Universitetsforlaget. Utvalgte sider: s. 13-33. (20 sider)

Wolf, K.D. (2017). I møte med barns spontane lek. I Øksnes, M. & Rasmussen, T. H. (red.) Barndom i barnehagen. LEK. Oslo: Cappelen Damm Akademisk (22 sider)

Øksnes, M. (2008). Lekens ontologiske betydning hos Hans Georg Gadamer: dialog, fest og dannelse. Barn, 3, 75-88. (13 sider)

Øksnes M. & Sundsdal E. (2016). «Æ ha lært mæ det sjøl!» Læring i barnehagen. I M. Øksnes & E. Sundsdal (red.) Læring (s. 11-26). Oslo: Cappelen Akademisk. (16 sider)

Aasen, W. (2017). Teamledelse i barnehagen. (2. utgave). Bergen: Fagbokforlaget. (Kap. 2) (37 sider)

TILGJENGELIG PÅ NETT
Bae, B. (2007). Å se barn som subjekt - noen konsekvenser for pedagogisk arbeid i barnehage. Hentet fra: https://www.regjeringen.no/nb/tema/familie-og-barn/barnehager/artikler/a-se-barn-som-subjekt---noen-konsekvense/id440489/ (25 sider)

Bae, B., Eide, B.J., Winger, N. & Kristoffersen, A.E. (2006). Temahefte om barns medvirkning. Oslo: Kunnskapsdepartementet. (73 sider). Hentet fra:
https://www.regjeringen.no/globalassets/upload/kilde/kd/red/2006/0107/ddd/pdfv/300463-temahefte_om_barns_medvirkning.pdf
Barnehageloven (2005). Lov om barnehager. Oslo: Kunnskapsdepartementet. Hentet fra: https://lovdata.no/dokument/NL/lov/2005-06-17-64?q=barnehageloven 

Gopnik, A. (2012). Let the children play, it’s good for them! Smithsonian. Hentet fra: http://www.smithsonianmag.com/science-nature/let-the-children-play-its-good-for-them-130697324/?no-ist (2 sider)

Kunnskapsdepartementet (2017). Rammeplan for barnehagen. Innhold og oppgaver. Oslo: Kunnskapsdepartementet. Hentet fra: https://lovdata.no/dokument/SF/forskrift/2017-04-24-487 

Kunnskapsdepartementet (2012). Rammeplan for barnehagelærerutdanning. Oslo: Kunnskapsdepartementet. Hentet fra: https://www.udir.no/globalassets/filer/barnehage/rammeplan/rammeplan-for-barnehagen-bokmal2017.pdf

Sandvik, N. (2006). Temahefte om de minste barna i barnehagen. Oslo: Kunnskapsdepartementet. (37 sider). Hentet fra: https://www.regjeringen.no/globalassets/upload/kilde/kd/red/2006/0107/ddd/pdfv/287768-temahefte_om_de_minste_barna_i_barnehagen1.pdf

Antall sider: 1348 sider.

ANBEFALT LITTERATUR
Kunnskapsdepartementet, (2018) Barnehagelærerrollen i et profesjonsperspektiv – et kunnskapsgrunnlag. Ekspertgruppen om barnehagelærerrollen. Oslo: Kunnskapsdepartementet. Hentet fra: https://nettsteder.regjeringen.no/barnehagelarerrollen/files/2018/12/Barnehagel%C3%A6rerrollen-i-et-profesjonsperspektiv-et-kunnskapsgrunnlag.pdf

Sist hentet fra Felles Studentsystem (FS) 30. juni 2024 02:50:41