LUPEL410 Bacheloroppgave, vitenskapsteori og forskningsmetode (5-10) (Vår 2019)

Fakta om emnet

Studiepoeng:
15
Ansvarlig avdeling:
Fakultet for lærerutdanninger og språk
Studiested:
Halden
Emneansvarlig:
Knut Ove Æsøy
Undervisningsspråk:
Norsk
Varighet:
½ år

Emnet er tilknyttet følgende studieprogram

Obligatorisk emne i Grunnskolelærerutdanning 5. - 10. trinn (240 studiepoeng). Emnet inngår i fagområdet Pedagogikk og elevkunnskap, forkortet PEL.

Undervisningssemester

6. semester (vår).

Studentens læringsutbytte etter bestått emne

Kunnskap
Studenten

  • har kunnskap om prosesser som fører til endring og utvikling av egen rolle, profesjon og skolen som institusjon
  • har kunnskap om sentrale vitenskapsteoretiske spørsmålsstillinger i utdanningsforskning
  • har innsikt i sentrale spørsmål knyttet til forskningsmetoder med relevans for studier av virksomhet i og omkring skolen
  • har kunnskap om sentrale praktiske, faglige og pedagogiske utfordringer i grunnskolens virksomhet som er utviklet gjennom bacheloroppgaven
  • har inngående kunnskap om det emnet som den enkelte har fordypet seg i gjennom bacheloroppgaven

Ferdigheter
Studenten

  • kan kritisk analysere relevant forskning om læringsarbeid og hvilken betydning denne kan ha for undervisningen og for alle elevers læring
  • kan planlegge og delta i utviklings- og endringsprosesser i skolen, og kan kritisk vurdere disse i etterkant
  • kan anvende vitenskapsteoretisk og metodisk kunnskap i utformingen av en egen bacheloroppgave
  • har tilegnet seg ferdigheter i akademisk skriving


Generell kompetanse
Studenten

  • kan vise et faglig engasjement i viktige spørsmål om skole og opplæring, og på et forskningsmessig grunnlag kunne analysere og formidle et sammensatt fagstoff på en overbevisende måte
  • kan selvstendig forholde seg til forskningsetiske problemstillinger

Innhold

  • Vitenskapsteori og forskningsmetode
  • Skolebasert forsknings- og utviklingsarbeid

Undervisnings- og læringsformer

Pedagogikk og elevkunnskap skal som overordnet profesjonsfag utgjøre den lærerfaglige plattformen sammen med de andre fagene og praksisopplæringen. Emnet bygger på anerkjent forskningsbasert kunnskap.

Emnet er lagt opp med varierte arbeidsformer som forelesninger, gruppearbeid, seminarer og selvstudium. Bruk  av  ulike digitale verktøy, er gjennomgående arbeidsform. Bacheloroppgaven skal være et selvstendig og forskningsbasert skriftlig arbeid der kandidatene skal formulere og svare på valgt problemstilling. Bacheloroppgaven gjennomføres under veiledning.

I 4. studieår arrangeres en bachelorkonferanse der studentene presenterer sine bacheloroppgaver for GLU-studenter på 1.-3. trinn. Det er obligatorisk deltakelse på bachelorkonferansen.

Arbeidsomfang

Forventet studieinnsats i emnet er beregnet til minst 20 timer pr uke inkludert undervisning.

Praksis

Praksis gjennomføres i tre uker i vårsemesteret. Tid for praksisperioden framgår av  semesterplanen. Se også egen plan for praksisopplæringen. Det forutsettes et tett samarbeid både med praksisopplæringen og med utdanningens faglærere.

Arbeidskrav - vilkår for å avlegge eksamen

  1. Minimum 80 % deltakelse på undervisning inkludert profesjonsdager
  2. Etterarbeid fra praksis vil fremgå av semesterplanen
  3. Levere problemstilling, prosjektbeskrivelse og førsteutkast til bacheloroppgaven
  4. Delta i kameratvurdering
  5. Delta i veiledning
  6. Deltakelse på bachelorkonferansen

Arbeidskrav skal leveres til fastsatte frister og må være godkjent av faglærer før kandidaten kan fremstille seg til eksamen.

Eksamen

Individuell bacheloroppgave
Oppgaven skal ha et omfang på 9 000 ord (+/- 10 %) eksklusiv innholdsfortegnelse, litteraturliste og vedlegg. 

Oppgaven skal være profesjonsrettet med tematisk forankring i pedagogikk og elevkunnskap og/eller i et av valgfagene. Det innebærer at den skal knyttes til praksisfeltet eller andre sider ved skolens virksomhet.

Karakterregel: A-F.

Sensorordning

Intern og ekstern sensor.

Evaluering av emnet

Studentene får anledning til å delta i emneevaluering (EVA3) som emneansvarlig har ansvaret for.

Litteratur

Litteraturlisten er sist oppdatert 10.12.2018.

Album, D., Hansen, M. N., & Wideberg, K. (Eds.). (2010). Metodene våre. Eksempler fra samfunnsvitenskapelig forskning. Oslo: Universitetsforlaget.

Carson, N. (2007). Erfaringer og refleksjoner ved bruk av gruppeintervju i kvalitativ forskning. Norsk pedagogisk tidskrift(3), 220-231.

Danielsen, A. G. (2013). Kunnskapsbygging i skolen via kvantitative verktøy - statistikk og spørreskjema. In M. Brekke & T. Tiller (Eds.), Læreren som forsker. Innføring i forskningsarbeid i skolen. Oslo: Universitetsforlaget.

Fauskanger, J., & Mosvold, R. (2014). Innholdsanalysens muligheter i utdanningsforskning. Norsk Pedagogisk Tidsskrift, 98(02), 127-139.

Grenness, T. (2012). Hvordan kan du vite om noe er sant? Veiviser i forsknings- og utredningsarbeid for studenter. Oslo: Cappelen Damm Akademiske.

Iversen, A. B. (2011). Kvalitative og kvantitative metoder - et kontinium? Sosiologisk tidsskrift (2), 175-183.

Johannessen, L. E. F., Rafoss, T. W: & Rasmussen, E. B. (2018). Hvordan bruke teori? Nyttige verktøy i kvalitativ analyse. Oslo: Universitetsforlaget.

Kvale, S., & Brinkmann, S. (2009). Det kvalitative forskningsintervju Oslo: Ad Notam Gyldendal.

Larsen, A. K. (2007). En enklere metode - veiledning i samfunnsvitenskapelig metode. Bergen:

Mausethagen, S. (2017). Diskursanalytiske perspektiver i studier av profesjoner og profesjonelt arbeid. In S. Mausethagen & J.-C. Smeby (Eds.), Kvalifisering til profesjonell yrkesutøvelse. Oslo: Universitetsforlaget.

Postholm, M. B. (2005). Observasjon som redskap i kvalitativ forskning på praksis. Norsk pedagogisk tidskrift(2), 148-159.

Postholm, M. B., & Jacobsen, D. I. (2011). Læreren med forskerblikk: innføring i vitenskapelig metode for lærerstudenter. Kristiansand: Høyskoleforlaget

Rienecker, L., & Jørgensen, P. S. (2014). Den gode oppgave. Håndbok i oppgaveskriving på universitet og høgskole. Bergen: Fagbokforlaget.

Sollid, H. (2013). Intervju som forskningsmetode i klasseromsforskning. In M. Brekke & T. Tiller (Eds.), Læreren som forsker. Innføring i forskningsarbeid i skole. Oslo: Universitetsforlaget.

Tangen, R. (2010). "Beretinger om beskyttelse" - Etiske dilemmaer i forskning med sårbare grupper - barn og ungdom. Norsk Pedagogisk Tidskrift (4), 318-327.

Tangen, R. (2014). Balancing Ethics and Quality in Educational Research—the Ethical Matrix Method. Scandinavian journal of educational research, 58(6), 678-694.

Øyen, S. A: & Solheim, B. (2013). Akademisk skriving. En skriveveiledning. Oslo: Cappelen Damm Akademiske.

Sist hentet fra Felles Studentsystem (FS) 30. juni 2024 02:50:40