LURLE20213 Fordypning i etikk, jødedom, kristendom og islam (5-10) (Vår 2019)
Fakta om emnet
- Studiepoeng:
- 15
- Ansvarlig avdeling:
- Avdeling for lærerutdanning
- Studiested:
- Halden
- Emneansvarlig:
- Mette Ramstad
- Undervisningsspråk:
- Norsk
- Varighet:
- ½ år
Emnet er tilknyttet følgende studieprogram
Obligatorisk emne i valgfaget Religion, livssyn og etikk for grunnskolelærerutdanningen 5-10 (60 studiepoeng).
Undervisningssemester
Grunnskolelærerutdanningens 6. semester (vår).
Studentens læringsutbytte etter bestått emne
Kunnskap
Studenten har kunnskap om
- viktige tros- og livstolkninger i religionene jødedom, kristendom og islam, og annet religiøst mangfold i historisk og aktuelt perspektiv, med vekt på europeiske og mer globale forhold
- religionshistorie med vekt på nyere tid og særlig på jødedommens, islams, og kristendommens historie fra reformasjonen og framover. Konfesjonskunnskap
- hellige tekster med viktige fortellinger i religionene jødedom, kristendom og islam,
deres litterære uttrykk og sjangrer, virkningshistorie, hermeneutikk og historisk-vitenskapelig perspektiv på tekstene - sammenligninger mellom religiøse tradisjoner og praksiser
- religiøse, humanistiske og naturalistiske verdiperspektiver i møte med aktuelle utfordringer som spørsmål om: liv og død, kjønn og likestilling, seksualitet, økonomi, miljø og ressursbruk,
rusmidler og rusmisbruk - et bredt utvalg av mulige arbeidsmåter i faget og tilsvarende vurderingsformer
Ferdigheter
Studenten kan
- bruke et bredt utvalg av varierte arbeidsmåter med vekt på utforskende samtaler
- bruke digitale verktøy med særlig blikk for kildekritikk i søk etter informasjon og etiske
spørsmål om nett- etikette og personvern - bruke prinsippene for erfaringsbasert forskning i egen virksomhet som RLE-lærer
- vurdere lærebøker og andre læremidler i faget, og i egen undervisning
- lage lokale læreplaner i RLE
- reflektere over egen utvikling i yrkesutøvelse som RLE-lærer
- integrere de grunnleggende ferdighetene i RLE-undervisningen: kunne uttrykke seg muntlig og skriftlig, lese ulike typer tekster og regne
- tolke hvordan tekster, kunst og arkitektur uttrykker meining i RLE-emnene,
gjennom sjangrer, symbol, metaforer og andre virkemidler
Generell kompetanse
Studenten kan
- gjøre greie for ulike konsekvenser av verdigrunnlaget for skolen
- se ungdomskultur og samfunn ellers i sammenheng med religioner og livssyn
Innhold
Emnet omfatter de følgende nasjonale fagemnene: jødedom, kristendom, islam,
etikk: religiøse og sekulære verdiperspektiv, og fagdidaktikk
- Jødedom med vekt på nyere tid
- Kristendom med vekt på nyere tid
- Islam med vekt på nyere tid
- Etikk: Religiøse og sekulære verdiperspektiv
- RLE som undervisningsfag i grunnskolens ungdomstrinn med følgende undertema:
- Fagdidaktikk
- Integrering av praksis
- Grunnleggende ferdigheter
- Tilpasset opplæring
- Vurdering av elever
- Flerkulturelle perspektiver
- Samiske forhold
- Forskningsbasert undervisning
Undervisnings- og læringsformer
Studentene vil møte varierte arbeidsformer.
Tilnærmingen til stoffet skjer i hovedsak gjennom forelesninger, faglig og didaktisk refleksjon, ekskursjoner, arbeid i grupper og arbeid med oppgaver i klassen. Undervisningen bygger på forskningsbasert kunnskap.
Utgifter knyttet til studieturer må studentene påkoste selv, se pkt. Arbeidskrav.
Arbeidsomfang
Det forventes en studieinnsats i emnet på minimum 20 timer pr uke inkludert undervisning.
Praksis
Praksis er integrert i emnet og erfaringer fra praksis brukes i undervisningen og åpner for verdifull faglig og didaktisk refleksjon. Se nærmere informasjon i studieplan for Grunnskolelærerutdanning 5-10 og Plan for praksis.
Arbeidskrav - vilkår for å avlegge eksamen
- Gruppearbeid (2 studenter): muntlig presentasjon av et faglig og didaktisk tema med relevans for RLE i ungdomsskolen som også er del av RLE 202.
Arbeidskravet skal være forskningsbasert og belyse didaktisk teori, flerkulturelle perspektiver, tilpasset opplæring, grunnleggende ferdigheter, og vurdering av elever.
Studentene må gi muntlig vurdering av andre studenters presentasjoner.
Lærer gir muntlig tilbakemelding om arbeidet er godkjent.
Etter presentasjon lastes arbeidet opp i fronter-mappen studentsamarbeid. - Gruppearbeid (2 studenter): Besøke ett kirkesamfunn med intervju, orientering og omvisning fra kirkesamfunnets ledelse eller ansatte.
Arbeidskravet skal være forskningsbasert og belyse flerkulturelle perspektiver.
Gruppene gir muntlige presentasjoner i klassen fra besøkene i kirkesamfunnene.
Studentene må gi muntlige tilbakemeldinger på andre studenters presentasjoner.
Lærer gir muntlig tilbakemelding om arbeidet er godkjent.
Etter presentasjon lastes arbeidet opp i mappen studentsamarbeid i høgskolens læringsplattform. - Ekskursjon: dagsbesøk: deltakelse på omvisning/møter med trossamfunn.
Deltagelse med spørsmål under besøket og reflekterende oppsummering etter besøk. - Obligatorisk deltakelse i deler av undervisningen, se spesifisering i semesterplan for nærmere informasjon.
Sykemelding ved fravær gir rett til tilpassede oppgaver.
Besøkene til trossamfunnene og kirkene må bekostes i sin helhet av studenten.
Ved sykefravær de dagene gruppen og klassen besøker trossamfunn og kirke, må studenten besøke stedene på egen hånd, dokumentere, og gi en individuell muntlig presentasjon til klassen på annet tidspunkt på utsatt frist.
Ved sykefravær på de obligatoriske dagene gruppene har presentasjoner (arbeidskrav), må studentene gi en individuell muntlig presentasjon til klassen på annet tidspunkt på utsatt frist.
Eventuelt levere skriftlige kommentarer i læringsplattformen på presentasjoner fra andre grupper, lastet opp i læringsplattformen, som student har hatt fravær fra.
Arbeidskravene må være godkjent av faglærer før studenten kan fremstille seg til eksamen.
Eksamen
Muntlig individuell eksamen av 30 minutters varighet.
Ingen hjelpemidler tillatt.
Karakterregel: A-F.
Sensorordning
Én intern og én ekstern sensor.
Evaluering av emnet
Emneansvarlig RLE-lærer har ansvar for at studentene får utføre evaluering av emnet RLE 202.
Resultater fra evalueringen og forslag til justeringer følges opp sammen med studentenes representanter i faget RLE.
Litteratur
Litteraturliste er sist revidert 14. desember 2018.
Bøker og deler av bøker:
Kristendom
Elstad, Hallgeir (2005): Nyere norsk kristendomshistorie. Bergen: Fagbokforlaget. Ss. 7-104 (97s).
Hvalvik, Reidar & Terje Stordalen (1999): Den store fortellingen. Om Bibelens tilblivelse, innhold, bruk og betydning. Oslo: Det Norske Bibelselskap. Ss. 17-48, 111-120, 138-151,161, 187-197, 411-419, 444-459 (92s)
Kloster, S., Lende, G., Løland, O., & Horsfjord, V. (2018): Global kristendom: En samtidshistorie. Oslo: Universitetsforlaget. Ss.15-285. Utvalgte kapitler
Rian, Dagfinn (2018): Kristendommen i Norge, Kap. 6 ss. 218, 227-272, i: Verdensreligioner i Norge (red. Knut Jacobsen) Oslo: Universitetsforlaget
Sødal, Helje Kringlebotn (red.) (2002): Det kristne Norge: Innføring i konfesjonskunnskap. Kristiansand: Høyskoleforlaget
Austad, Kap. 2: Den ortodokse kirke ss. 23-34.
Leer-Salvesen, kap.3: Den romersk-katolske kirke ss. 35-65.
Austad, Kap. 8: Baptismen ss. 177-189.
Sødal, Kap.10: Metodismen ss. 199-210.
Sødal, Kap.15: Den pinsekarismariske bevegelsen ss. 255-285
Jesu Kristi Kirke av Siste Dagers Hellige og Jehovas Vitner
Eidhamar, L.G. (red.) (2004): Religioner og livssyn. Kristiansand: Høyskoleforlaget
Eidhamar: Jesu Kristi Kirke av Siste Dagers Hellige kap. 9 ss. 336-345 (10s)
Sødal: Jehovas Vitner, kap.10 ss.346-364 (19s)
Jødedom
Groth, Bente (2011): Jødedommen. Oslo: Pax forlag.
Kronologi, ss.15-20, Etiske prinsipper ss. 90-92, Hva betyr reglene i dag s.109, Mystikerne, kabbalistene ss.117-118,
Kabbala og rettstenkning, Mestere, Kabbalistiske studier ss.131-134
Utvisninger og gettoisering, Reformasjonen og tiden etter ss.149-151. Kap.11, 14, 15, ss.152-163, 187-217 (ca. 45s).
Hoffmann, Christhard og Vibeke Moe (red.) (desember 2017): Holdninger til jøder og muslimer i Norge 2017: befolkningsundersøkelse og minoritetsstudie. Oslo: HL-senteret (ss.7-12; 19-25; 33-81, 88-122) (97s). Også som digital bok.
Rian, Dagfinn (2018): Jødedommen i Norge, i: Verdensreligioner i Norge, Knut Jacobsen (red). Ss. 173-75,180-185, 191-216 (34s) Oslo: Universitetsforlaget
Islam
Bile, Srour og Herz (2017): Skamløs. Ss. 5-163 (124s) Oslo: Gyldendal.
Kjelstrup, Christian (red): Koranen & Miljø/ Jihad / Feminisme, i: Samtiden (1-2017) Oslo: Universitetsforlaget. Også som digitalt tidsskrift. Ss.4-5, 8-10, 12-15; 16-20; 22-29; 30-33; 34-36,38-40; 42-43; 44-49; 64-67; 68-70,72-73,74-75; 77; 78-82; 84-89; 90-97; 98-101; 102-113 (74s)
Sandberg, S. (2018): Unge muslimske stemmer: Om tro og ekstremisme. Oslo: Universitetsforlaget. Ss.9-252.
Vogt, Kari (2007): Hva er islam. Oslo: Universitetsforlaget (77s).
Historien i fugleperspektiv ss.16-18; Islamske trosretninger ss. 19-22; Dialog mellom trosretninger? 22-23; Den islamske mystikken ss. 56-58.
Kap.3: Lov og rett ss.61-90. Kap.4: Islamske bevegelser i dag, ss. 92-110.
Kap.5: Politisk Islam, ss. 111-124, Kap.6: Kan islam reformeres, ss. 126-134.
Vogt, Kari (2018): Islam i Norge, i: Verdensreligioner i Norge, Knut Jacobsen (red). Ss.133-170 (35s) Oslo: Universitetsforlaget
KOMPENDIUM PENSUMSTEKSTER
Kompendium for emnet selges i bokhandel: inneholder enkeltkapitler, artikler og utdrag.
KRLE som undervisningsfag: fagdidaktikk
Høeg, Ida M. (red.) (2017): Religion og ungdom. Oslo: Universitetsforlaget.Innledning Ss. 9-30 (21,5s). Kompendium
Lippe, Marie von og Sissel Undheim (red.) (2017): Religion i skolen. Didaktiske perspektiver på religions- og livssynsfaget. Oslo: Universitetsforlaget.
Marie von der Lippe og Sissel Undheim: Hva skal vi med et felles religionsfag i skolen? kap.1, ss. 11-24.
Lars Laird Iversen: Uenighetsfellesskap: Kan skolen være et treningsrom for offentlig uenighet? kap.7, ss. 101-116. Kompendium
Repstad og Tallaksen (2014): Å undervise om etikk kap. 8, ss. 155-172 i: Praktisk fagdidaktikk for religionsfagene. Oslo: Cappelen Damm. Kompendium
Rian, D. (1999): Om å sammenligne religioner ss. 40-51 i: Verdensreligioner i undervisningen. Oslo: Universitetsforlaget (12s) Kompendium
Sødal, H. (2018): Religion, fundamentalisme og radikalisering: Utfordringer for skolen ss.324-341, i: Religioner og livssyn i skolehverdagen. Oslo: Cappelen Damm. Kompendium
Etikk og verdiperspektiv
Ariansen, Per & Jon Wetlesen (1994): Miljøfilosofi ss.243-278 i: Etikk - en innføring. (red. K. E. Johansen) Oslo: Cappelen (35s) Kompendium
Gardner, Garry (2003): Å få med religionen i jakten på en bærekraftig verden, I: Jordens tilstand: State of the World, redigert av Linda Stark, omsett av Poul Henrik Poulsson, 176-198. Oslo: J. W. Cappelens Forlag. Kompendium
Hansen, Ole Henrik B. (2015): Bør skolen fremme toleranse?, i: Religion og livssyn, Årg. 27, 2015/2, s. 4-11. Kompendium
Leirvik og Røthing (red.) (2008): Verdier. Oslo: Universitetsforlaget. Åse Røthing og Stine Helena Svendsen: Homotoleranse og heteroseksualitet, ss. 31- 46 (15s) Kompendium
Schmidt, Ulla (2010): Bioetikk i kristendommen, kap.2, ss. 24-47 i: Bioetikk i verdensreligionene. Religion, medisin og teknologisk endring (red. K. Jacobsen). Oslo: Abstrakt forlag (23s) Kompendium
Singer, Peter (2006): Å ta liv: Embryoet og fosteret ss. 143-169 i: Exphil II: Tekster i etikk. Oslo: IFIKK/Unipub (26s) Kompendium
Tomren, Tom Sverre (2016): Økoteologi- Et skråblikk på noen hovedtrender, i: Ung Teologi nr.1 2016 ss.20-31.(12s). Kompendium
White, Lynn (1967): Den økologiske krises historiske røtter ss. 77-92, i: Naturen nr.2 -1971 Kompendium
Jødedom
Feinberg, Lynn C. (2011): Kroppen i jødedommen, i: Religion og livssyn no. 2 - 2011, ss.13-18 (6s) Kompendium
Kildesamling til Kristendomskunnskap med Religions- og Livssynsorientering (1999):
Oslo: Nasjonalt læremiddelsenter. Torleif Elgvin: Jødedommen (Bind 2): Ungdomstrinnet. Også digtal.
Jerusalem - i historie og tanke ss. 343-351. Jødisk mystikk ss. 334-338. Hvem er jøde? Jødisk identitet ss. 339-342. Fra jødisk historie og Antisemittisme og holocaust ss. 352-355. Kompendium
Meisingset, Kristian (2016): Jødisk blod i årene ss.11-17, i: Minerva no.4. Oslo. Kompendium
Islam
Adil, Yasin (2017): Kveler grobunnen for ekstremisme med dialog, s.17 i: Aftenposten (11.8 2017) (1s) Kompendium
Fawzi, Yasir (2017): Hovedtaleren på leir mot ekstremisme var ulv i fåreklær, s. 17 i: Aftenposten.no (10.8 2017) (1,5s) Kompendium
Ishaq, Bushra (2017): En taus majoritet ss.11-15, Hvem er muslimer ss.17-23, i: digtalt bokutdrag på forlaget.
Oppsummering- Sammendrag ss. 224-234; Metode, design og datainnsamling ss.235-240 i: Hvem snakker for oss? Muslimer i dagens Norge - hvem er de og hva mener de?
Oslo: Cappelen Damm. Kompendium
Olsen, Maren Næss (2015): Islam betyr fred. Unge norske sufi-muslimer vil ta tilbake religionen sin fra ekstremistene, ss. 16-19 i: Morgenbladet Nr. 4 /23.-29.januar 2015 (ca.3s) Kompendium
Kildesamling til Kristendomskunnskap med Religions- og Livssynsorientering (1999): Oslo: Nasjonalt læremiddelsenter. Einar Thomassen: Islam (Bind 1): ungdomstrinnet. Også digital.
Innledning: Kilder ss. 183 og 184. Reisen om natten til Jerusalem og himmelferden ss.230-236; Etikk ss. 267-268. Kunst med foto bilder (Shia) ss. 268 - 271. Shia Islam Sharia Sufismen ss. 272- 279 Historisk oversikt ss. 280-281. Kompendium
Linge, Marius (2013) Den konservative muslimske vekkelsen. Om IslamNet, Profetens Ummah og salafismens fremvekst i Norge ss.38-52 i: Samtiden 04/2013 (11s) Også digital. Kompendium
Vogt, Kari (1995): Shia-islam, kap.9 ss. 180-197, i: Islams hus. Oslo: Cappelen (18s) Kompendium
Digitale kilder:
Bangstad, Sindre. (2018, 30. mai). Salafisme, i: Store norske leksikon. Hentet 1. desember 2018 fra https://snl.no/salafisme
France24 (25.11.208): Hezbollah supporters mark Ashura in Beirut, i: Reporters ved Romeo Langlois, Mayssa Awad. Dokumentarfilm
https://www.france24.com/en/reporters/20181123-lebanon-hezbollah-ashura-shiite-nasrallah-beirut
MuslimVoices (2018) i: Facebook. Filmsnutter med muslimske informanter/kilder som ledsager pensumboken Unge muslimske stemmer.
NRK.no.(12.februar 2013) Brennpunkt. Niqab på norsk (med bl.a. Leyla Hasic i Østfold). https://tv.nrk.no/serie/brennpunkt/MDUP11000113/12-02-2013#t=0s
Deeyah Khan (13.mai 2016) What We Don’t Know About Europe’s Muslim Kids and Why We Should Care, i: TedxExeter Talks Youtube. https://www.youtube.com/watch?v=0_W0HFy9Et4
Vår mann i Teheran (Our man in Teheran) (2018), i: NRK av nederlandske journalist Thomas Erdbrink. Utvalg: Sesong 2: 2.episode. https://tv.nrk.no/serie/vaar-mann-i-teheran
TV2 Nyhetskanalen (April 2015) Interview of Shaykh Ninowy about extremism, radicalization and terrorism. Hentet fra: Madina Institute på Youtube: https://www.youtube.com/watch?v=v8L_463WIGE