LPRLE216 Religion, livssyn og etikk, didaktikk 2 (Vår 2019)

Fakta om emnet

Studiepoeng:
0
Ansvarlig avdeling:
Fakultet for lærerutdanninger og språk
Studiested:
Halden
Emneansvarlige:
  • Andrew John Thomas
  • Alf Rolin
Undervisningsspråk:
Norsk
Varighet:
½ år

Emnet er tilknyttet følgende studieprogram

Emnet er ett av to obligatoriske fagdidaktiske emner i studiet Praktisk-pedagogisk utdanning, heltid og deltid.

 

Absolutte forkunnskaper

Ingen utover opptakskrav.

Undervisningssemester

Praktisk-pedagogisk utdanning, heltid: 2. semester (vår).
Praktisk-pedagogisk utdanning, deltid: 4. semester (vår).

Studentens læringsutbytte etter bestått emne

Kunnskaper:
Studenten har

  • innsikt i teorier om differensieringstiltak og tilpasset opplæring i faget
  • kunnskaper om hvordan kartlegge til elevers ulike faglige læreforutsetninger
  • innsikt i ulike undervisnings- og læringsstrategier som kan bidra til å tilpasse opplæringen

Ferdigheter:
Studenten kan

  • tilpasse opplæringen i faget til elevers forutsetninger
  • anvende ulike strategier og metoder i faget og hjelpe elevene til å ta i bruk ulike læringsstrategier
  • tilrettelegge for elevens progresjon i faget
  • vurdere og dokumentere elevenes læring i faget samt bistå elevene i egenvurdering

Generell kompetanse:
Studenten kan

  • konstruktivt og kritisk delta i kollegasamarbeid
  • utvise nødvendig utviklingskompetanse som lærer
  • se helheter og sammenhenger i elevenes faglige  og personlige utvikling
  • vise en bevisst etisk holdning overfor den enkelte elev og elevgruppen

Innhold

Følgende hovedtema inngår:

- Fagets begrunnelser i allmenndanning og ulike livs-, og yrkessammenhenger
- Læreplanen, faget og ulike elevers behov for tilpasset opplæring, herunder også elever med lærevansker
- Læreprosesser med vektlegging på læring hos ulike elever
- Læremidler og IKTs betydning som hjelp for å tilpasse opplæringa i faget
- Fag- og yrkesetikk
- Elevvurdering for læring, underveisvurdering, sluttvurdering, framovervurdering 

Undervisnings- og læringsformer

Det veksles mellom forelesning, diskusjoner, gruppearbeid og øvelser. Emnet gis som seks hele dagers undervisning, og er knyttet til seks ukers praksisopplæring. 

Avhengig av antall studenter knyttet til emnet, vil emnet kunne gjennomføres som veiledning. 

Praksis

Det er knyttet seks ukers praksisopplæring til emnet. Det er utarbeidet en egen emnebeskrivelse for praksisopplæringen.

Arbeidskrav - vilkår for å avlegge eksamen

1) Obligatorisk frammøte (minimum 80 %)

2) Muntlig presentasjon basert på et refleksjonsnotat om tilpasset opplæring i faget fra 2. praksisperiode. Notatet skal være på 4-5 sider og ta utgangspunkt i erfarte opplevelser og utfordringer om tilpasset opplæring/differensiering i faget i forhold til ulike elever/elevgrupper.
 
Vurdering: godkjent/ikke godkjent
Vurderes presentasjonen til ikke godkjent kan studenten få et nytt forsøk til ny fastsatt frist.

Arbeidskravene må være godkjent før studenten kan fremstille seg til eksamen.

Eksamen

Det gis ikke separat karakter for didaktikkemner, men spesialiseringen vil angis på vitnemålet som "godkjent".

Sluttvurdering i emnet Religion, livssyn og etikk, didaktikk 2 inngår i en felles eksamen for emner i PPU-studiet. For detaljer om sluttvurdering, se pkt. Vurdering i generell del av studieplanen og i emnet Praktisk pedagogikk.

Evaluering av emnet

For å kunne tilby en aktuell og relevant utdanning av god kvalitet er vi avhengig av studentenes tilbakemeldinger og deltagelse i evaluering av emnet. Det enkelte fagmiljø har ansvar for å etablere faste og allment kjente evalueringsrutiner på emnenivå (kalt EVA 3).

Litteratur

Felleslitteratur (pedagogikk og fagdidaktikk) fremgår av emnebeskrivelsen for Pedagogikk i praktisk-pedagogisk utdanning.

Litteratur spesifikt for emnet:
(Denne litteraturlista er sist oppdatert 10.02.2019).Titler merket * er inkludert i kompendium.

Andreassen, B.-O. (2012 eller 2016) Religionsdidaktikk. En innføring. Oslo: Universitetsforlaget. (225 s.)

*Breidlid, H. and T. Nicolaisen (2011) "Fortellingens ulike dimensjoner" i: I begynnelsen var fortellingen. Oslo: Universitetsforlaget, s. 57-76 (20 s.)

*Fauske, R. (2013) ««Eg er så redd for ikkje å vere nøytral nok» Korleis skal ein tolke kravet om ei objektiv og nøytral undervisning, og kva problem er knytte til desse målsettingane?», i: Bente Afset m. fl. (red.) Kunnskap til hva? Om religion i skolen. Trondheim: Akademika forlag, s. 215-238

*Helskog, Guro H. (2012) «Danning i retning av menneskelig modenhet og visdom gjennom filosofisk dialog», i Norsk filosofisk tidsskrift 47 (1), s. 46-60

*Jackson, R. (2014) ««Veiviseren»: En presentasjon av Europarådets retningslinjer for religions- og livssynsundervisning» (oversettelse av ««Signposts»: Dissemination of Council of Europe Policy on Education about Religions and Non-religious Convictions» Oversatt til norsk av Marie von der Lippe) i Norsk Pedagogisk Tidsskrift 05/2014, sider 376-384.

*Jackson, R. (1997) Religious Education: an Interpretive Approach. London: Hodder & Stoughton. Kap. 5.

Kohlberg, L. (1973) «The Claim to Moral Adequacy of a Highest Stage of Moral Judgment» i The Journal of Philosophy, Vol. 70, No. 18, sider 630-646.

*Lippe, M. von der; Hansen, O. H. B. (2006) : "Hot-seat i KRL", i: Ett fag - mange muligheter. En praktisk håndbok i kristendoms-, religions- og livssynskunnskap. Kristiansand: Høyskoleforl., 96-102 (24 s.)

*Neegaard, G., S. Øiestad Grande, R. Kvalvaag, R. Reinvang, og S. Østberg (2006) «Innføring i religionskunnskap» I: Gunnar Neegaard (red.) Logos og Dharma: Religioner, livssyn og etikk. Bergen: Fagbokforlaget, 2006, 17- 40 (24 s.)

Office for Democratic Institutions and Human Rights (2007) «Toledo Guiding Principles on Teaching about Religions and Beliefs in Public Schools» OSCE. På https://www.osce.org/odihr/29154?download=true

*Rolin, A.: "Verdiformidling gjennom prosjektarbeid", i Prismet 49 (1998), 107-115 (9 s.)

*Schanke, Å. J. & Hammer, A. (2018) "Kritisk undervisning i KRLE" in Prismet 69:2/3, ss.181-198

*Schjetne, E. (2014) «Kritisk blikk på kritikk» i Afdal, Røthing og Schjetne (red.) Empirisk etikk i pedagogiske praksiser: artikulasjon, forstyrrelse, ekspansjon. Oslo: Cappelen Damm Akademisk, sider 153-175.

*Stabell Jørgensen, C. (2018) "RE-searchere i KRLElærerutdanningen – noen refleksjoner" i Prismet 69:1, ss. 91-98.

Sødal, H. K. Religions og livssynsdidaktikk, Oslo 2009 el nyere, 11-182 (172 s.)

*Thomas, A. & A. Rolin (2018) "Reading religion in Norwegian textbooks: are individual religions ideas or people?", British Journal of Religious Education, DOI: 10.1080/01416200.2018.1484691

*Thomas, A. (2016) «Dialog og omvendt klasseroms-undervisning» i Prismet 3/2016: 225-228.

Undheim, Sissel, og Von der Lippe, Marie (2017) Religion i skolen, Oslo: Universitetsforlaget. Kapitler 1-2, 5-10, og 12 (sider 11-34, 70-164, og 180-192).

*Winje, G. (2012) Guddommelig Skjønnhet (2. Utgave) Oslo: Universitetsforlaget, kapittel 10 (sider 275-287)

*Winje, G. (2014) «Hvordan lese islamske Ornamenter i skolen?» i Prismet 2/2014: 85-94

*Østberg, S. & Nicolaisen, T. (2018) «Religion og livssyn som del av barn og unges livsverden. Erfaringer blant barn med bakgrunn i Islam og Hinduisme» i Schjetne & Skrefsrud (ed.) Å være lærer i en mangfoldig skole: kulturelt og religiøst mangfold, profesjonsverdier og verdigrunnlag. Oslo: Gyldendal, sider 74-95.

 

Om Ekskursjoner:

*Opsal, R. R. (2015) «Påskevandring som samarbeids-prosjekt - kunnskapsformidling eller religionsutøvelse?» i Prismet 1/2015: 19-27

Opsal, Nicolaisen, og Winje (2016) «Debatt» i Prismet 3/2016: 229-238

*Winje, G. (2016) «Replikk til debattinnlegget «Et mulig og nyttig samarbeid» i Prismet nummer 3/2016» i Prismet 4/2016: 321.

Oddrun Marie Hovde Bråten, i Religion i skolen (over).

Sist hentet fra Felles Studentsystem (FS) 30. juni 2024 02:50:36