LMUTYS10317 TYS103 Tysk litteratur, kultur og samfunn 1 (5-10) (Vår 2019)
Fakta om emnet
- Studiepoeng:
- 15
- Ansvarlig avdeling:
- Fakultet for lærerutdanninger og språk
- Studiested:
- Emnet er hovedsakelig nettbasert. Se pkt. Org. og læringsformer.
- Undervisningsspråk:
- Tysk
- Varighet:
- ½ år
Emnet er tilknyttet følgende studieprogram
Emnet er obligatorisk for studenter som velger tysk som
- masterfordypning (150 studiepoeng) i Grunnskolelærerutdanning 5-10
- undervisningsfag (60 studiepoeng) i kombinasjon med Engelsk eller Matematikk som masterfordypning
- undervisningsfag (60 eller 90 studiepoeng) i kombinasjon med Profesjonsrettet pedagogikk som masterfordypning i Grunnskolelærerutdanning 5-10
Forkunnskapskrav utover opptakskrav
Bestått praksisperioder i 1. studieår.
Undervisningssemester
4. semester (vår).
Høgskolen i Østfold tar forbehold om endringer i emnebeskrivelsen før semesterstart.
Studentens læringsutbytte etter bestått emne
Kunnskap
Kandidaten
- har kunnskaper om enkelte viktige historiske hendelser, samfunnsstrukturer, institusjoner og geografi i tysktalende land og har utdypet sine kunnskaper om sentrale trekk ved dagligliv, skikker, høytider og tradisjoner.
- har kunnskap om ulike kulturelle uttrykksformer som film, musikk og kunst, i de tyskspråklige land.
- har innsikt i gjeldende læreplaner, kjenner til aktuelle læreverk (analoge og digitale) og har kunnskap om aktuelle og relevante undervisningsressurser samt ulike undervisningskonsept og -metoder knyttet til undervisning i tyskspråklig kultur og samfunn.
Ferdigheter
Kandidaten
- kan på tysk gjøre rede for og sammenlikne sentrale trekk ved tysktalende lands kultur og samfunn med tilsvarende i norsk kultur og legge til rette for at elevene kan utforske kulturen i tysktalende land sett i relasjon til deres egen.
- har økt sine aktive ferdigheter i tysk, både skriftlig og muntlig, ved siden av ferdigheter i å forstå tyskspråklige tekster av ulik art.
- kjenner til og kan bruke ressurser av ulik art, inkludert digitalt materiale, for at elevene skal tilegne seg både reseptiv kompetanse og best mulig ferdighet i å kommunisere både muntlig og skriftlig.
Generell kompetanse
Kandidaten
- kan utvise holdninger som er tjenlige i undervisningssituasjoner ved å være seg bevisst sin rolle som språkmodell, tilrettelegger og veileder i tråd med skolens etiske grunnverdier og ansvar for barn og unges personlig vekst
- utvikle og vedlikeholde egen språklig kompetanse
- er i stand til å planlegge og gjennomføre undervisningsprosjekt knyttet til (inter)kulturelle og samfunnsmessige aspekter og kan utvikle, analysere og vurdere elevers lærings- og kommunikasjonsstrategier.
- kan reflektere over hvilke ressurser og arbeidsformer som passer elevenes forutsetninger best.
- er kjent med ulike former for praktisk-estetisk tilnærming i fremmedspråkundervisningen
Innhold
I emnet tas det opp kulturelle og samfunnsmessige aspekter ved tysktalende land med utgangspunkt i aktuelle læringsressurser. Sentrale tradisjoner og tenkemåter i tysktalende land tematiseres gjennom bruk av forskjellige typer tekster og media. Emnet gir også en innføring i litteraturdidaktikk applisert på fremmedspråkundervisning. Studentene får trening i å velge ut og anvende analoge og digitale autentiske tekster i tyskundervisningen. Det legges opp til en nær sammenheng mellom teorien og litteraturen som gjennomgås og utprøving av undervisningskonsept og -metoder i praksis.
Undervisnings- og læringsformer
Det vil bli lagt opp til varierte undervisningsformer, både i form av samlinger og nettbasert synkron og asynkron undervisning:
- forelesninger
- gruppearbeid
- seminar med muntlige presentasjoner og tilbakemelding fra lærer og medstudenter
- selvstudium og arbeid i kollokviegrupper med synkron og asynkron veiledning.
Emnet er hovedsakelig nettbasert. I emnet gis det også mulighet for regelmessige fysiske samlinger på én til to dager på campus i Halden og mulighet for veiledning på campus. Studenten må i tillegg delta på annen obligatorisk aktivitet i tråd med programplanen for GLU 5-10, se Programplan generell del og Plan for praksis.
Arbeidsomfang
Emnet er beregnet til totalt 400 timers arbeidsinnsats, inkl. timeplanlagt undervisning, selvstudium, arbeidskrav, eksamensforberedelser og eksamensgjennomføring.
Praksis
Det er tre uker praksis i 4. semester. Se nærmere informasjon i programplan for Grunnskolelærerutdanning 5–10 og Plan for praksis (5–10).
TYS103 har hovedansvar for praksisperioden.
Det er knyttet arbeidskrav til praksisperioden; se pkt. Arbeidskrav.
Arbeidskrav - vilkår for å avlegge eksamen
- Deltakelse på profesjonsdager
- Analyse og bruk av læremidler i praksisklassen (kan være tverrfaglig). Muntlig presentasjon (jf. Plan for praksis):
- En individuell, digital lesedagbok basert på en av pensumtekstene. Lesedagboka består av egne refleksjoner rundt teksten og leseprosessen, og tekst kan kombineres med multimodale uttrykk. For å ivareta den kreative prosessen oppgis ikke noe fastlagt sideantall.
- Lesedagboka skal presenteres muntlig for faglærer og medstudenter innenfor en tidsramme av ca. 10 minutter og følges opp med i en samtale; til sammen skal samtalen ikke overskrive ca. 20 minutter. Dette foregår synkront på digital læringsplattform.
- Praksisrapport etter mal (jf. Plan for praksis)
- Praksis må være bestått (jf. Plan for praksis)
Arbeidskrav må være godkjent før studenten kan fremstille seg til eksamen.
Eksamen
Individuell mappeeksamen
Individuell mappeinnlevering bestående av to oppgaver med utgangspunkt i litterære tekster fra pensumlisten. Hver av oppgavene har et omfang på ca. 4 sider inkludert referanseliste. Oppgaveordlyden formuleres av faglærer.
Karakterregel: A–F.
Intern og ekstern sensor.
Evaluering av emnet
Tilbakemelding fra studentene våre er avgjørende for at vi skal kunne tilby best mulige emner og studieprogrammer. Dette emnet evalueres på følgende måte:
- midtsemesterevaluering/underveisevaluering
- sluttevaluering
Resultatene behandles av
- lærergruppe
- studieleder
- lokalt studiekvalitetsutvalg
Litteratur
Litteraturlisten er sist oppdatert 26. oktober 2016.
Dauvillier, C. & Lévy-Hillerich, D. (2004). Spiele im Deutschunterricht. Berlin: Langenscheidt.
Sevje, G. (2007). Fremmedspråk er gøy! Metodebok for lærere. (Fremmedspråk nivå 1.) Oslo: PEDLEX norsk skoleinformasjon.
Skarðhamar, A.-K. (2005). Kunsten å lese skjønnlitteratur. Om lesestimulering og lesekompetanse. Oslo: Universitetsforlaget.
Vestli, E. N. (2008). Fra sokkel til klasserom. Litteraturens plass i fremmedspråkundervisningen. Fokus på språk 13/2008. Nasjonalt senter for framandspråk i opplæringa: Halden. http://www.fremmedspraksenteret.no/index.php?ID=14283&lang=nor
Digital læringsressurs: LeMO: Lebendiges Museum Online (Deutsches Historisches Museum, Berlin, Haus der Geschichte der Bundesrepublik Deutschland, Bonn. Hentet fra: https://www.dhm.de/lemo/)
Læreplan for grunnskolen – Generell del og Fremmedspråk (FSP1-01). Hentet fra http://www.udir.no/
Digital læringsressurs fra Fremmedspråkssenteret: Den europeiske språkpermen. Hentet fra:http://www.fremmedspraksenteret.no/nor/fremmedspraksenteret/larings---ressurser/den-europeiske-sprakpermen-1
Litterære tekster:
Borchert, Wolfgang: Nachts schlafen die Ratten doch (K).
Dürrenmatt, Friedrich: Romulus der Große.Eine ungeschichtliche historische Komödie in vier Akten. (Diogenes Taschenbücher Nr. 23042).
Eich, Günter: Inventur (K).
Fried, Erich: Gespräch über Bäume (K).
Hermann, Judith: Sommerhaus, später. Erzählungen (Fischer Taschenbuch Verlag Bd. 14770) (Følgende fortellinger skal leses: 'Rote Korallen', 'Sonja' og 'Sommerhaus, später'.)
Herrndorf, Wolfgang: Tschick (Rowohlt Berlin).
Jandl, Ernst: ottos mops (K), schtzngrmm (K), falamaleikum (K).
Kunert, Günter: Über einige Davongekommene (K).
Nadj Abonji, Melinda: Zuhause in der Fremde – Versuche zur Integration (K)
Vertlib, Vladimir: Ich und die Eingeborenen (K)
Vestli, Elin Nesje/Langemeyer, Peter: Deutschsprachige Nachkriegsliteratur von Wolfgang Borchert bis Judith Hermann. (Også tilgjengelig digitalt.)
De kortere tekstene (K) står i et eget teksthefte. Dette kan kjøpes sammen med kompendiet, og er også tilgjengelig digitalt.
Litteraturlister som er publisert for emner frem i tid, kan bli oppdatert før hvert semester. Oppdatert litteraturliste vil være tilgjengelig i emnebeskrivelsene ved semesterstart.