LA101IKT14 Innføring i informasjons- og kommunikasjonsteknologi (Høst 2020)

Fakta om emnet

Studiepoeng:
15
Ansvarlig avdeling:
Fakultet for lærerutdanninger og språk
Studiested:
Nettbasert
Emneansvarlig:
Magnus Nohr
Undervisningsspråk:
Norsk
Varighet:
½ år

Emnet er tilknyttet følgende studieprogram

  • Obligatorisk emne for studenter som tar studiet IKT for lærere (30 studiepoeng).
  • Valgfritt enkeltemne for studenter som er i en lærerutdanning ved HiØ
  • Videreutdanning for lærere

Emnet tilbys som MOOC. 

Undervisningssemester

IKT for lærere (30 studiepoeng): 1. semester (høst)

Enkeltemne for studenter i lærerutdanning: MOOC høst 2019.

Studentens læringsutbytte etter bestått emne

Kandidaten

  • har gode ferdigheter i bruk av relevante verktøyprogram i tekstbehandling, notatverktøy, skjemaverktøy, regneark og presentasjonsprogram
  • har gode ferdigheter i bruk av relevante bilderedigeringsprogram i stillbilde, 3D, animasjon og film
  • kan anvende digitale verktøy som hjelpemiddel i planlegging og administrasjon av eget studium, og for undervisning.
  • kan kommunisere og samarbeide over nett med digitale verktøy
  • har gode ferdigheter i relevant lydredigeringsprogram
  • har god kunnskap om sammensatte tekster
  • kan finne og vurdere aktuell programvare på nett
  • behersker grunnleggende begreper knyttet til digital informasjons og kommunikasjonsverktøy
  • kan bruke digitale hjelpemidler i arbeid med barn med lese- og skrivevansker
  • har kjennskap til bruk av opphavsrett i klasserommet og på Internett
  • kan bruke tilbakemeldings- og vurderingsformer for læring i digitale omgivelser

Innhold

Det blir lagt vekt på grunnleggende temaer innen IKT. Emnet tar utgangspunkt i Kunnskapsløftets beskrivelse av utvikling og bruk av digitale ferdigheter, tilsvarende mål i rammeplanen for barnehagen og læreplanen for videregående skole.

Se ellers læringsutbyttebeskrivelsene. 

Undervisnings- og læringsformer

Emnet gis i høstsemesteret og er nettbasert. Arbeidsformene som anvendes er relevante for arbeidsoppgaver lærere står overfor i barnehage, skole og annen relevant opplæring. Arbeidsformer som vil bli brukt er skriftlig og videobaserte læringsressurser. Hovedvekt vil ligger på studentens ferdigheter i bruk av digitale verktøy. Emnet gjennomføres som praktisk oppgavearbeid.

Arbeidsomfang

Forventet studieinnsats i emnet er 20 timer i uka inkludert undervisning.

Eksamen

Individuell eksamensmappe bestående av 10 eksamenskomponenter.

Eksamensmappen består av følgende komponenter: 

  1. Digitale notater

  2. Kontorprogramvare og samskriving

  3. Presentasjonsprogram 

  4. Bildebehandling

  5. Multimedia i undervisning 

  6. Digitalt vurderingsarbeid 

  7. Nettbasert undervisning

  8. Webpublisering

  9. Student respons systemer (SRS) 

  10. Digitale hjelpemidler for elever med lese- og skrivevansker, samt opphavsrett.

Alle komponenter skal leveres gjennom læringsplattform (LMS).
Alle eksamenskomponenter i mappen må være bestått. 

Karakterregel: Bestått/Ikke bestått

Ved Ikke bestått må mappen med alle komponentene tas på nytt.

Sensorordning

To interne sensorer. 

Evaluering av emnet

Nettbasert studentevaluering. Resultatet meldes til studieleder og distribueres til studentene.

Litteratur

Litteraturen ligger tilgjengelig i læringsplattformen under de ulike modulene i emnet.

Sist hentet fra Felles Studentsystem (FS) 30. juni 2024 02:50:41