LMUTYS10317 TYS103 Tysk litteratur, kultur og samfunn 1 (5-10) (Vår 2019)

Fakta om emnet

Studiepoeng:
15
Ansvarlig avdeling:
Fakultet for lærerutdanninger og språk
Studiested:
Emnet er hovedsakelig nettbasert. Se pkt. Org. og læringsformer.
Undervisningsspråk:
Tysk
Varighet:
½ år

Emnet er tilknyttet følgende studieprogram

Emnet er obligatorisk for studenter som velger tysk som

  • masterfordypning (150 studiepoeng) i Grunnskolelærerutdanning 5-10
  • undervisningsfag (60 studiepoeng) i kombinasjon med Engelsk eller Matematikk som masterfordypning
  • undervisningsfag (60 eller 90 studiepoeng) i kombinasjon med Profesjonsrettet pedagogikk som masterfordypning i Grunnskolelærerutdanning 5-10

Forkunnskapskrav utover opptakskrav

Bestått praksisperioder i 1. studieår.

Undervisningssemester

4. semester (vår).

Høgskolen i Østfold tar forbehold om endringer i emnebeskrivelsen før semesterstart.

Studentens læringsutbytte etter bestått emne

Kunnskap
Kandidaten

  • har kunnskaper om enkelte viktige historiske hendelser, samfunns­strukturer, institusjoner og geografi i tysktalende land og har utdypet sine kunnskaper om sentrale trekk ved dagligliv, skikker, høytider og tradisjoner.
  • har kunnskap om ulike kulturelle uttrykksformer som film, musikk og kunst, i de tyskspråklige land.
  • har innsikt i gjeldende læreplaner, kjenner til aktuelle læreverk (analoge og digitale) og har kunnskap om aktuelle og relevante undervisningsressurser samt ulike undervisningskonsept og -metoder knyttet til undervisning i tyskspråklig kultur og samfunn.

Ferdigheter
Kandidaten

  • kan på tysk gjøre rede for og sammenlikne sentrale trekk ved tysktalende lands kultur og samfunn med tilsvarende i norsk kultur og legge til rette for at elevene kan utforske kulturen i tysktalende land sett i relasjon til deres egen.
  • har økt sine aktive ferdigheter i tysk, både skriftlig og muntlig, ved siden av ferdigheter i å forstå tyskspråklige tekster av ulik art.
  • kjenner til og kan bruke ressurser av ulik art, inkludert digitalt materiale, for at elevene skal tilegne seg både reseptiv kompetanse og best mulig ferdighet i å kommunisere både muntlig og skriftlig.

Generell kompetanse
Kandidaten

  • kan utvise holdninger som er tjenlige i undervisningssituasjoner ved å være seg bevisst sin rolle som språkmodell, tilrettelegger og veileder i tråd med skolens etiske grunnverdier og ansvar for barn og unges personlig vekst
  • utvikle og vedlikeholde egen språklig kompetanse
  • er i stand til å planlegge og gjennomføre undervisningsprosjekt knyttet til (inter)kulturelle og samfunnsmessige aspekter og kan utvikle, analysere og vurdere elevers lærings- og kommunikasjonsstrategier.
  • kan reflektere over hvilke ressurser og arbeidsformer som passer elevenes forutsetninger best.
  • er kjent med ulike former for praktisk-estetisk tilnærming i fremmedspråkundervisningen

Innhold

I emnet tas det opp kulturelle og samfunnsmessige aspekter ved tysktalende land med utgangspunkt i aktuelle læringsressurser. Sentrale tradisjoner og tenkemåter i tysktalende land tematiseres gjennom bruk av forskjellige typer tekster og media. Emnet gir også en innføring i litteraturdidaktikk applisert på fremmedspråkundervisning. Studentene får trening i å velge ut og anvende analoge og digitale autentiske tekster i tyskundervisningen. Det legges opp til en nær sammenheng mellom teorien og litteraturen som gjennomgås og utprøving av undervisningskonsept og -metoder i praksis.

Undervisnings- og læringsformer

Det vil bli lagt opp til varierte undervisningsformer, både i form av samlinger og nettbasert synkron og asynkron undervisning:

  • forelesninger
  • gruppearbeid
  • seminar med muntlige presentasjoner og tilbakemelding fra lærer og medstudenter
  • selvstudium og arbeid i kollokviegrupper med synkron og asynkron veiledning.

Emnet er hovedsakelig nettbasert. I emnet gis det også mulighet for regelmessige fysiske samlinger på én til to dager på campus i Halden og mulighet for veiledning på campus. Studenten må i tillegg delta på annen obligatorisk aktivitet i tråd med programplanen for GLU 5-10, se Programplan generell del og Plan for praksis.

Arbeidsomfang

Emnet er beregnet til totalt 400 timers arbeidsinnsats, inkl. timeplanlagt undervisning, selvstudium, arbeidskrav, eksamensforberedelser og eksamensgjennomføring.

Praksis

Det er tre uker praksis i 4. semester. Se nærmere informasjon i programplan for Grunnskolelærerutdanning 5–10 og Plan for praksis (5–10).

TYS103 har hovedansvar for praksisperioden.

Det er knyttet arbeidskrav til praksisperioden; se pkt. Arbeidskrav.

Arbeidskrav - vilkår for å avlegge eksamen

  • Deltakelse på profesjonsdager
  • Analyse og bruk av læremidler i praksisklassen (kan være tverrfaglig). Muntlig presentasjon (jf. Plan for praksis):
      • En individuell, digital lesedagbok basert på en av pensumtekstene. Lesedagboka består av egne refleksjoner rundt teksten og leseprosessen, og tekst kan kombineres med multimodale uttrykk. For å ivareta den kreative prosessen oppgis ikke noe fastlagt sideantall.
      • Lesedagboka skal presenteres muntlig for faglærer og medstudenter innenfor en tidsramme av ca. 10 minutter og følges opp med i en samtale; til sammen skal samtalen ikke overskrive ca. 20 minutter. Dette foregår synkront på digital læringsplattform.
  • Praksisrapport etter mal (jf. Plan for praksis)
  • Praksis må være bestått (jf. Plan for praksis)

Arbeidskrav må være godkjent før studenten kan fremstille seg til eksamen.

Eksamen

Individuell mappeeksamen
Individuell mappeinnlevering bestående av to oppgaver med utgangspunkt i litterære tekster fra pensumlisten. Hver av oppgavene har et omfang på ca. 4 sider inkludert referanseliste. Oppgaveordlyden formuleres av faglærer.

Karakterregel: A–F.
Intern og ekstern sensor.

Evaluering av emnet

Tilbakemelding fra studentene våre er avgjørende for at vi skal kunne tilby best mulige emner og studieprogrammer. Dette emnet evalueres på følgende måte:
- midtsemesterevaluering/underveisevaluering
- sluttevaluering

Resultatene behandles av
- lærergruppe
- studieleder
- lokalt studiekvalitetsutvalg

Litteratur

Litteraturlisten er sist oppdatert 26. oktober 2016.

Dauvillier, C. & Lévy-Hillerich, D. (2004). Spiele im Deutschunterricht. Berlin: Langenscheidt.

Sevje, G. (2007). Fremmedspråk er gøy! Metodebok for lærere. (Fremmedspråk nivå 1.) Oslo: PEDLEX norsk skoleinformasjon.

Skarðhamar, A.-K. (2005). Kunsten å lese skjønnlitteratur. Om lesestimulering og lesekompetanse. Oslo: Universitetsforlaget.

Vestli, E. N. (2008). Fra sokkel til klasserom. Litteraturens plass i fremmedspråkundervisningen. Fokus på språk 13/2008. Nasjonalt senter for framandspråk i opplæringa: Halden. http://www.fremmedspraksenteret.no/index.php?ID=14283&lang=nor

Digital læringsressurs: LeMO: Lebendiges Museum Online (Deutsches Historisches Museum, Berlin, Haus der Geschichte der Bundesrepublik Deutschland, Bonn. Hentet fra: https://www.dhm.de/lemo/)

Læreplan for grunnskolen – Generell del og Fremmedspråk (FSP1-01). Hentet fra http://www.udir.no/

Digital læringsressurs fra Fremmedspråkssenteret: Den europeiske språkpermen. Hentet fra:http://www.fremmedspraksenteret.no/nor/fremmedspraksenteret/larings---ressurser/den-europeiske-sprakpermen-1

Litterære tekster:
Borchert, Wolfgang: Nachts schlafen die Ratten doch (K).

Dürrenmatt, Friedrich: Romulus der Große.Eine ungeschichtliche historische Komödie in vier Akten. (Diogenes Taschenbücher Nr. 23042).

Eich, Günter: Inventur (K).

Fried, Erich: Gespräch über Bäume (K).

Hermann, Judith: Sommerhaus, später. Erzählungen (Fischer Taschenbuch Verlag Bd. 14770) (Følgende fortellinger skal leses: 'Rote Korallen', 'Sonja' og 'Sommerhaus, später'.)

Herrndorf, Wolfgang: Tschick (Rowohlt Berlin).

Jandl, Ernst: ottos mops (K), schtzngrmm (K), falamaleikum (K).

Kunert, Günter: Über einige Davongekommene (K).

Nadj Abonji, Melinda: Zuhause in der Fremde – Versuche zur Integration (K)

Vertlib, Vladimir: Ich und die Eingeborenen (K)

Vestli, Elin Nesje/Langemeyer, Peter: Deutschsprachige Nachkriegsliteratur von Wolfgang Borchert bis Judith Hermann. (Også tilgjengelig digitalt.)

De kortere tekstene (K) står i et eget teksthefte. Dette kan kjøpes sammen med kompendiet, og er også tilgjengelig digitalt.

Litteraturlister som er publisert for emner frem i tid, kan bli oppdatert før hvert semester. Oppdatert litteraturliste vil være tilgjengelig i emnebeskrivelsene ved semesterstart.

Sist hentet fra Felles Studentsystem (FS) 18. juli 2024 02:51:50